Wassily Kandinsky - Het geestelijke in de kunst

Reacties op recensies van, door Leestafelleden gelezen, non-fictie boeken.
Dettie
Site Admin
Berichten: 44075
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Wassily Kandinsky - Het geestelijke in de kunst

Berichtdoor Dettie » 15 Mar 2017, 13:10

De oorspronkelijke uitgave van 'het boekje', zoals Kandinsky het zelf noemde, verscheen in 1911 en werd maar liefst drie keer herdrukt binnen een jaar. Het verscheen tijdens de hoogtijdagen van de ontwikkeling van de abstracte kunst en het jaar waarin, volgens Janson's History of Art, in de schilderkunst de totale abstractie verschijnt. Volgens de uitgever vat Kandinsky's verhandeling samen waarover onder kunstenaars in heel Europa al sinds het Franse symbolisme werd getheoretiseerd. Daarom werd het veel gelezen en gebruikt als inspiratiebron voor nieuwe artistiek experimenten.

Lees verder http://www.leestafel.info/wassily-kandinsky

Ria

Willeke
Berichten: 1002
Lid geworden op: 24 Apr 2014, 12:12

Re: # Wassily Kandinsky - Het geestelijke in de kunst

Berichtdoor Willeke » 19 Mar 2017, 21:19

Wat een mooie recensie heb je er van gemaakt Ria. Complimenten.

>>>Het gaat er daarbij om dat het kunstwerk, lichamelijke en geestelijke sensaties teweeg brengt. Die lichamelijke sensaties kunnen vergeleken worden met het eten van bijvoorbeeld kruidig voedsel of ijs. Ze zijn oppervlakkig en laten geen blijvende indruk achter. De geestelijke sensaties echter ontstaan, volgens Kandinsky, als bijvoorbeeld de kleuren die de schilder gebruikt een spirituele sensatie veroorzaken, die een lichamelijk onuitwisbare reactie veroorzaakt.

Ik moest denken toen ik dit las aan een gesprek van vorige week met een meisje van vijftien.Haar moeder vertelde dat ze ontroerd was toen ze de Sacrada familia voor het eerst zag. Waarop ik zei dat ik het bij diversen werken van Vincent van Gogh niet droog had kunnen houden.
Daar moest ze erg om lachen.

Dat is de lichamelijke sensatie die Kadinsky bedoelde denk ik, maar de geestelijke sensatie, gaan denk ik meer over troost, of over verontrusting, en ook die herken ik wel.
Toen ik me pas heel slecht voelde zei iemand..." zorg dat je je met schoonheid omringt"
Dat vond ik zo'n mooie raad. Er was toentertijd zo'n prachtige serie Van de schoonheid en de troost.
Dat is kunst op zijn best denk ik.

De serie Made in Europe is trouwens inderdaad prachtig.


Terug naar “Non-fictie”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten