Sarah Bakewell - De existentialisten

Reacties op recensies van, door Leestafelleden gelezen, non-fictie boeken.
Dettie
Site Admin
Berichten: 44078
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Sarah Bakewell - De existentialisten

Berichtdoor Dettie » 11 Feb 2017, 13:55

Filosoferen over vrijheid, zijn en cocktails

Zie: http://www.leestafel.info/sarah-bakewell

Henk Hofman

Dettie
Site Admin
Berichten: 44078
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Sarah Bakewell - De existentialisten

Berichtdoor Dettie » 12 Feb 2017, 11:24

Ik was vroeger helemaal in de ban van Simone de Beauvoir. Las veel van haar boeken en was bijna geschokt toen ik haar biografie las.
Ze pikte erg veel van Satre, ondanks haar vrijgevochten boeken, vooral na haar revolutionaire boek Le deuxième sexe (De tweede sekse, nog steeds te koop overigens) verwacht je een andere houding.
Persoonlijk vond ik Beauvaoir veel meer van invloed dan Satre. Maar dat ook omdat ik zelf vrouw ben. Beauvoir was in mijn ogen vernieuwender dan Satrre. Maar ik moet eerlijk bekennen dat ik me niet écht en goed verdiept heb in het werk van Satre.

Er staat hier nog een fraai artikel (nrc februari 1997) over Le deuxième sexe)
https://www.nrc.nl/nieuws/1997/02/28/de ... 23-a329456

Dettie

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Sarah Bakewell - De existentialisten

Berichtdoor Renate » 12 Feb 2017, 16:23

Ik heb veel van haar boeken ook gelezen.
Met een deel van de recensie ben ik het niet helemaal eens. De redenering van Simone de Beauvoir over dat de vrouw tot vrouw gemaakt werd, heeft meer te maken met de manier waarop vrouwen gezien werden en niet met de sekse op zich. De maatschappij had een bepaald vrouwbeeld, waarin de vrouw zacht en gewillig was, meer gericht op zorgen en het huishouden dan de man. Bij Simone de Beauvoir waren man en vrouw meer gelijk aan elkaar en alles waarin man en vrouw van elkaar verschilden, behoudens de lichamelijke kenmerken, was een sociale constructie, het gevolg van opvoeding. Deze ideeën vond je indertijd ook bij andere feministische schrijfsters, zoals Germaine Greer. Een voorbeeld dat hierbij ook werd gebruikt waren jongetjes die door een ongelukje kort na de geboorte hun geslachtsdelen waren kwijtgeraakt, of andere mensen die om andere redenen niet met normaal ontwikkelde geslachtsdelen ter wereld waren gekomen (zie ook het verhaal over Ryanne van der Dorst) en die dus uiteindelijk maar als meisje werden opgevoed. Dat deze mensen achteraf toch wel problemen kregen, was toen nog niet bekend (of werd voor het gemak maar verzwegen). Een groep die hiermee te maken kreeg waren de transgenders. Want waarom een geslachtsaanpassing nastreven, als begrippen als mannelijk en vrouwelijk toch alleen maar sociale constructies waren? Germaine Greer beschouwde deze mensen als misleid door de samenleving, terwijl een andere auteur zelfs een heel boek wijdde aan het idee dat transgenders eigenlijk een complot van de samenleving waren om de vrouwen terug te krijgen naar het patriarchaat, door 'omgebouwde' mannen te laten infiltreren in de feministische beweging. Ik heb vroeger een vriendin gehad, die daar de onaangename gevolgen heeft ervaren.
Hoe vrij de vrouwen werkelijk waren in de samenleving in het verleden lag ook aan de omstandigheden. Zo werden vrouwen ontslagen als ze getrouwd waren en moesten ze, hoewel ze in de oorlog vaak hun werk in de industrie hadden gedaan, om de mannen te vervangen die aan het front vochten, na de oorlog, weer teug naar het huishouden. Daar lag volgens velen toch de taak van de vrouw. In hoeverre dat dan vrijheid is, vind ik nogal twijfelachtig. Nu is het niet ongebruikelijk dat vrouwen werk en het hebben van kinderen combineren, maar dat is ook aan de strijd van feministes als Germaine de Beauvoir en hun voorgangsters te danken.
Dat vrouwen in Nederland vaak wat zelfstandiger waren had waarschijnlijk ook wel te maken met het feit dat we een zeevarende natie waren. En als de man op zee is, krijgt de vrouw vanzelf meer verantwoordelijkheden.


Terug naar “Non-fictie”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten