Dit is een interessant boek. De auteur, Catherine Merridale, beschrijft de treinreis die Lenin in 1917 dwars door Europa maakte om in Sint-Petersburg te komen. Immers, daar was de revolutie uitgebroken en om aan de macht te komen was de aanwezigheid van Lenin ter plekke vereist.
Lees verder http://www.leestafel.info/catherine-merridale
Henk Hofman
Catherine Merridale - Lenin in de trein
Re: Catherine Merridale - Lenin in de trein
Wat een ontzettend boeiend boek lijkt mij dit. Alleen al dat een trein tot exterritoriaal gebied verklaart wordt. En sowieso alle geschiedschrijving daaromheen.
Dat Lenin nog steeds tot held verklaard wordt bij een deel van de Russische bevolking is mij gezien de ontelbare doden die hij op zijn geweten heeft, ook een raadsel.
Het heeft denk ik te maken met een sterke drang naar het verleden toen, in de hoofden van de mensen, alles veel beter was. De ellende verdrukking en wreedheid die daarmee gepaard ging wordt vaak vergeten.
Dat Lenin nog steeds tot held verklaard wordt bij een deel van de Russische bevolking is mij gezien de ontelbare doden die hij op zijn geweten heeft, ook een raadsel.
Het heeft denk ik te maken met een sterke drang naar het verleden toen, in de hoofden van de mensen, alles veel beter was. De ellende verdrukking en wreedheid die daarmee gepaard ging wordt vaak vergeten.