Dirk Willem Folmer - Dagboek uit kamp Amersfoort, 1942

Reacties op recensies van, door Leestafelleden gelezen, non-fictie boeken.
Dettie
Site Admin
Berichten: 44088
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Dirk Willem Folmer - Dagboek uit kamp Amersfoort, 1942

Berichtdoor Dettie » 15 Nov 2016, 15:17

Mijn schoonvader vertelde niet veel over zijn verleden tegen zijn kinderen. Hij heeft mijn man, toen hij nog kind was en zijn vader vroeg naar de oorlog, wel verteld, dat hij in Kamp Amersfoort heeft gezeten.

lees verder http://www.leestafel.info/dirk-willem-folmer

Ria

Jard
Berichten: 2
Lid geworden op: 18 Nov 2016, 13:03

Re: Dirk Willem Folmer - Dagboek uit kamp Amersfoort, 1942

Berichtdoor Jard » 18 Nov 2016, 13:13

Dirk Willem Folmer was mijn vader. Fijn dat u zijn verslag zo waardeert! Het was geweldig om hem en zijn vrienden en lotgenoten door dit boek weer in het licht te zetten. Met Jan Edens hebben we na de oorlog nog lang contact gehad. En met Herman Verheijen ook. Vriendelijke groet, Jard

riatwisk

Re: Dirk Willem Folmer - Dagboek uit kamp Amersfoort, 1942

Berichtdoor riatwisk » 18 Nov 2016, 15:31

Geachte mevrouw Folmer,
Ik vind het heel bijzonder om juist van u een reactie op mijn recensie te ontvangen. Als antropoloog ben ik vooral geïnteresseerd in hoe mensen hun leven en de omstandigheden waarin ze dagelijks verkeren ervaren en hoe zij daarmee omgaan. Heel bijzonder was het om die reden het dagboek van uw vader te lezen. Een heel persoonlijk verslag vanuit een zeer indringende situatie. Daarnaast hebben mijn man en ik meer inzicht gekregen in de omstandigheden waarin onze (schoon-) vader heeft verkeerd.
Ik ben blij dat ook u, van uw vader via zijn dagboek en via de contacten met zijn kameraden een goed beeld heeft gekregen van wie hij was. In het dagboek komt ieder geval naar voren dat hij een fantastische en empathische waarnemer en schrijver was. Door het dagboek heen lees je ook dat hij een liefhebbende echtgenoot en vader was. Kortom een fijn mens!
Met vriendelijke groet, Ria

Jard
Berichten: 2
Lid geworden op: 18 Nov 2016, 13:03

Re: Dirk Willem Folmer - Dagboek uit kamp Amersfoort, 1942

Berichtdoor Jard » 19 Nov 2016, 00:42

Ik kan me voorstellen dat je het verslag van mijn vader als nabestaande en als antropoloog op verschillende manieren leest. Elk van de beschreven gevangenen is een beschrijving van meer of meer snelle aftakeling van lichaam en geest en de overlevingsdrang is ongelofelijk.
Overigens zou het in elk land beschreven kunnen zijn. Er is weinig verschil tussen een terrorist en een vrijheidsstrijder.
Nogmaals bedankt voor de uitgebreide reactie! Vriendelijke groet, Jard


Terug naar “Non-fictie”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten