Patrick Roefflaer - Bob Dylan in de studio

Reacties op recensies van, door Leestafelleden gelezen, non-fictie boeken.
Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Patrick Roefflaer - Bob Dylan in de studio

Berichtdoor Renate » 06 Nov 2016, 11:48

Nu Bob Dylan eindelijk de Nobelprijs voor literatuur heeft gekregen is het natuurlijk ook tijd om een wat ouder boek over zijn werk weer onder de aandacht te brengen. Dat er inmiddels ook door de auteurs van 'The Beatles compleet' een vergelijkbaar boek over het werk van Bob Dylan is geschreven berust waarschijnlijk op toeval.

Lees verder http://www.leestafel.info/non-fictie

Renate

Willeke
Berichten: 1002
Lid geworden op: 24 Apr 2014, 12:12

Re: Patrick Roefflaer - Bob Dylan in de studio

Berichtdoor Willeke » 07 Nov 2016, 14:08

Mooi!

Bij mij moest zijn nobelprijs even bezinken ( is muziek literatuur) maar inmiddels vind ik 'm ik verdiend.

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Patrick Roefflaer - Bob Dylan in de studio

Berichtdoor Renate » 07 Nov 2016, 15:43

De literatuur zit in de songteksten. Ik vergelijk het maar met liederen van iemand als Schubert, waarvan de teksten geschreven zijn door Goethe. Het werk van Goethe wordt als literatuur beschouwd en dat verandert natuurlijk niet als deze teksten gezongen worden. Het verschil is uiteindelijk alleen dat Bob Dylan zelf de muziek bij z'n teksten schrijft. Als de teksten ook zonder muziek gelezen kunnen worden en als literatuur beschouwd worden, dan is het dus mogelijk dat Bob Dylan de Nobelprijs voor literatuur krijgt.

Willeke
Berichten: 1002
Lid geworden op: 24 Apr 2014, 12:12

Re: Patrick Roefflaer - Bob Dylan in de studio

Berichtdoor Willeke » 07 Nov 2016, 16:08

Uiteindelijk ( vrij snel al hoor) kwam ik ook tot die conclusie.
De man schrijft poetische teksten die Nobelprijs-waardig zijn.
Ik moest alleen even omschakelen in m n hoofd :)

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Patrick Roefflaer - Bob Dylan in de studio

Berichtdoor Renate » 07 Nov 2016, 17:28

Ik begrijp het op zich ook wel. Bob Dylan is uiteindelijk bekend als songschrijver, waarbij tekst en muziek misschien onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn, omdat we eigenlijk niet anders gewend zijn.
Op zich komt de prijs ook niet helemaal uit de lucht vallen, want er zijn al vaker stemmen geweest, die zeiden dat hij eigenlijk de Nobelprijs voor de literatuur verdiende. Dit waren natuurlijk over het algemeen fans van Bob Dylan, maar goed, het geeft in zekere zin aan welke rol z'n teksten spelen.


Terug naar “Non-fictie”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Majestic-12 [Bot] en 10 gasten