Kristina Vindevogel & Hendrik De Clerck - Met de deur in huis

Reacties op recensies van, door Leestafelleden gelezen, non-fictie boeken.
Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Kristina Vindevogel & Hendrik De Clerck - Met de deur in huis

Berichtdoor Annemarie » 30 Okt 2016, 21:35

Dit boek gaat over de werkzaamheden van gerechtsdeurwaarders in België. Sommige dingen spreken voor zich, andere taken zijn ronduit verrassend!

Lees mijn recensie hier: http://www.leestafel.info/kristina-vind ... -de-clerck

Dettie
Site Admin
Berichten: 44078
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Kristina Vindevogel & Hendrik De Clerck - Met de deur in huis

Berichtdoor Dettie » 31 Okt 2016, 15:14

Wat bijzonder dat er nu ook een een andere kant getoond wordt van dit beroep.
Ik heb inderdaad met verbazing zitten lezen wat allemaal onder hun werk valt.
Nooit geweten.
Heel apart Annemarie.

Dettie

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Kristina Vindevogel & Hendrik De Clerck - Met de deur in huis

Berichtdoor Annemarie » 31 Okt 2016, 18:48

Ja, echt heel apart. Sommige dingen gaan in België wel heel anders dan in Nederland! Maar ook in Nederland doet de gerechtsdeurwaarder meer dan ik dacht. (Ik had het even nagezocht.)

Dettie
Site Admin
Berichten: 44078
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Kristina Vindevogel & Hendrik De Clerck - Met de deur in huis

Berichtdoor Dettie » 01 Nov 2016, 09:46

Wat doet een Nederlandse deurwaarder dan meer?
Ik kan alleen vinden dat hij/zij meer bevoegdheden heeft dan een incassobureau o.a. beslag mag leggen, maar al die dingen die jij in je recensie noemt staan er niet bij, zoals overspelige mensen, ik kan alleen de vinden dat ze achter financiële zaken aan gaan zodat het bedrijf en dergelijke alsnog hun geld krijgen..

Dettie

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Kristina Vindevogel & Hendrik De Clerck - Met de deur in huis

Berichtdoor Annemarie » 01 Nov 2016, 09:57

Nee, overspelige mensen hoeven ze niet te betrappen maar als ik het goed heb begrepen kun je ze wel inhuren voor het vaststellen van andere feiten. Voor rechtszaken heb je soms bijvoorbeeld onpartijdige informatie nodig. Daarvoor kun je een gerechtsdeurwaarder inschakelen. Hier staat een duidelijke uitleg:

https://www.kbvg.nl/1110/ik-heb-schulde ... arder.html

Dettie
Site Admin
Berichten: 44078
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Kristina Vindevogel & Hendrik De Clerck - Met de deur in huis

Berichtdoor Dettie » 01 Nov 2016, 11:01

Ja eigenlijk doet hij het hele voor en nawerk rond de uitspraak van de rechter. Eerst degene die geld schuldig is laten weten dat hij nu écht moet gaan betalen met al het werk er omheen en zorgen dat degene niet gauw de boel weghaalt of geld sluist naar Zwitserland of zo. Daarna zorgen dat wat de rechter beslist heeft ook daadwerkelijk uitgevoerd wordt.
Maar meer ook niet zover ik het begrijp. In België is het beroep veel breder, dat bedoel ik eigenlijk.

Dettie

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Kristina Vindevogel & Hendrik De Clerck - Met de deur in huis

Berichtdoor Annemarie » 01 Nov 2016, 11:10

Ja, in België is het zeker veel breder. In Nederland horen sommige taken die de Belgische gerechtsdeurwaarder uitvoert eerder onder die van de notaris.

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Kristina Vindevogel & Hendrik De Clerck - Met de deur in huis

Berichtdoor Renate » 01 Nov 2016, 21:42

Tja deurwaarders. Niet bepaald een populair beroep, maar wel noodzakelijk. Ik heb er wel eens mee te maken gehad, doordat de man bij wie ik inwoonde onder andere geen huur betaalde. En dat was niet omdat hij geen geld had.
Kortom huisontruiming op het moment dat ik tijdelijk bij m'n ouders was. Veel spullen zoek en uiteindelijk alles teruggekregen. De deurwaarder bleef alleen zitten met een videorecorder, waarmee je natuurlijk geen huurschuld van een half jaar dekt. Als hij beter had gekeken, had hij een verzameling Eerste Dag enveloppen kunnen vinden, maar die waren met de rest van de spullen die op straat waren beland, door de gemeente in een container opgeslagen. Die verzameling was niet van mij, dus die bleven in de container achter.

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Kristina Vindevogel & Hendrik De Clerck - Met de deur in huis

Berichtdoor Annemarie » 01 Nov 2016, 23:44

Toch zijn de Belgische gerechtsdeurwaarders zelf heel enthousiast over hun beroep. Vooral omdat het zo veelzijdig is. Het voorwoord is geschreven door een negentigjarige gerechtsdeurwaarder die al zestig jaar in het vak zit! Dat zegt genoeg, lijkt me.

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Kristina Vindevogel & Hendrik De Clerck - Met de deur in huis

Berichtdoor Renate » 02 Nov 2016, 09:01

Dat geloof ik graag, maar in Nederland horen mensen meestal alleen iets over deurwaarders als het huis van iemand met schulden ontruimd wordt en dan is de deurwaarder in zekere zin de gebeten hond, terwijl de schuldenaar natuurlijk zielig is. De deurwaarder wordt dan toch een beetje als de booswicht afgeschilderd. Het is natuurlijk allemaal niet zwart-wit.

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Kristina Vindevogel & Hendrik De Clerck - Met de deur in huis

Berichtdoor Annemarie » 02 Nov 2016, 12:40

In België zijn ze ook allesbehalve populair. Ze komen natuurlijk nooit met vrolijk nieuws. In het boek leggen ze uit waarom ze toch veel voldoening uit hun werk halen. Het is natuurlijk ook zo dat een gerechtsdeurwaarder nooit zomaar komt. Soms is het een opeenstapeling van pech en kun je de schuldenaar eigenlijk niks verwijten, andere keren heeft iemand bijvoorbeeld gewoonweg enveloppen met bekeuringen en de daaropvolgende brieven met afbetalingsmogelijkheden ongeopend gelaten.

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Kristina Vindevogel & Hendrik De Clerck - Met de deur in huis

Berichtdoor Renate » 02 Nov 2016, 13:44

Degene bij wie ik inwoonde hoorde bij de laatste groep. Post bleef gewoon ongeopend op tafel liggen.

Het punt is natuurlijk ook dat de deurwaarder zelf een veel beter zicht heeft op z'n beroep, dan de gemiddelde mens, die de deurwaarder in feite alleen ziet als de persoon die een huis laat ontruimen. En ja, dat vinden mensen niet leuk.

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Kristina Vindevogel & Hendrik De Clerck - Met de deur in huis

Berichtdoor Annemarie » 02 Nov 2016, 13:54

Juist!


Terug naar “Non-fictie”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten