Meik Wiking - Hygge

Reacties op recensies van, door Leestafelleden gelezen, non-fictie boeken.
Dettie
Site Admin
Berichten: 44078
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Meik Wiking - Hygge

Berichtdoor Dettie » 23 Okt 2016, 16:54

De Deense kunst van het leven.

Zie http://www.leestafel.info/meik-wiking

Dettie

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Meik Wiking - Hygge

Berichtdoor Annemarie » 23 Okt 2016, 17:19

Dit lijkt me zo'n leuk boek! Ik had er al over gelezen en sindsdien gebruiken we het woord "hygge" regelmatig thuis. Het is helemaal mijn soort gezelligheid. Gewoon lekker knus, zonder allerlei poespas. Dikke gebreide sokken aan, potje thee, boekje erbij: helemaal hygge!

Dettie
Site Admin
Berichten: 44078
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Meik Wiking - Hygge

Berichtdoor Dettie » 23 Okt 2016, 17:25

Ja, je hebt het helemaal goed begrepen, gewoon lekker genieten zonder allemaal overbodig gedoe.

Dettie

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Meik Wiking - Hygge

Berichtdoor Renate » 25 Okt 2016, 21:09

Stine Jensen heeft in De Volkskrant ook een stukje over het boek geschreven, met nog wel wat kritische kanttekeningen:
http://www.volkskrant.nl/recensies/een- ... ~a4395727/

Dettie
Site Admin
Berichten: 44078
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Meik Wiking - Hygge

Berichtdoor Dettie » 25 Okt 2016, 22:30

Nou kritische kanttekeningen... het is gewoon een erg snerend stukje van Stine Jensen.

Dettie

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Meik Wiking - Hygge

Berichtdoor Renate » 26 Okt 2016, 07:56

Het zijn duidelijk kanttekeningen bij het boek. Het krijgt toch nog 3 sterren. Ze geeft alleen duidelijk aan waarom het boek een te rooskleurig beeld geeft. Ze is zelf Deense, dus ik mag aannemen dat ze misschien niet helemaal ongelijk heeft.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44078
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Meik Wiking - Hygge

Berichtdoor Dettie » 26 Okt 2016, 08:55

Ja ze is Deense maar daarom hoef je het nog niet met haar eens te zijn. Ze schrijft o.a. in dit artikel:

- "Ook zijn er migranten die het helemaal niet zo hyggeligt vinden in Denemarken omdat iedereen daar altijd maar inhuizig is met zijn eigen kringetje."

Dat staat ook in het boek, dat ze het inderdaad moeilijk vinden om toegang te krijgen tot de Denen, maar als ze er eenmaal bij horen dan zijn het vrienden voor het leven. Dan horen ze er voorgoed bij en blijven het hun vrienden.

- "Oma had me net toegefluisterd hoe beroerd ze deze nieuwe tent vond ('niet hyggeligt'). Op haar evaluatieformulier gaf ze het cijfer 9. Ik keek haar verbaasd aan. 'Maar oma, je vond het toch niet goed?' Zeker, maar dat hoeven zij toch niet te weten?'''

Dat staat ook in het boek, dat een restaurant in eerste instantie niet beoordeeld wordt op het eten maar of het hyggelig is. Maar een restaurant kan evengoed prima zijn qua eten, het is alleen niet hyggelig. Heeft tl-buizen als verlichting bijv. ipv zacht licht.

- "Maar hoe verhoudt hygge zich tot de hoge echtscheidingspercentages en singles in Denemarken?'

Ik begrijp niet zo goed wat dat ermee te maken heeft. Je zegt toch ook niet over Nederlanders die aangeven dat ze gezelligheid hoog hebben zitten, 'ja maar hoe verhoudt zich dat tot het hoge echtscheidingspercentage en de singles?' En dat is wat Stine Jenssen nu doet.
Alsof je als single of als je gescheiden bent niet gelukkig kunt zijn of het niet gezellig kunt hebben.

- "Je zou de hang naar hygge kunnen interpreteren als een groot talent tot conflictvermijding."

En wat is daar mis mee? Als het anders kan waarom niet? Het lijkt wel of ze zich als Deense schaamt voor hygge.

Het hyggelen komt allemaal ook erg knus over. Kaarsen aan, open haard aan, warme sokken, geen gedoe over chique kleding maar gewoon wat lekker zit. Het lijkt me een verademing in een wereld waar iedereen maar tegen elkaar opbokst en alles beter, groter, duurder moet. Het is niet voor niets dat de Denen bovenaan staan als zijnde de gelukkigste mensen. Omdat de sociale voorzieningen goed zijn en alle poeha weg wordt gelaten. Je bent wie je bent en doet wat je doet. Maar dat wil niet zeggen dat er niet nagedacht wordt of dat iedereen 'alleen maar' met hygge bezig is. Hygge hoort erbij. Beter dan alle kilheid en ik-maatschappijen die in andere landen voorkomen.

Dettie

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Meik Wiking - Hygge

Berichtdoor Renate » 26 Okt 2016, 12:38

Ik vraag me af of dat hygge nu wel echt zo leuk is. Het komt op mij over als de mensen die altijd roepen dat de VS zo'n geweldig land is, omdat iedereen altijd vriendelijk is en je overal zo aardig wordt geholpen. Tja, als je baas je op staande voet kan ontslaan als je ook maar iets doet wat hem niet zint, dan zul je wel vriendelijk zijn tegen alle klanten, hoe onredelijk ze ook zijn.

En of het mijden van conflicten nu wel zo heilzaam is? Zie ook de opkomst van rechts-populistische anti-immigratiepartijen in Denemarken.

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Meik Wiking - Hygge

Berichtdoor Annemarie » 26 Okt 2016, 12:51

In een wereld waarin veel mensen doorlopend het uiterste van zichzelf vergen, is hygge gewoonweg erg belangrijk. Ik ben het boek nu ook aan het lezen en het is een heerlijk boek. Natuurlijk is hygge niet iets dat bij elke Deen past. Als iemand een boek over Hollandse gezelligheid schrijft, zal ook niet iedereen zich daarin herkennen. Er zullen altijd mensen zijn die niet van kaarslicht, bordspelletjes, knusse hoekjes, warme sokken, een stuk taart en potten thee of koppen koffie houden. Toch vindt vrijwel iedereen het fijn om een gezellig rustmoment te creëren, op welke manier dan ook. De Denen hebben het min of meer tot een kunst verheven. Het is net wat Dettie al schrijft: De Denen behoren niet voor niets tot de gelukkigste mensen ter wereld!

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Meik Wiking - Hygge

Berichtdoor Renate » 26 Okt 2016, 13:26

Als ik het stuk van Stine Jensen er naast leg, heb ik toch nog altijd de nodige twijfels.

Het is net als die zo geprezen jaren 50, waarin iedereen nog aardig voor elkaar was. Ja, behalve als je afweek van wat de gemeenschap wenste, dan had je het vermoedelijk helemaal niet zo prettig.

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Meik Wiking - Hygge

Berichtdoor Annemarie » 26 Okt 2016, 13:33

Dit boek gaat helemaal niet over verplicht aardig tegen iedereen doen of je houden aan opgelegde maatstaven. Het is een uitleg over hygge en hoe je dat zelf kunt toepassen, als je dat wilt. Het is een levensstijl die veel mensen blij maakt en als je het leuk vindt, mag je meegenieten. Wil je het niet, dan doe je het niet.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44078
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Meik Wiking - Hygge

Berichtdoor Dettie » 26 Okt 2016, 13:55

Renate schreef:Ik vraag me af of dat hygge nu wel echt zo leuk is. Het komt op mij over als de mensen die altijd roepen dat de VS zo'n geweldig land is, omdat iedereen altijd vriendelijk is en je overal zo aardig wordt geholpen. Tja, als je baas je op staande voet kan ontslaan als je ook maar iets doet wat hem niet zint, dan zul je wel vriendelijk zijn tegen alle klanten, hoe onredelijk ze ook zijn.

En of het mijden van conflicten nu wel zo heilzaam is? Zie ook de opkomst van rechts-populistische anti-immigratiepartijen in Denemarken.


Als je iets kunt doen waardoor een conflict voorkomen kan worden dan is daar toch niets mis mee. Liever op een vriendelijke, eerlijke manier met elkaar praten dan een conflict veroorzaken. Hygge is meer dan gezelligheid, het gaat om écht zijn, puur zijn, geen opgeblazen egootjes enz. en vooral ook anderen laten zijn wie ze zijn en dat accepteren. Ieder is zoals die is en dat is goed. Zelfs in huis is bijna alles puur natuur, hout, steen enz.. Geen plastic en dergelijke.

Ik denk ook niet dat de opkomst van rechts-populistische anti-immigratiepartijen in Denemarken te maken heeft met mijden van conflicten. Dat heeft met veel meer elementen te maken dan dat. Vooral de wereldwijde crisis (dankzij de geldbeluste banken in Amerika) draagt sterk bij aan rechts-populisme en anti-immigratiepartijen, want als mensen het minder krijgen dan gaan ze voor zichzelf kiezen en moet er altijd iemand de zondebok zijn en wat is er dan makkelijker dan 'de buitenlander' als zondebok te nemen.

Maar over politiek praten is altijd erg lastig, zeker op een forum, en zeker als je elkaar persoonlijk niet kent. Er ontstaan zo gauw misverstanden of erger... ruzie. En dan ben ik ook liever conflictvermijdend :D

Dettie


Terug naar “Non-fictie”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten