Dirk van Duppen en Johan Hoebeke - De Supersamenwerker

Reacties op recensies van, door Leestafelleden gelezen, non-fictie boeken.
Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Dirk van Duppen en Johan Hoebeke - De Supersamenwerker

Berichtdoor Dettie » 13 Okt 2016, 11:09

Ik, hervormd opgevoed, moest bij het lezen van dit boek alsmaar denken aan antwoord acht van de Heidelbergse catechismus; de mens is ganselijk onbekwaam tot enig goed en geneigd tot alle kwaad. Als je om je heen kijkt in de wereld zul je al snel geneigd zijn om dat te bevestigen. Wie niet aan de Bijbel maar aan Darwin en zijn survival of the fittest denkt, zal tot een zelfde conclusie komen; alleen de sterkte, de gemeenste, de snelste overleeft, zo zit het systeem nu eenmaal in elkaar.


Dirk van Duppen en Johan Hoebeke schreven een opmerkelijk boek waarin ze het tegendeel beweren.

Lees verder http://www.leestafel.info/dirk-van-dupp ... an-hoebeke

Willeke

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Dirk van Duppen en Johan Hoebeke - De Supersamenwerker

Berichtdoor Dettie » 13 Okt 2016, 11:33

Wat een interessant boek Willeke, kan me voorstellen dat het je boeide.
Eigenlijk gebeurt het bij de olifanten (en andere dieren) nog steeds, samenwerken en zorgen voor elkaar. De opmerking over goed zijn als we ons veilig voelen en egoïstisch/zefzuchtig worden als het onveilig wordt, is natuurlijk een enorme nadenker. Ik geloof onmiddellijk dat je toch je eigen hachje en dat van je familie wil redden als het erop aan komt, je hoopt altijd van niet maar het gebeurt wel.
Heel bijzonder dat deze mensen eens een heel andere kant laten zien en het niet gaat om 'de survival of de fittest' maar samenwerking en sociale omgang.

Dettie

Willeke
Berichten: 1002
Lid geworden op: 24 Apr 2014, 12:12

Re: Dirk van Duppen en Johan Hoebeke - De Supersamenwerker

Berichtdoor Willeke » 13 Okt 2016, 13:14

In situaties van oorlog en geweld en direct gevaar kan ik me dat helemaal voorstellen, en is het ook logisch en voorstelbaar dat je zo reageert.

Maar ik moest met name denken aan de angst-zaaiende cultuur en politici, die angst zaaien zonder te proberen groepen dichterbij elkaar te willen brengen, in deze context besef je nog eens extra, en vanuit een heel ander perspectief, hoe gevaarlijk dat is.
En hoe contra-productief


Terug naar “Non-fictie”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten