Geen verslag, maar ik wil het boek toch even vermelden omdat het een inzicht geeft in het Marokkaanse leven.
'Volkskrant-journaliste Greta Riemersma en haar man Saïd kennen elkaar dertien jaar als ze samen met hun drie kinderen naar Marokko emigreren. Eind 2007 vestigen ze zich in de geboorteplaats van Saïd, vlak bij de hoofdstad Rabat. Eenmaal daar blijkt haar echtgenoot nauwelijks iets te weten van zijn achtergrond. Zijn vader wilde nooit over het verleden praten. 'Een kameel kijkt niet achterom,' zei hij.'
Net als bij de Roma waar ik pas over las was het nauwelijks tien jaar gelden nog heel normaal dat een meisje uitgehuwelijkt werd, op haar dertiende, resp vijftiende! Want dan hoefde de familie zich geen zorgen meer te maken over mannen die om het betreffende meisje heen zouden zwermen.
Betekent dat dat ze in die culturen eigenlijk vinden dat mannen niet te vertrouwen zijn?
Ik lees over hoe Marokko islamiseerde, vooral onder invloed van televisiepredikers die aansloegen bij de nauwelijks geletterde Marokkanen.
Hoe zij denken over ons, de Westerse wereld.
En ik ben zoveel wijzer geworden..
Greta Riemersma - Het land van zijn vader
Re: Greta Riemersma - Het land van zijn vader
Die laatste zin! En ik ben zoveel wijzer geworden...
Je stopt waar ik nu zo nieuwsgierig naar ben. Wat heeft het boek je geleerd?
Dettie
Je stopt waar ik nu zo nieuwsgierig naar ben. Wat heeft het boek je geleerd?
Dettie
Mijn leeslijst wordt door jou twee keer op één dag langer.
Ik volg Greta Riemersma in de Volkskrant altijd, omdat ze zinnige dingen schrijft over andere culturen, met name de Marokkaanse inderdaad, maar ook over hoe het is om voor haar Marokkaanse man en half Marokkaanse kinderen om hier te leven.
En boeken waar je veel van leert, maken mijn ook altijd nieuwsgierig
Ik volg Greta Riemersma in de Volkskrant altijd, omdat ze zinnige dingen schrijft over andere culturen, met name de Marokkaanse inderdaad, maar ook over hoe het is om voor haar Marokkaanse man en half Marokkaanse kinderen om hier te leven.
En boeken waar je veel van leert, maken mijn ook altijd nieuwsgierig
Je begrijpt zoveel beter hoe het komt dat de cultuur van Marokkanen botst met de onze. Wij hier in Noord-West-Europa zijn zo anders ingesteld.
Ah dank je.
"vooral onder invloed van televisiepredikers die aansloegen bij de nauwelijks geletterde Marokkanen."
Ik denk wel eens dat televisie ook bij ons zoveel invloed heeft én ook de sensatiekranten zoals De Telegraaf, vooral inzake Wilders. Het is zo jammer dat deze mensen vaak niet bereikt worden met boeken zoals deze.
Dettie
"vooral onder invloed van televisiepredikers die aansloegen bij de nauwelijks geletterde Marokkanen."
Ik denk wel eens dat televisie ook bij ons zoveel invloed heeft én ook de sensatiekranten zoals De Telegraaf, vooral inzake Wilders. Het is zo jammer dat deze mensen vaak niet bereikt worden met boeken zoals deze.
Dettie
Het probleem is inderdaad dat de mensen die dit soort boeken zou moeten lezen, dat niet doen.