Gerbrand Bakker - Jasper en zijn knecht

Reacties op recensies van, door Leestafelleden gelezen, non-fictie boeken.
berdine
Berichten: 3619
Lid geworden op: 23 Mei 2006, 20:42
Locatie: breda

Gerbrand Bakker - Jasper en zijn knecht

Berichtdoor berdine » 14 Sep 2016, 16:38

In 2012 koopt Gerbrand Bakker in de Duitse Eifel, Schwarzbach, een oude woning, misschien om te vluchten voor een plotselinge afkeer van het schrijven. Hij begint bomen te kappen op het omvangrijke stuk grond dat erbij hoort en vertimmert zijn huisje dat het een lieve lust is. Al gauw verzekert hij zich van gezelschap dat zou moeten luisteren naar de naam Jasper. Maar het betreft hier een enigszins gedragsgestoorde, nauwelijks te disciplineren hond die lange tijd een blok aan zijn been zal zijn.

lees verder http://www.leestafel.info/g-bakker

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Gerbrand Bakker - Jasper en zijn knecht

Berichtdoor Dettie » 14 Sep 2016, 17:20

Leuk dat je dit gelezen hebt Berdine. Het boek lonkt al een tijdje naar me. Gerbrand Bakker kan zo mooi schrijven en ik ben erg benieuwd hoe hij zijn kijk op zichzelf verwoordt. Maar ook dat leven van hem, zo in de Eifel spreekt me wel aan.

Dettie

berdine
Berichten: 3619
Lid geworden op: 23 Mei 2006, 20:42
Locatie: breda

Re: Gerbrand Bakker - Jasper en zijn knecht

Berichtdoor berdine » 14 Sep 2016, 17:32

Ik vond het een fijn boek om te lezen. Je begrijpt achteraf hoe het precies zit met dat wel en niet schrijven van hem. De romans hadden een 'functie'. En hij heeft dat niet meer nodig. Hij schrijft wel graag, maar dan columns en dagboeken e.d. Hij speelt nu met het idee van een etymologisch woordenboek over vogelnamen, omdat er zoveel overeenkomsten tussen Duits, Nederlands en Engels bestaan, maar evengoed hele grote verschillen.
Een roman, daar moeten we niet op gaan zitten wachten. Al kan het zomaar toch gebeuren.
Hij levert wel kritiek op collega's of klaagt over te weinig aandacht voor b.v. die grote literaire prijs, maar het is nooit zeuren en het is zeker terecht!
Dat maakt het iets minder een echt dagboek, want in je eigen dagboek mag je al je gal spuien, alles lekker van je af schrijven. Het is wel duidelijk geschreven om te publiceren.
Lezen Dettie!

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Gerbrand Bakker - Jasper en zijn knecht

Berichtdoor Renate » 14 Sep 2016, 20:36

LIjkt me een leuk boek, zeker in verband met m'n vermeende Germanofilie (althans, m'n vader beweert dat ik dat heb).

En de bilbiotheek heeft het.

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Gerbrand Bakker - Jasper en zijn knecht

Berichtdoor Marjo » 14 Sep 2016, 20:38

Nadat hij in de boekwinkel een lezing had gegeven heb ik dit boek gekocht. Maar nog steeds niet gelezen. Ik verwacht zeker dat het de moeite waard is!

berdine
Berichten: 3619
Lid geworden op: 23 Mei 2006, 20:42
Locatie: breda

Re: Gerbrand Bakker - Jasper en zijn knecht

Berichtdoor berdine » 14 Sep 2016, 20:44

Ha Renate! Er staan zelfs een aantal pagina's in het Duits in. Het voor- of nawoord van de vertaler in de Duitse versie van Boven is het stil, meen ik. Bakker is een grote fan van Het Bureau en aangezien Voskuil Maarten Koning daarin hele lezingen in het Duits op laat dissen, probeert hij dat ook in dit dagboek. Helaas werkt het bij hem niet. Deze pagina's zijn de enige saaie in het boek. :shock:

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Gerbrand Bakker - Jasper en zijn knecht

Berichtdoor Renate » 14 Sep 2016, 20:54

Helaas ben ik geen fan van Het Bureau. M'n vader heeft alle delen vroeger wel gelezen.

berdine
Berichten: 3619
Lid geworden op: 23 Mei 2006, 20:42
Locatie: breda

Re: Gerbrand Bakker - Jasper en zijn knecht

Berichtdoor berdine » 14 Sep 2016, 21:43

Dat hoeft je niet te weerhouden, Renate. Het zijn maar een paar bladzijden en het is natuurlijk niet de stijl van Voskuil. Bakker wilde gewoon een stukje opnemen zonder vertaling, zoals Voskuil dat ook deed zonder vertaling. Het is geen verhandeling over Het Bureau!

En Marjo, het is zeker de moeite waard. Ik dacht het gemakkelijk tussendoor te kunnen lezen. Korte stukken. dat leg je gemakkelijk even weg. Maar zo ging het niet, ik las maar door....

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Gerbrand Bakker - Jasper en zijn knecht

Berichtdoor Renate » 15 Sep 2016, 08:13

Een boek met korte stukken is altijd handig. Ik worstel me nog altijd door het eerste deel van de biografie van The Beatles heen en dat is eigenlijk zo zwaar dat ik het alleen maar kan lezen als ik op m'n gemak zit, over het algemeen bij m'n vader. Dat gaat echt met een paar bladzijden per dag. Inmiddels heb ik weer een hoofdstuk uit, maar ik vrees dat ik m'n voornemen om dit jaar het eerste boek van dit deel uit te krijgen, niet zal halen.

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Gerbrand Bakker - Jasper en zijn knecht

Berichtdoor Renate » 16 Sep 2016, 18:14

Helaas was het boek niet thuis. Gisteren was er nog een exemplaar beschikbaar, maar vandaag bleek het uitgeleend te zijn.

Willeke
Berichten: 1002
Lid geworden op: 24 Apr 2014, 12:12

Re: Gerbrand Bakker - Jasper en zijn knecht

Berichtdoor Willeke » 18 Sep 2016, 13:49

Ook al eentje die op mijn lijst staat. las een erg indrukwekkend interview met de schrijver over dit boek en deze periode.

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Gerbrand Bakker - Jasper en zijn knecht

Berichtdoor Renate » 25 Okt 2016, 21:04

Ik heb het boek inmiddels in huis.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Gerbrand Bakker - Jasper en zijn knecht

Berichtdoor Dettie » 26 Okt 2016, 09:29

Veel plezier ermee Renate, ik heb het boek aan iemand gevraagd die het me zou sturen. (kan nog even duren zei ze)

Dettie

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Gerbrand Bakker - Jasper en zijn knecht

Berichtdoor Renate » 03 Nov 2016, 14:02

Ik ben er in bezig en ik herken wel wat dingen van Gerbrand Bakker in mezelf. Ook een mens met een gebruiksaanwijzing, die zoek is (zeiden m'n ouders vroeger), bij Gerbrand Bakker is het een gebruiksaanwijzing met hele stukken in het Chinees. Hij is wel tevreden, maar niet gelukkig. In zijn situatie zou ik ook tevreden zijn. Geluk zit wat mij betreft meer in het maken van muziek.

Ik vond het op een gegeven moment wel vreemd dat hij een huisje in de Eiffel kocht, waar de mensen van een Nederlandse boekwinkel hem op attent maakten. Niet het feit dat hij een huisje in de Eiffel kocht vond ik vreemd (zou ik misschien ook wel willen, hoewel ik persoonlijk eerder aan Remagen denk bij m'n droomhuisje), maar dat het Nederlanders waren, die hem er op attent maakten. Toen ik later las dat die mensen van die boekwinkel zelf een huisje in de omgeving hadden, begreep ik het een en ander ineens.

Het lezen gaat nog niet zo snel, ben nog druk bezig met Bob Dylan.

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Gerbrand Bakker - Jasper en zijn knecht

Berichtdoor Renate » 11 Nov 2016, 15:30

En ik heb het boek uit. Prachtig. Met zo'n leven zou ik ook wel tevreden zijn. Of het huisje in de Eifel, of elders in Duitsland moet staan (Remagen) weet ik niet, maar goed. Er zijn nog wel meer plaatsen in Duitsland, waar ik graag zou willen wonen.

De epiloog is ontroerend.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Gerbrand Bakker - Jasper en zijn knecht

Berichtdoor Dettie » 11 Nov 2016, 18:51

Ik word nu wel erg nieuwsgierig naar dit boek. Staat inmiddels op mijn héél erg lange nog-te-lezen-lijst.

Dettie

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Gerbrand Bakker - Jasper en zijn knecht

Berichtdoor Renate » 11 Nov 2016, 20:10

Ik vond het een mooi boek. Moet beslist meer van deze schrijver lezen.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Gerbrand Bakker - Jasper en zijn knecht

Berichtdoor Dettie » 12 Nov 2016, 09:08

Oh jij mag/kan nog! Ik heb ze al gelezen.
Boven is het stil is ook zo mooi. Net als Perenbomen bloeien wit

Dettie

berdine
Berichten: 3619
Lid geworden op: 23 Mei 2006, 20:42
Locatie: breda

Re: Gerbrand Bakker - Jasper en zijn knecht

Berichtdoor berdine » 12 Nov 2016, 10:50

Ik vond Juni zeker zo mooi als Boven is het stil.

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Gerbrand Bakker - Jasper en zijn knecht

Berichtdoor Renate » 12 Nov 2016, 10:54

Misschien moet ik eens wat besprekingen lezen.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Gerbrand Bakker - Jasper en zijn knecht

Berichtdoor Dettie » 12 Nov 2016, 12:31

Hier staan er een heleboel Renate

http://www.leestafel.info/gerbrand-bakker

Dettie

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Gerbrand Bakker - Jasper en zijn knecht

Berichtdoor Renate » 12 Nov 2016, 12:42

Ik heb ze al gelezen. Het ziet er allemaal wel aantrekkelijk uit.

Weet niet goed of ik z'n debuut wel als eerste wil lezen.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Gerbrand Bakker - Jasper en zijn knecht

Berichtdoor Dettie » 12 Nov 2016, 12:45

Het is helemaal aan jou Renate, niets moet en misschien vind je zo'n boek over zijn vader wel moeilijk om te lezen.
Maar vast staat dat Gerbrand Bakker prachtig kan schrijven, welk boek je ook leest.

Dettie

berdine
Berichten: 3619
Lid geworden op: 23 Mei 2006, 20:42
Locatie: breda

Re: Gerbrand Bakker - Jasper en zijn knecht

Berichtdoor berdine » 12 Nov 2016, 13:22

Als je besprekingen leest hou er dan rekening mee, dat Juni, zoals hij zelf ook al vertelt in Jasper en zijn knecht, slechte recensies heeft gekregen, om een andere reden dan dat het boek slecht is. Ik kan alleen over die van de Volkskrant meepraten, maar ik weet wel dat ik een uitroep van verontwaardiging hebt geslaakt. Die dame heeft het boek maar diagonaal gelezen, als ze het al uitgelezen heeft. (Sindsdien vertrouw ik haar recensies maar half.) Ze wist niet waar het het zich afspeelde en ze vond er geen spanning in. Ik heb op het puntje van mijn stoel gezeten. Gaat die schuur, waar die moeder op zolder zit het begeven in de storm of niet? Ik vond Juni harmonieuzer dan Boven is het stil, maar alle boeken zijn mooi.

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Gerbrand Bakker - Jasper en zijn knecht

Berichtdoor Renate » 13 Nov 2016, 16:29

Ik heb alleen de besprekingen hier op het forum gelezen. Dat vind ik wat mij betreft wel genoeg.


Terug naar “Non-fictie”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten