Samenvatting: De problemen van bomen in de stad, de kansen voor bomen in het bos, hoe hoog en hoe dik en hoe oud bomen wel niet kunnen worden, hoe ze inspelen op de wisseling der seizoenen, de uitbundige bloei van zoete kers in de Limburgse heuvels, het harde bestaan van eikjes aan de Zeeuwse kust, wat mensen kunnen hebben met bomen (of hout) en wat bomen op hun beurt kunnen hebben met paddestoelen (of mos), wat beuken nou eigenlijk anders doen dan eiken, hoe pienter bomen reageren op uitwendige prikkels (zonder beslissingen te nemen), en waarom je beter niet onder een es kunt gaan staan bij onweer.
Kortom, dit boek behandelt alle vragen die u altijd al over bomen had willen stellen, maar u wist niet aan wie.
Koos van Zomeren (1946) heeft die zeldzame gave om fenomenen uit de natuur pakkend te beschrijven, zonder afbreuk te doen aan hun complexiteit. In 2002 werd hem voor zijn werk door het Prins Bernhard Cultuurfonds de Prijs voor Natuurbehoud toegekend.
Met etsen en tekeningen van Erik van Ommen.
In de samenvatting is alles al verteld. Boeiend en leerzaam boek voor elke wandelaar. Je weet opeens waarom een boom zus of zo groeit, je krijgt begrip voor de acties van staatsbosbeheer. Hoe het kan dat een holle boom toch doorleeft en dat twee verschillende bomen niet alleen in elkaar verstrengeld kunnen raken maar zelfs in elkaar groeien! Vooral in het begin is het erg humoristisch.
Jammer dat de mooie tekeningen die aan het eind van elk stukje staan meestal niets met dát stukje van doen hebben.
Ik had het te leen van de bieb, maar ik ga het nu zelf aanschaffen.
Koos van Zomeren - Het bomenboek
Re: Koos van Zomeren - Het bomenboek
O wat leuk, met een beetje kennis ga je toch anders kijken als je wandelt.
Ik sluit me bij Willeke aan: leuk! Ik wandel graag in de natuur en ik ken de namen van redelijk wat bomen maar al die specifieke eigenschappen ken ik niet. Dit boek spreekt me zeker aan.
Koos van Zomeren kan ook zo mooi schrijven vind ik, hij heeft altijd van die mooie zinnen.
Lijkt me ene geweldig boek, leuk Berdine dat je het hier plaatst.
Dettie
Lijkt me ene geweldig boek, leuk Berdine dat je het hier plaatst.
Dettie
Het is ook een leuk boek. Je gaat bomen met andere ogen bekijken. (Het is net als het boek 'De mieren' van Bernard Werber. Als je dat gelezen hebt maak je geen mier meer dood.)
Er is nu een nieuw boek uit over bomen. 'Het verborgen leven van bomen' van Peter Wohlleben (what's in a name?). Dat gaat nog veel dieper in op het functioneren van bomen. Dat boek krijgt goede recensies en dat ga ik eerst maar eens kopen. Dit van Koos van Zomeren heb ik tenslotte al gelezen. Het zal serieuzer zijn dan 'Het bomenboek', dat het bomenleven speels benadert, maar het schijnt evengoed soepel geschreven te zijn. "Een boek dat je kijk voorgoed verandert" en dat heeft Van Zomerens boek zelfs al gedaan.
Er is nu een nieuw boek uit over bomen. 'Het verborgen leven van bomen' van Peter Wohlleben (what's in a name?). Dat gaat nog veel dieper in op het functioneren van bomen. Dat boek krijgt goede recensies en dat ga ik eerst maar eens kopen. Dit van Koos van Zomeren heb ik tenslotte al gelezen. Het zal serieuzer zijn dan 'Het bomenboek', dat het bomenleven speels benadert, maar het schijnt evengoed soepel geschreven te zijn. "Een boek dat je kijk voorgoed verandert" en dat heeft Van Zomerens boek zelfs al gedaan.