Diet Groothuis - Het grote poetsboek

Reacties op recensies van, door Leestafelleden gelezen, non-fictie boeken.
Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Diet Groothuis - Het grote poetsboek

Berichtdoor Annemarie » 19 Mei 2016, 13:37

Een poetsboek dat eens niet voor schoonmaakfanaten maar voor de doorsnee mens is bestemd. Luchtig, vrolijk én nuttig.

Lees mijn recensie hier: http://www.leestafel.info/diet-groothuis

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Diet Groothuis - Het grote poetsboek

Berichtdoor Marjo » 19 Mei 2016, 16:06

Nou ja, ik ga niet eerst lezen over hoe ik iets moet doen!! Het is al erg genoeg dat het gedaan moet worden.
Vond je het echt leuk om te lezen?

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Diet Groothuis - Het grote poetsboek

Berichtdoor Renate » 19 Mei 2016, 16:07

T-shirts rechtop zetten? Hoe doe je dat, tenzij ze stijf staan van het vuil?

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Diet Groothuis - Het grote poetsboek

Berichtdoor Annemarie » 19 Mei 2016, 16:17

Marjo schreef:Nou ja, ik ga niet eerst lezen over hoe ik iets moet doen!! Het is al erg genoeg dat het gedaan moet worden.
Vond je het echt leuk om te lezen?


Ja, het is echt leuk om te lezen. De tips zijn handig maar het is allemaal niet zo serieus en vol commando's of zo. Sommige tips komen van pas, anderen bevestigden dat ik het grotendeels al goed deed. Je houdt er dus een goed gevoel aan over. (tenzij je echt nooit poetst natuurlijk, dan moet je aan de bak)

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Diet Groothuis - Het grote poetsboek

Berichtdoor Annemarie » 19 Mei 2016, 16:18

Renate schreef:T-shirts rechtop zetten? Hoe doe je dat, tenzij ze stijf staan van het vuil?


Dat is een speciale opvouwtechniek uit de boeken van Marie Kondo. Marie Kondo zelf zweert erbij maar ik heb het zelf nog nooit geprobeerd. Het voordeel is dan dat je precies kunt zien welke shirts zich waar bevinden en er niks platgedrukt wordt. Tja...

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Diet Groothuis - Het grote poetsboek

Berichtdoor Renate » 19 Mei 2016, 19:29

Nee dank u. Zo lang alles enigszins netjes in de kast ligt, vind ik het wel best. Dan moet ik maar wat langer zoeken, als ik iets beslist aan wil trekken. Ik zou eens wat kleren weg moeten doen.

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Diet Groothuis - Het grote poetsboek

Berichtdoor Annemarie » 19 Mei 2016, 20:52

Het opruimen van kleding komt in dit boek ook aan bod. Ik heb vorig jaar mijn kast eens goed opgeruimd. Er ligt/hangt nu alleen kleding die ook echt gedragen wordt. Een stuk overzichtelijker! Kleding die je bewaart voor het geval dat, of omdat het zonde is om het weg te doen, neemt alleen maar onnodig veel ruimte in. Dat draag je gewoonweg niet meer. Als je het aan een goed doel geeft, heeft een ander er nog plezier van.

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Diet Groothuis - Het grote poetsboek

Berichtdoor Renate » 20 Mei 2016, 07:45

Ja, ja, maar daar heb ik altijd moeite mee. Ik betreur het al dat ik de kleren die m'n moeder ooit voor me gemaakt heeft, weg heb gedaan, maar ja, als dingen niet meer passen, of truien die ze gebreid heeft, versleten zijn, dan is het gemakkelijker. En toch mis ik ze.

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Diet Groothuis - Het grote poetsboek

Berichtdoor Annemarie » 20 Mei 2016, 10:19

Voor jou zijn spullen echt met herinneringen verbonden. Dan is het altijd moeilijker ze weg te doen.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Diet Groothuis - Het grote poetsboek

Berichtdoor Dettie » 20 Mei 2016, 10:45

Bepaalde kleding bewaar ik wel, ook al passen ze niet meer, gewoon vanwege de herinnering. Bijv. het ondertrouwtruitje :D
Voor de rest... na 6 verhuizingen in 6 jaar tijd, gaat alles wat ik niet gebruik hopla, weg.

Dettie

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Diet Groothuis - Het grote poetsboek

Berichtdoor Annemarie » 20 Mei 2016, 10:48

Voor mij is het ook een beetje noodzaak. Mijn huis is behoorlijk klein en anders wordt het gewoon veel te vol. Als je bijvoorbeeld een villa met een grote zolder en kelder hebt, is het wat makkelijker te "steggelen".

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Diet Groothuis - Het grote poetsboek

Berichtdoor Renate » 20 Mei 2016, 11:16

Ik heb geen villa en ja, ik zou echt wat kleding weg moeten doen. Ik heb echter wel een hekel aan verhuizen.

Behalve kleren die ik niet wegdoe, heb ik ook moeite met het wegdoen van muziekinstrumenten. Zo heb ik nog steeds m'n eerste synthesizer staan en m'n eerste polyfone synthesizer (waar je dus akkoorden op kon spelen), heb ik pas bij m'n laatste verhuizing weggedaan, hoewel hij al lang niet meer goed functioneerde. De zijkantjes die ik zelf had gemaakt, heb ik nog wel ergens in m'n berging liggen, net als een oude standaard voor een paar instrumenten, waarvan ik er een al ongelofelijk lang niet heb, die ik zelf heb gemaakt.
Daar staat tegenover dat de partituur van m'n eerste compositie op de een of andere manier zoek is geraakt.

Joanazinha
Berichten: 1445
Lid geworden op: 27 Sep 2007, 16:07
Locatie: Amersfoort

Re: Diet Groothuis - Het grote poetsboek

Berichtdoor Joanazinha » 08 Sep 2016, 10:37

Ik heb het boek in de vakantie met veel plezier gelezen nadat ik het gevraagd en gekregen heb voor mijn verjaardag. Mijn reactie op het boek:

Ik ben niet zo van het huishouden doen; ik zit liever met een goed boek op de bank :-). Toch werd ik vanaf het allereerste begin dat het boek uitkwam getriggered door dit boek van Diet Groothuis. Wij hebben jarenlang Trouw gelezen en Diet schreef vermakelijke columns in deze krant over, jawel, het huishouden. Ze gaf tips, vroeg tricks en kwam met truukjes om het huishoud-leven leuker te maken. Zelfs voor iemand als ik die daar normaal een broertje dood aan heeft.

Ik heb me prima vermaakt met 'Het grote poetsboek'. Diet schrijft op een aanstekelijke manier over de verschillende schoonmaakmogelijkheden. Aan de hand van de verschillende zones in een huis geeft ze nuttige en handige tips om zo uitgebreid mogelijk of met de Franse slag je huis aan kant te maken. Sommige tips zullen je bekend voorkomen, andere tips maken het schoonmaakwerk wellicht gemakkelijker dan je had gedacht.
Bijvoorbeeld: zet een timer op 15 minuten en doe in die tijd wat je in die bepaalde ruimte wilt doen. Na die 15 minuten stop je er ook acuut mee; niet nog even doorgaan maar gewoon je poetsspullen opruimen. Dan houd je het ook leuk en tijd over om andere dingen te doen.

Het boek is onderverdeeld in een aantal praktische en overzichtelijke delen. Met planningen van dag tot dag tot een grote jaarplanning probeert ze je handvatten te geven om het door menigeen zo verfoeide poetsen terug te brengen tot hanteerbare taken. Met humor en anekdotes leidt ze je door het schoonmaken van je huis. Want een opgeruimd en schoon huis brengt rust en ruimte in hoofd en lichaam.
Leuk en inspirerend boek voor de gevorderde poetser en voor de poets-mijder zoals ik.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Diet Groothuis - Het grote poetsboek

Berichtdoor Dettie » 08 Sep 2016, 10:44

En? Ben je ook aan het poetsen geslagen door het boek? Of dacht je - zoals ik altijd heb - dat ga ik zeker eens doen, maar vervolgens weer het oude gangetje gaan. Bij mij is het altijd een explosie, dan móet ineens de boel opgeruimd en aan kant en heb ik het weer voor een hele tijd gehad :D

Dettie

Joanazinha
Berichten: 1445
Lid geworden op: 27 Sep 2007, 16:07
Locatie: Amersfoort

Re: Diet Groothuis - Het grote poetsboek

Berichtdoor Joanazinha » 08 Sep 2016, 18:49

Dettie schreef:En? Ben je ook aan het poetsen geslagen door het boek? Of dacht je - zoals ik altijd heb - dat ga ik zeker eens doen, maar vervolgens weer het oude gangetje gaan. Bij mij is het altijd een explosie, dan móet ineens de boel opgeruimd en aan kant en heb ik het weer voor een hele tijd gehad :D

Dettie


Ehm.... ik beroep me op mijn zwijgrecht :D .

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Diet Groothuis - Het grote poetsboek

Berichtdoor Renate » 08 Sep 2016, 20:11

Iets voor m'n vader?

Hoewel, ik vrees dat het niet helpt. Ik ben geen poetsgek, maar ik hecht wel enige waarde aan elementaire hygiëne, zeker op het aanrecht en het toilet.

Joanazinha
Berichten: 1445
Lid geworden op: 27 Sep 2007, 16:07
Locatie: Amersfoort

Re: Diet Groothuis - Het grote poetsboek

Berichtdoor Joanazinha » 16 Sep 2016, 21:54

Renate schreef:Iets voor m'n vader?

Hoewel, ik vrees dat het niet helpt. Ik ben geen poetsgek, maar ik hecht wel enige waarde aan elementaire hygiëne, zeker op het aanrecht en het toilet.


Vraag ik me af. Ik vond het toch wel echt een 'vrouwen'boek (voorzover er zo'n genre bestaat - vind ik beetje discutabel). Dat gevoel is gebaseerd op de schrijfstijl en de doelgroep.

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Diet Groothuis - Het grote poetsboek

Berichtdoor Renate » 17 Sep 2016, 07:50

Tja, maar ook m'n vader moet z'n huis een beetje schoonmaken, met behulp van z'n hulp. De hulp is wel goed, maar heeft totaal geen eigen initiatief.

Ik ben ook geen poetsmiep. Voor mij zou het niets zijn. Ik heb nu ook weer niet zo veel met dat soort typische 'vrouwen'dingen.

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Diet Groothuis - Het grote poetsboek

Berichtdoor Renate » 17 Okt 2021, 09:53

Het ziet er naar uit dat we weer een spammer hebben.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Diet Groothuis - Het grote poetsboek

Berichtdoor Dettie » 17 Okt 2021, 17:18

Verwijderd...

Dettie

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Diet Groothuis - Het grote poetsboek

Berichtdoor Renate » 17 Okt 2021, 17:23

Heerlijk. Spammers opruimen dat is pas leuk.
Die mensen hebben altijd de neiging om oude draadjes te pakken.
Op andere fora heb ik dat ook wel meegemaakt.
Een heel beruchte was iemand die illegale rijbewijzen en dergelijke aanbood.


Terug naar “Non-fictie”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten