Paula Rizzo - Alles op een rijtje

Reacties op recensies van, door Leestafelleden gelezen, non-fictie boeken.
Dettie
Site Admin
Berichten: 44078
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Paula Rizzo - Alles op een rijtje

Berichtdoor Dettie » 15 Jan 2016, 13:42

Wie kent het niet? 's Avonds in bed liggen en denken 'Weer vergeten die vriend te bellen. Weer vergeten die afspraak te maken.' Als je een lijstje had gemaakt dan was je het niet vergeten en lag je 's avonds niet te malen in bed. Dankzij lijstjes hoef je niets te onthouden, je schrijft het op en raadpleegt elke dag je lijstje(s) waarop de afspraken staan of dingen die je wil of 'moet' gaan doen.

Lees verder http://www.leestafel.info/paula-rizzo

Dettie

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Paula Rizzo - Alles op een rijtje

Berichtdoor Annemarie » 15 Jan 2016, 13:53

Leuk, leuk,leuk! Dit boek ligt hier ook en het is echt wat voor mij. Ik ben dol op lijstjes en maak er veelvuldig gebruik van.

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Paula Rizzo - Alles op een rijtje

Berichtdoor Renate » 15 Jan 2016, 14:39

Niets voor mij dus. Ja, ik vergeet wel eens wat, vooral het bellen van de tandarts voor een controleafspraak, of het bellen van de dokter om een receptje te bestellen, maar als het echt moet, gebeurt het uiteindelijk wel. En als ik eens vergeet een boodschap mee te nemen, dan word ik gewoon vreselijk kwaad op mezelf en dan ga ik even terug, als het echt belangrijk is.

Vroeger heb ik een poosje op een computeropleiding op de Lena de Graafschool (alleen voor vrouwen) gezeten en daar hadden we onder andere ook timemanagement. Zelden zo'n tijdverspilling meegemaakt, zoals een groot deel van de cursus tijdverspilling was, door de dames die in mijn ogen te traag van begrip waren. Wat moet je in vredesnaam met iemand die zegt: "vroeger toen we nog met appels en taarten rekenden, was het ten minste nog gemakkelijk". Ik zat me constant te vervelen. Mensen die een opgave niet gemaakt hadden, omdat ze niet wisten wat een koolborstel was, dat geloof je toch niet? Voor het enige onderdeel dat ik af had gerond (WordPerfect) had ik een 9, samengesteld uit een 8,5 voor de toets en een 10 voor de opdracht.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44078
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Paula Rizzo - Alles op een rijtje

Berichtdoor Dettie » 15 Jan 2016, 15:02

Annemarie schreef:Leuk, leuk,leuk! Dit boek ligt hier ook en het is echt wat voor mij. Ik ben dol op lijstjes en maak er veelvuldig gebruik van.

ha dan had ik het goed! Ik dacht al dit zou echt iets voor Annemarie zijn. Ik vind jou wel een lijstjestype :D
Ik ben meer een 'ik zie het wel' mens met alle gevolgen van dien. 's avonds blijkt vaak dat ik heel andere dingen heb gedaan dan ik me 's ochtends voornam en ook dingen vergeet die ik niet had moeten vergeten.

Dettie

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Paula Rizzo - Alles op een rijtje

Berichtdoor Annemarie » 15 Jan 2016, 15:08

Tja, dan moet je misschien toch eens aan de lijstjes, Dettie. Voor mij is het onmisbaar.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44078
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Paula Rizzo - Alles op een rijtje

Berichtdoor Dettie » 15 Jan 2016, 15:23

Ik ben al aan het lijstje en het bevalt me goed. :D

Dettie

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Paula Rizzo - Alles op een rijtje

Berichtdoor Renate » 15 Jan 2016, 16:10

Ik lig eerder wakker van het maken van lijstjes, dan van dingen die ik vergeten ben.

Marjo
Berichten: 25850
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Paula Rizzo - Alles op een rijtje

Berichtdoor Marjo » 15 Jan 2016, 16:45

Ik maakt mijn hele leven al lijstjes, en het verbaasde me dus zeer dat daar een boek over geschreven moest worden!!
Het is niet zo dat ik me altijd aan die lijstjes houd, maar ze slingeren overal, en dan weet ik wat ik steeds nog moet doen. Er ligt inderdaad ook een pen en papier op mijn nachtkastje...

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Paula Rizzo - Alles op een rijtje

Berichtdoor Renate » 15 Jan 2016, 17:03

Het enige waar ik lijstjes van maak zijn m'n uitgaven, m'n CD's, wanneer ik CD's gedraaid heb en de boeken die ik gelezen heb. O ja en ik houd de temperaturen in en buiten m'n huis bij. En hoe laat ik naar bed ga en wanneer ik 's nachts m'n bed uit moet. En natuurlijk houd ik een dagboek bij. Maar planningen? Alsjeblieft niet, daar lig ik alleen maar wakker van. Het komt zoals het komt en dingen lopen toch altijd anders dan je verwacht. 's Morgens lees ik over het algemeen na m'n ontbijt eerst de krant en daarna doe ik eventueel boodschappen. Mocht het in de loop van de ochtend gaan regenen, dan doe ik eerst boodschappen.

Marjo
Berichten: 25850
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Paula Rizzo - Alles op een rijtje

Berichtdoor Marjo » 15 Jan 2016, 17:08

Maar dan wil ik graag weten welke dingen ik ook al weer nodig had...

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Paula Rizzo - Alles op een rijtje

Berichtdoor Annemarie » 15 Jan 2016, 17:39

Ja, boodschappenlijstje worden hier ook gemaakt hoor. En als ik ga klussen of iets dan maak ik eerst een lijst met alles wat ik nodig heb en wat ik moet doen. Door de lijstjes hou ik het overzicht en dat geeft rust.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44078
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Paula Rizzo - Alles op een rijtje

Berichtdoor Dettie » 15 Jan 2016, 18:06

O ja! een boodschappenlijstje wordt hier ook gemaakt vooral omdat manlief die boodschappen doet, maar vroeger deed ik dat nooit, dat zag ik in de winkel wel. Met klussen begin ik gewoon en zie dan wel wat ik mis. Ik koop natuurlijk wel van tevoren verf of schuurpapier als er niet meer is, maar verder niet. Vaak kom ik ook al doende op ideeën, van tevoren iets bedenken vind ik lastig, tenzij het iets echt groots is, zoals een nieuwe keuken of zo, dan komen er wel lijstjes en wordt er gemeten en gekeken. Maar klussen komt bij mij ook vaak op als water, weet ik 's ochtends nog niet dat ik dat 's middags ga doen. Gewoon ongeorganiseerd dus.
Wat een verschillen!

Voor mijn werk kon ik dus wel heel goed plannen en organiseren maar dat was werk, is wat anders. :D

Dettie

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Paula Rizzo - Alles op een rijtje

Berichtdoor Renate » 15 Jan 2016, 20:21

Aan boodschappenlijstjes doe ik over het algemeen niet. Ik moet het van mezelf kunnen onthouden. Zo niet, dan word ik gewoon kwaad op mezelf.

Dingen doen als ze in me op komen, dat ken ik. Dat wil niet zeggen dat de dingen altijd op het meest gunstige moment in me opkomen. Voor ik naar bed ga nog even de afvoer van de wastafel schoonmaken bijvoorbeeld, of om 12 uur 's avonds besluiten een synthesizer open te schroeven, waarna alle toetsen er uit vliegen (dat heb ik dus maar een keer gedaan).

Marjo
Berichten: 25850
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Paula Rizzo - Alles op een rijtje

Berichtdoor Marjo » 16 Jan 2016, 13:29

Dingen doen zoals ze opkomen, ja, dat doe ik net zo goed. Maar vaak staan die wel ergens op een lijstje...

Dettie
Site Admin
Berichten: 44078
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Paula Rizzo - Alles op een rijtje

Berichtdoor Dettie » 16 Jan 2016, 13:53

Raak je je lijstjes nooit kwijt? Dat had ik ook wel eens als ik weer eens bedacht wat ik allemaal nog moest doen en dat keurig opgeschreven had.
Nu zet ik het sinds afgelopen maandag in mijn pc. Dan raak ik dat alvast niet kwijt. Tenzij er een supercrash komt.

Dettie

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Paula Rizzo - Alles op een rijtje

Berichtdoor Renate » 16 Jan 2016, 16:14

De lijstjes die ik maak, staan allemaal op de computer en sinds ik ooit eens 3 maanden werk aan m'n muziek kwijt ben geraakt, maak ik dagelijks reservekopieën.

Willeke
Berichten: 1002
Lid geworden op: 24 Apr 2014, 12:12

Re: Paula Rizzo - Alles op een rijtje

Berichtdoor Willeke » 16 Jan 2016, 19:38

Ha, net als Marjo ben ik hipper dan ik dacht, ik hang van lijstjes aan elkaar. Weeklijstjes, maar ook lijstjes van wat ik het komend jaar hoop te gaan doen, en dan natuurlijk lijstjes met de dingen die daadwerkelijk gelukt zijn.
Verder uiteraard een lijst van wat ik lees, maar ook welke cadeautjes er de komende maanden bijvoorbeeld gekocht moeten worden, zodat ik als ik wat geld over heb of er is iets in de aanbieding, maar op mijn lijstje hoeft te kijken wat ik nodig heb. Bij iedere grote gebeurtenis, inderdaad bijvoorbeeld een verhuizing, is het eerste wat ik doe lijstjes maken. Gelukkig bewaar ik die ook, nu mijn ouders gaan verhuizen hoef ik mijn eigen lijst er maar bij te pakken.

Voor mij heeft het vooral te maken met chaos in mijn hoofd, als ik weet dat ik overzicht heb lukt er gewoon veel meer en hoef ik niet te blijven tobben of ik niet wat vergeten ben.

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Paula Rizzo - Alles op een rijtje

Berichtdoor Renate » 16 Jan 2016, 20:19

Nee, de chaos in m'n hoofd maakt me niet veel uit. Als ik alles op een rijtje moet gaan zetten, ga ik meer piekeren. Dan word ik voor de vakantie maar een keer extra wakker, omdat ik ineens bedenk dat ik nog iets in moet pakken.

Marjo
Berichten: 25850
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Paula Rizzo - Alles op een rijtje

Berichtdoor Marjo » 17 Jan 2016, 12:25

Natuurlijk raak ik lijstjes kwijt, maar dat hindert niet. Af en toe zo'n plekje waar ik ze neerleg opruimen, en dan bekijken wat er op staat is leuk: wat heb ik dan al gedaan en wat ontsnapt er iedere keer opnieuw. Ik heb wel een paar vaste plekjes waar ik die papiertjes neerleg..
Op de computer zetten heeft geen zin, daar zie ik het niet.

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Paula Rizzo - Alles op een rijtje

Berichtdoor Annemarie » 20 Jan 2016, 19:59

Ook mijn recensie is geplaatst: http://www.leestafel.info/paula-rizzo

Dettie
Site Admin
Berichten: 44078
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Paula Rizzo - Alles op een rijtje

Berichtdoor Dettie » 26 Jan 2016, 12:00

Ik vroeg me af waarom ik geen lijstjes maak, maar eigenlijk doe ik alles meteen dus hoef het ook niet te onthouden ontdek ik nu. (Snelle Joep zegt Marjo wel eens haha) Alleen duurt terugmailen soms wel wat lang maar uiteindelijk doe ik het wel!
Ik maak wel een lijstje als ik bijv zou verhuizen en dan opschrijven wie of wat ik een adreswijziging moet sturen maar voor de rest... nee.

Dettie


Terug naar “Non-fictie”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten