Mira Caspers - 270 Vegan recepten voor alle seizoenen

Reacties op recensies van, door Leestafelleden gelezen, non-fictie boeken.
Dettie
Site Admin
Berichten: 44028
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Mira Caspers - 270 Vegan recepten voor alle seizoenen

Berichtdoor Dettie » 13 Jan 2016, 14:42

Veganistisch kookboek

zie http://www.leestafel.info/mira-caspers

Dettie

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Mira Caspers - 270 Vegan recepten voor alle seizoenen

Berichtdoor Annemarie » 13 Jan 2016, 19:02

Als ik jouw recensie zo lees, dan is het boek niet helemaal wat je er aanvankelijk van verwachtte. Dat begrijp ik wel. Het is misschien meer iets voor mensen die af en toe wat bewuster willen eten. De die-hards zullen inderdaad wat fanatieker zijn en geen blikgroente eten maar juist seizoensproducten.

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Mira Caspers - 270 Vegan recepten voor alle seizoenen

Berichtdoor Marjo » 13 Jan 2016, 20:23

Hm, ik dacht dat ik gereageerd had. Niet doorgekomen dus.
Ik had gezegd dat een veganist niet automatisch ook biologisch of duurzaam hoeft te zijn? Of is daar wel sprake van bij de inleiding?

Dettie
Site Admin
Berichten: 44028
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Mira Caspers - 270 Vegan recepten voor alle seizoenen

Berichtdoor Dettie » 13 Jan 2016, 23:10

Ik weet het niet Marjo, maar het lijkt me als je geen enkel dierproduct gebruikt dat je dan wel heel bewust met eten e.d. bezig bent.
Je moet opletten op alles. Gelatine is van huiden en beenderen gemaakt bijv. dus dat mag ook niet. En zo zitten er in hele veel producten toch dielrijke ingrediënten.
Veganisten gebruiken geen melkproducten, geen honing e.d. Ze dragen geen leren schoenen, tassen, riemen e.c. Ze zijn dus héél bewust van alles.
Ik kan me niet voorstellen dat je dan wél dingen uit blik eet (doe ik zelf al zelden) met zijn conserveringsmiddelen en E-nummers. Of kant en klare saus gebruikt. Het klopt niet naar mijn gevoel, het wringt.
Maar de schrijfster zegt zelf ook...
"Veganisme is natuurlijk meer dan recepten en ik twijfel soms nog wel of iets echt helemaal veganistisch is maar ga voor ‘AVAP’ (as vegan as possible)."Ik krijg dan wel een beetje de kriebels als je een boek uitgeeft met veganistische recepten, als je twijfelt...

Dettie

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Mira Caspers - 270 Vegan recepten voor alle seizoenen

Berichtdoor Marjo » 14 Jan 2016, 08:45

Ze zou dat dus eigenlijk zelf uit moeten leggen, Of iemand die overtuigd veganist is.
Voor mij wringt het niet dat je wel blikvoedsel eet, daar is niets mis mee zegt de keuringsdienst van waren. Het is zelfs verser dan wat je in de supermarkt koopt, maar die toevoegingen zijn er wel natuurlijk. Waar zijn die van gemaakt? Is dat allemaal chemisch? En is dat een probleem als je veganist bent?

Dettie
Site Admin
Berichten: 44028
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Mira Caspers - 270 Vegan recepten voor alle seizoenen

Berichtdoor Dettie » 14 Jan 2016, 09:44

Je neemt veganisme nu heel letterlijk en dat is niets eten of gebruiken wat met dieren te maken heeft. Maar aan veganisme zit veel meer vast. Het is vaak ook een idealistische manier van leven. Deze schrijfster deed mee aan een wedstrijd veganistisch koken en dat beviel haar wel en ze is door gegaan. Niet écht uit overtuiging om veganist te worden.

Op haar website schrijft ze
"Ik heb veel interesse voor alternatieve geneeswijzen en milieu. Misschien vraag je je af wat het met elkaar te maken heeft.
Ik denk dat wat ze gemeenschappelijk hebben de natuur is, hoe je deze het beste in stand houdt, en hoe je natuurlijke bronnen toepast."

[...]We moeten de aarde te redden van; milieuvervuiling, afvalhopen, het plunderen van de aarde, klimaatverandering!"

Ik vind dan dat eten uit blik of een kant en klare saus uit een potje gebruiken niet past bij deze overtuiging.

Dettie

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Mira Caspers - 270 Vegan recepten voor alle seizoenen

Berichtdoor Marjo » 14 Jan 2016, 17:12

Nee, als ze dat zo schrijft, dan heb je gelijk. Maar het is duidelijk dat ze in de recepten nog niet zo ver wil gaan, en dan (net als ik?) veganisme letterlijk neemt.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44028
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Mira Caspers - 270 Vegan recepten voor alle seizoenen

Berichtdoor Dettie » 14 Jan 2016, 17:38

Het maakt mij niet uit als iemand er nog niet zo aan toe is, maar het komt zo gek over. Blokjes met speksmaak, al die vegetarische producten met vlees- of vissmaak... doe het dan niet als je die smaak niet wil missen. Een echte veganist zal dit niet gauw eten denk ik.
Het boekje wordt ook verkocht als Vegan recepten, daar was ik erg nieuwsgierig naar, hoe lossen ze het op om totaal niets dierlijks te gebruiken.
Maar als ik eerlijk ben is dit eerder lekker koken zonder vlees dan veganistisch. Het is een gevoel erbij. Ik vind het niet rijmen met veganisme. De recepten zijn prima verder hoor maar voor mijn gevoel niet echt veganistisch.

Dettie

Willeke
Berichten: 1002
Lid geworden op: 24 Apr 2014, 12:12

Re: Mira Caspers - 270 Vegan recepten voor alle seizoenen

Berichtdoor Willeke » 16 Jan 2016, 19:42

ik moest vooral erg lachen om AVAP, deed me denken aan de Sonja Bakker rage toen iedereen ineens een SAS- dag had
(schijt aan Sonja, vergeef mij mijn taalgebruik).

Echt als een diehard veganist komt ze niet over inderdaad, maar misschien is het boek inderdaad wel voor mensen die af en toe wat bewuster willen eten, of die ook niet heel streng in de leer zijn.

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Mira Caspers - 270 Vegan recepten voor alle seizoenen

Berichtdoor Marjo » 24 Jan 2016, 17:57

Voor wie het echt wil weten:

http://vroegevogels.vara.nl/Nieuws-deta ... &tx_ttnews[tt_news]=374606&cHash=9d9ee357ba6b7620199072d6865de2ed


De hele link natuurlijk...

Dettie
Site Admin
Berichten: 44028
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Mira Caspers - 270 Vegan recepten voor alle seizoenen

Berichtdoor Dettie » 24 Jan 2016, 18:25

Ja deze informatie staat ook in het boek. Daarin vertelt ze over verschillende klasseringen van mensen die geen vlees eten, zoals ook jouw link aangeeft. Dus het verschil tussen vegetariërs, veganisten etc. Maar ik snap eigenlijk niet zo goed wat je hiermee wilt zeggen.

"Een veganist eet en gebruikt niks wat van dieren afkomstig is. Hij eet geen vlees en vis, geen zuivelproducten. Maar ook geen producten met gelatine of honing. Daarnaast dragen ze vaak ook geen leer en wol." staat er bij de varalink.

Maar dat wisten we al. (ze eten ook geen eieren overigens)
Wilde je het verschil tussen alle niet vleeseters laten zien?

Dettie

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Mira Caspers - 270 Vegan recepten voor alle seizoenen

Berichtdoor Marjo » 24 Jan 2016, 20:10

Jij stelde dat je blikgroenten of pakjes saus ook niet gewenst zouden moeten zijn. Die vind je dus ook nauwelijks terug in de recepten uit dit boek. Maar misschien had ik beter deze link - http://thegreenhappiness.com - meteen kunnen geven.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44028
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Mira Caspers - 270 Vegan recepten voor alle seizoenen

Berichtdoor Dettie » 24 Jan 2016, 20:43

Heb jij het boek van Mira Caspers ook? Zeg je dat nu? met andere woorden wat bedoel je met 'dit boek'


Ik zag op de link van de Vara allerlei vormen van zonder vlees eten, waarbij veganisten het strengst zijn.

En als ik de link van green happiness aanklik zie ik geen boek maar twee vrouwen die blij zijn en vertellen dat ze orthomoleculair diëtisten zijn.
En allerlei blokken met groenteplaatjes

Ik snap niet wat je bedoelt te zeggen ivm het vegan kookboek wat ik gerecenseerd heb. vertel...

Dettie

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Mira Caspers - 270 Vegan recepten voor alle seizoenen

Berichtdoor Marjo » 24 Jan 2016, 21:03

Hè, ik snap de verwarring want als ik nu zelf die link kopieer en plak krijg ik helemaal niet meer wat ik vanmiddag gekopieerd heb. Toen werkte het nog.
Nu kom ik op een algemene site. Ik klik op radio - vega volgens de voedseldeskundige - waar je het verhaal van die mevrouw kunt beluisteren.
Maar dan ga ik naar de blog, waar je nog meer kunt lezen, ook recepten. Dat is dus bovenstaande link.
Dacht ik. Want toen ik het net nog eens deed om te kunnen zeggen hoe je dat moet doen: weer een andere site!! http://earlydew.com/
Maar het blijft hetzelfde resultaat: er worden niet echt kant-en-klaarprodukten gebruikt, zoals dus zoals jij aangeeft ook niet zou moeten.

De recepten die ik vanmiddag zag kwamen uit een boek (the green happiness) en nee, dat heb ik niet.
De dames zie ik ook, maar daarboven in de balk kun je de recepten aanklikken. Die heb ik summier bekeken.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44028
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Mira Caspers - 270 Vegan recepten voor alle seizoenen

Berichtdoor Dettie » 25 Jan 2016, 10:51

Hè gelukkig, ik dacht al begrijpen we elkaar nu zo verkeerd? haha
Ja dat verhaal van die voedseldeskundige is wel heel wat anders!

Lekkere recepten trouwens...

Dettie


Terug naar “Non-fictie”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 12 gasten