Marie Kondo - Spark Joy

Reacties op recensies van, door Leestafelleden gelezen, non-fictie boeken.
Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Marie Kondo - Spark Joy

Berichtdoor Annemarie » 12 Jan 2016, 14:28

Wat is ze leuk, die Marie Kondo! In haar eerste boek doet ze de opruim-basistechniek uit de doeken en nu gaat ze dieper op diverse categorieën in. Een heerlijk boek weer.

Lees mijn recensie hier: http://www.leestafel.info/marie-kondo

Willeke
Berichten: 1002
Lid geworden op: 24 Apr 2014, 12:12

Re: Marie Kondo - Spark Joy

Berichtdoor Willeke » 12 Jan 2016, 16:24

Ik las al over dit boek van de week ( in de Volkskrantcolumn van Aaf Brandt Corstius), dus mijn nieuwsgierigheid was gewekt. ik heb haar eerste boek niet gelezen, maar het criterium 'word ik er blij van' lijkt me geen verkeerd criterium bij het opruimen.

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Marie Kondo - Spark Joy

Berichtdoor Annemarie » 12 Jan 2016, 16:52

Als je de eerste ook leest, heb je een completer beeld van het hele opruimplan maar met alleen deze tweede kom je ook een heel eind. Marie Kondo is bloedfanatiek en het is bijzonder om te lezen dat ze al haar voorwerpen met het grootst mogelijke respect behandelt. Voorwerpen die weg moeten, worden voor hun trouwe dienst bedankt. Als je het "word ik er blij van"-principe eenmaal in de vingers hebt, dan is het veel makkelijker om dingen weg te doen en de boel blijvend netjes te houden. Maar... alleen als je het zelf wilt. Je kunt iemand niet dwingen. Marie Kondo schrijft dat ze voor een televisieprogramma eens iemand hielp met opruimen en die was snel terug bij af. Nog een laatste tip: leg alles wat bij elkaar hoort bij elkaar. Je zult bijvoorbeeld merken dat je op tig plekken in huis een voorraadje pennen hebt liggen.

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Marie Kondo - Spark Joy

Berichtdoor Marjo » 12 Jan 2016, 18:15

Maar ik schrijf ook op tig plekken in huis...

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Marie Kondo - Spark Joy

Berichtdoor Annemarie » 12 Jan 2016, 18:18

Haha. Tja, dan kun jij die betreffende pennen misschien in een andere categorie indelen.

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Marie Kondo - Spark Joy

Berichtdoor Annemarie » 04 Apr 2016, 19:19

Voor wie nieuwsgierig is, hierbij een linkje naar een diashow over het huis van Marie Kondo:

http://www.apartmenttherapy.com/marie-k ... e-229957#_

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Marie Kondo - Spark Joy

Berichtdoor Renate » 04 Apr 2016, 19:38

Brrr. Een huis waar ik me absoluut niet thuis zou voelen. Veel te wit en veel te weinig boeken. CD's zie ik al helemaal niet. Allemaal dingen die mij gelukkig maken. Ik heb meer zitplaatsen in huis, die helaas zelden benut worden.

Ik zal mevrouw Kondo niet snel m'n huis op laten ruimen, daar word ik beslist niet gelukkig van.

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Marie Kondo - Spark Joy

Berichtdoor Marjo » 04 Apr 2016, 19:46

Ik weet wel zeker dat ik het met je eens ben Renate!

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Marie Kondo - Spark Joy

Berichtdoor Annemarie » 04 Apr 2016, 20:01

Het ziet er rustiek uit maar ook als een huis waar niet gewoond wordt. En ze heeft echt maar een stuk of vijf boeken. Brrrr.

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Marie Kondo - Spark Joy

Berichtdoor Renate » 04 Apr 2016, 20:08

Rustiek? Alles wit. Misschien iets voor Jan de Bouvrie.

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Marie Kondo - Spark Joy

Berichtdoor Annemarie » 04 Apr 2016, 20:13

De kleur misschien wel maar hij vindt het vast ook te kaal.

Willeke
Berichten: 1002
Lid geworden op: 24 Apr 2014, 12:12

Re: Marie Kondo - Spark Joy

Berichtdoor Willeke » 04 Apr 2016, 21:11

Er moet minimaal wat gekleurde kunst aan de muur, mag dat ook niet van Marie?

Het witte kastje onderaan is wel erg mooi trouwens.

Ik sprak pas een stel wat haar boeken gelezen had, en die nu inderdaad maar vijf boeken meer in de kast hadden staan, en hun halve huis hadden leeggeruimd.

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Marie Kondo - Spark Joy

Berichtdoor Annemarie » 04 Apr 2016, 21:25

Geen idee, Willeke. Ze is een opruimexpert, geen interieurstylist natuurlijk. Dit witte, lege huis geeft haar een goed gevoel, wat prima is.

Na het lezen van haar boeken gooi ik ook veel weg maar ik hou wel van frutsels en kleur. En mijn boekenkasten puilen ook nog altijd uit.

Wel leuk om haar huis te zien. Nu heb ik voortaan een beeld bij haar beschrijvingen.

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Marie Kondo - Spark Joy

Berichtdoor Renate » 05 Apr 2016, 07:58

Ik kan niets weggooien. Ik ga er altijd van uit dat ik het in de toekomst misschien nog eens kan gebruiken. Of dat een ander er iets mee zou kunnen. Herinneringen gooi je niet weg. Ik had het er gisteren nog met m'n vader over. Hij wilde misschien vast wat dingen weg doen, iets waar ik juist niet aan wilde denken. Voor mijn gevoel is het dan net of m'n vader afscheid aan het nemen is van het leven en dat wil ik niet. Ik weet zelfs niet of ik zonder hem wel verder wil, dus het idee dat hij er ooit niet meer zal zijn, wil ik het liefst zo ver mogelijk uit m'n buurt houden. Daar hoort ook alles wat daar aan doet denken bij, zoals het wegdoen van dingen.

Ik ben gelukkig met m'n boeken en m'n bijna 1500 CD's. Binnenkort zal ik deze grens ook wel weer overschrijden.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Marie Kondo - Spark Joy

Berichtdoor Dettie » 05 Apr 2016, 09:19

Het straalt wel erge rust uit dat huis van Marie Kondo. Ik vind het wel mooi om te zien.
Dat vaasje met die blauwe bloemetjes komt prachtig uit bij al dat wit. Ik zou er zelf niet tegen kunnen om alles wit te hebben, daarvoor houd ik teveel van kleur. Maar dat lichte vind ik wel heel prettig. Nu is bijna alles zwart en grijs wat de klok slaat, bankstellen, keukens, stoelen voor bij de eettafel, dekbedden alles is zwart of grijs. Dat vind ik echt vreselijk, dat straalt niets uit, slurpt alle licht eruit. Als het moest dan zou ik toch liever een wit huis hebben, dat straalt tenminste. Maar een huis met maar vijf boeken... nee. Onmogelijk :D

Na zes verhuizingen in zes jaar tijd, kan ik heel goed weggooien. Wat ik niet meer gebruik geef ik weg aan de liefhebber. Maar kleine dingetjes die voor mij waardevol zijn, houd ik. Zelfs een plastic piepklein draakje, dat ik kreeg van een jongetje die rondliep op de camping. Dat soort dingen koester ik.

Dettie


Terug naar “Non-fictie”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten