Annejet van der Zijl - De Amerikaanse prinses

Reacties op recensies van, door Leestafelleden gelezen, non-fictie boeken.
Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Annejet van der Zijl - De Amerikaanse prinses

Berichtdoor Dettie » 27 Nov 2015, 17:31

Annejet van der Zijl is inmiddels een bekende schrijfster die enkele fraaie biografieën op haar naam heeft staan. Zoals haar boek over Annie M.G. Schmidt waarin we een heel andere kant van Annie leerden kennen. Ook haar boek over prins Bernhard deed het nodige stof opwaaien, er was weinig positiefs over de man te melden, zo bleek.
En nu is er dit boek over de 'Amerikaanse prinses' Allene Tew, die goed bevriend was met Bernhard. Hij heeft zelfs een tijdje bij haar ingewoond waarbij Allene hem behandelde als haar zoon. Allene was ook een van de vijf peetouders van prinses Beatrix. Toch is dit gegeven een heel klein onderdeel van het boek want het leven van Allene Tew was op zijn zachts gezegd nogal turbulent.

lees verder http://www.leestafel.info/annejet-van-der-zijl

Dettie

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Annejet van der Zijl - De Amerikaanse prinses

Berichtdoor Annemarie » 28 Nov 2015, 12:31

Boeiend! Wat knap toch steeds dat deze schrijfster zich helemaal in het leven van iemand onderdompelt.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Annejet van der Zijl - De Amerikaanse prinses

Berichtdoor Dettie » 28 Nov 2015, 12:51

Nou ik ben er dit keer niet zo over te spreken, het is inderdaad knap maar het verhaal kabbelt zo voort.

Dettie

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Annejet van der Zijl - De Amerikaanse prinses

Berichtdoor Annemarie » 28 Nov 2015, 12:55

En toch klinkt jouw beschrijving niet verkeerd. Maar als je met "voortkabbelen" bedoelt dat het soms saai is dan is dat wel jammer.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Annejet van der Zijl - De Amerikaanse prinses

Berichtdoor Dettie » 29 Nov 2015, 14:29

Ik keek net naar de schrijfster die te gast was in het programma Boeken van de vpro. En ineens wist ik wat ik aan het verhaal miste.
Allene Tew was voor de schrijfster interessant vanwege het feit dat ze steeds meer ontdekte over die vrouw, waarover in Europa verder weinig bekend was. Allene was een vrouw die Annejet van der Zijl dankzij haar boek over Bernard min of meer ontdekt had. Ze kwam erachter dat de vrouw vijf maal getrouwd was, haar twee kinderen op één dag verloor en erg rijk was daardoor ze een gewilde huwelijkspartner was voor de verarmde Europese adel.
Maar... de levensloop van die vrouw was misschien bijzonder maar de vrouw zelf niet echt. Ze was rijk, kocht veel huizen, richtte ze mooi in en verzamelde kunst, maar verder is ze eigenlijk niet erg interessant. Ze stond nergens voor zoals bijv. moeder Theresa of streed nergens voor. Tenminste die indruk heb ik niet. Ze was aardig en vriendelijk en erg gastvrij, maar meer niet.
Ze ging wel door, maar dat doen zoveel mensen.

Dettie

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Annejet van der Zijl - De Amerikaanse prinses

Berichtdoor Annemarie » 29 Nov 2015, 15:35

Nu begrijp ik het. Eigenlijk was ze dus niet iemand met een bijzondere of inspirerende persoonlijkheid. Ze maakte misschien ongewone dingen mee maar net wat jij zegt: dat wil nog niet zeggen dat ze iemand met bezieling was.

Willeke
Berichten: 1002
Lid geworden op: 24 Apr 2014, 12:12

Re: Annejet van der Zijl - De Amerikaanse prinses

Berichtdoor Willeke » 30 Nov 2015, 14:26

Mijn aandacht was inderdaad ook door "boeken" gewekt. maar als ik jou goed lees is het boeiende van dit boek meer wat ze allemaal in gang zette, dan de vrouw zelf?

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Annejet van der Zijl - De Amerikaanse prinses

Berichtdoor Dettie » 30 Nov 2015, 14:31

Ja in feite wel. Ze was rijk, kocht huizen, richtte ze mooi in.
Was erg goed voor haar vrienden en zoals in Boeken werd verteld, hielp ze ook Bernhard toen het nodig was.
Maar manlief zei onder het kijken, wat een leeg leven, gewoon weggaan en opnieuw beginnen, wie ben je dan? En dat was de missing link.
Daarom vond ik het boek niet zo goed. Je hebt als je het dichtdoet geen idee wie die vrouw zelf is. Waar ze voor staat enz. Ze gaat niet leven zoals Annie M.G. Schmidt wél ging leven.

Dettie


Terug naar “Non-fictie”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 38 gasten