Steve Peters - De Chimp Paradox

Reacties op recensies van, door Leestafelleden gelezen, non-fictie boeken.
Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Steve Peters - De Chimp Paradox

Berichtdoor Marjo » 05 Nov 2015, 17:16

Ik durf te beweren dat ik mijn Chimp aardig onder controle heb. Of toch niet?

Lees meer: http://www.leestafel.info/steve-peters

Willeke
Berichten: 1002
Lid geworden op: 24 Apr 2014, 12:12

Re: Steve Peters - De Chimp Paradox

Berichtdoor Willeke » 05 Nov 2015, 19:55

Interessante materie. Ik ga eens peinzen over mijn Chimp.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Steve Peters - De Chimp Paradox

Berichtdoor Dettie » 06 Nov 2015, 09:38

Je verbaast me elke keer weer Marjo, dit is wel het laatste boek waarvan ik van jou een recensie zou verwachten! :D
Wat maakte dat je dit zelfhulpboek wél wilde lezen?

Mediteren heeft volgens mij een dergelijk effect als Peters aangeeft.
Er gaan elke dag duizenden gedachtes door je hoofd en met meditatie kun je leren die gedachten te managen. Je leert daardoor je gedachten te shiften en met angst en andere zaken beter om te gaan. je kunt dan beter je eigen gedachten beheersen waardoor je steviger op je benen komt te staan met als gevolg meer zelfvertrouwen. Zelfde systeem alleen in een ander jasje gegoten.
Steve Peters pakt het meer wetenschappelijk aan en mediteren wordt meer menselijk gebracht.

Het frontale systeem noemt Peters De Mens, het limbische noemt hij de Chimp. Zij ontwikkelen zich onafhankelijk van elkaar en moeten vervolgens verbindingen aangaan.

Dit vind ik trouwens wel erg discutabel. Het lijkt wel Swaab met zijn 'Wij zijn ons brein'. In mijn opinie is een mens één geheel en staat niets los van elkaar, ook de ontwikkeling niet, alles heeft invloed op elkaar.

Dettie

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Steve Peters - De Chimp Paradox

Berichtdoor Marjo » 06 Nov 2015, 16:08

Ontwikkeling, zeg je. Precies: de twee systemen moeten zich ontwikkelen en dat doen ze al meteen vanaf hun ontstaan. Dat is wat Peters zegt. En als het fout gaat - ik ken genoeg mensen bij wie de Chimp de baas is - kun je dat bij sturen, door middel van oefeningetjes. Mediteren doen we niet.
Maar je hebt gelijk dat het weer een zelfde systeem in een nieuw jasje is. Misschien werkt het bij de een op deze manier, bij de ander op een andere.

(Het was een soort afscheidscadeautje van een stagiaire..)

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Steve Peters - De Chimp Paradox

Berichtdoor Dettie » 06 Nov 2015, 16:27

Is de Chimp niet gewoon impulsief handelen of reageren, je intuïtie? Je gevoel laten overheersen?
En werkt Peters naar meer met verstand reageren?

Dettie

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Steve Peters - De Chimp Paradox

Berichtdoor Marjo » 06 Nov 2015, 16:53

Peters wil dat je hun samenwerking managet. Vaak zou je willen dat je eerst had nagedacht. Dus om dat te leren en je Chimp wat minder impulsief te laten zijn, krijg je die oefeningetjes, zoals deze.

De 'Near'oefening:
'Als je negatieve emoties hebt, onderzoek ze dan en gebruik ze om verder te komen. Bedenk manieren om op een bruikbare manier om te gaan met negatieve emoties in plaats van je er door te laten meesleuren.'

'Het is normaal dat je Chimp uitbarstingen en gedragingen heeft waar je niet goed mee kunt omgaan. Je kunt er daarom maar beter meteen van uitgaan dat dit van tijd tot tijd gebeurt. Accepteer dat je niet perfect bent en dat dit dier heel sterk is. Reageer op de juiste manier op de uitbarsting of gedraging: verontschuldig je bijvoorbeeld als je anderen hebt gekwetst of vergeef jezelf als je het gevoel hebt dat je jezelf hebt teleurgesteld.'

Ik vind dat er niets nieuws onder de zon is, alleen is dit een andere manier om er mee om te gaan. Voor iemand die van managen heel nuttig.
Verstand versus gevoel, zoals ik al zie, maar dan anders.


Terug naar “Non-fictie”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten