Frank Westerman - De slag om Srebrenica

Reacties op recensies van, door Leestafelleden gelezen, non-fictie boeken.
Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Frank Westerman - De slag om Srebrenica

Berichtdoor Marjo » 26 Okt 2015, 12:14

Onlangs hoorde ik iemand zeggen op de radio: dit soort oorlogen zijn niet te voorkomen. De aanstichters, maar ook hun tegenstanders, hebben een heel andere manier van denken, dan de Westerse mens doorgaans heeft. Men denkt, nee, met is er van overtuigd, volledig in hun recht te staan.
Maar de Balkan, het is zo dichtbij. Horen zij niet bij de Westerse mens? Zijn wij dan ook niet echt veilig?

Lees meer, maar vooral het boek: http://www.leestafel.info/frank-westerman

-
Laatst gewijzigd door Marjo op 26 Okt 2015, 13:00, 1 keer totaal gewijzigd.

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Frank Westerman - De slag om Srenenica

Berichtdoor Renate » 26 Okt 2015, 12:33

De naam in het kopje is verkeerd gespeld. Het is Srebenica. (Aldus de pedante Renate, die graag gemeenschap met hele kleine diertjes heeft.)

Ik heb niet het idee dat het een ander met een andere manier van denken te maken heeft, maar meer met het wegvallen van een dictatuur, die de groepen mensen onderdrukte door ze tegen elkaar uit te spelen. Elders zijn die tegenstellingen ook wel, maar die komen meer op een democratische manier tot uiting. Zie Spanje met Catalonië en Baskenland en Groot-Brittannië met Schotland. Misschien heeft men ook meer te verliezen door een oorlog, dan in voormalig Joegoslavië.

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Frank Westerman - De slag om Srebrenica

Berichtdoor Annemarie » 26 Okt 2015, 12:39

Twintig jaar geleden alweer. Ik ken iemand die bij de blauwhelmen heeft gezeten en PTSS opliep door de gebeurtenissen daar. Ze was beslist niet de enige, vertelde ze.

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Frank Westerman - De slag om Srebrenica

Berichtdoor Marjo » 26 Okt 2015, 13:03

Bedankt Renate, dat kan natuurlijk niet, de titel foutief. (pss, in jouw tekst staat ook een foutje..)

Natuurlijk heeft het wegvallen van Tito er mee te maken, maar ik denk dat het andersom ligt: Tito hield de boel stevig in de hand, andersdenkenden kregen de kans niet. Na zijn val wel. Helaas.
Nu ging hetgeen ik gehoord heb vooral over Syrië natuurlijk, maar het werd doorgetrokken.

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Frank Westerman - De slag om Srebrenica

Berichtdoor Renate » 26 Okt 2015, 14:03

Tito hield de zaken stevig in de hand, dat ontken ik ook niet. Ik heb alleen het idee dat dit ook een beetje gebeurde door groepen min of meer tegen elkaar uit te spelen.

Willeke
Berichten: 1002
Lid geworden op: 24 Apr 2014, 12:12

Re: Frank Westerman - De slag om Srebrenica

Berichtdoor Willeke » 26 Okt 2015, 14:48

Dit boek komt zeker op mijn lijst. Frans Westerman kan érg goed schrijven, ik las De brug over de Tara war jij noemt, ook van hem. Goed dat er boeken over dit onderwerp blijven verschijnen. Er is nog zoveel onopgelost. vooral de waaromvraag inderdaad. En iedere keer als ik het getal van 7000 vermoorde mannen hoor, schrik ik er weer van, het is bijna niet voor te stellen en blijft een trauma. Voor de mensen daar uiteraard, maar ik denk inderdaad ook voor veel soldaten en andere betrokkenen. Ik zag pas een documentaire over Wim Kok, toentertijd verantwoordelijk, die vertelde dat hij er nog regelmatig wakker van schrikt.

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Frank Westerman - De slag om Srebrenica

Berichtdoor Marjo » 26 Okt 2015, 22:53

Hij is er ook om afgetreden toch?

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Frank Westerman - De slag om Srebrenica

Berichtdoor Dettie » 27 Okt 2015, 12:59

Ja,

Dit staat daarover bij Wikipedia

"Op 16 april 2002 diende Kok zijn ontslag in. Op die wijze nam hij de politieke verantwoordelijkheid voor de mislukte, door Nederlandse militairen uitgevoerde, VN-missie in de enclave Srebrenica. In 1995 werd die enclave door de Bosnische Serviërs ingenomen, waarna de mannelijke bevolking, bestaande uit 7000 personen, werd weggevoerd en vermoord. Directe aanleiding voor de ontslagaanvraag waren de bevindingen van een door het Nederlands Instituut voor Oorlogsdocumentatie (NIOD) uitgevoerd onderzoek naar de gang van zaken tussen het moment van uitzenden van de missie in 1993 en de afhandeling van de affaire in 1998 (zie Kabinetscrisis over het Srebrenica-drama). De overige ministers zagen in het besluit van Kok reden ook hun ontslag in te dienen."

Dettie


Terug naar “Non-fictie”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten