Julian Baggini - Herwonnen vrijheid

Reacties op recensies van, door Leestafelleden gelezen, non-fictie boeken.
Dettie
Site Admin
Berichten: 44075
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Julian Baggini - Herwonnen vrijheid

Berichtdoor Dettie » 22 Okt 2015, 12:47

Wat is vrije wil? Bestaat vrije wil wel of niet? Hoe kun je onderzoeken welke handelingen uit vrije wil gebeuren? Heeft de omgeving invloed op de vrije wil?

Lees verder http://www.leestafel.info/julian-baggini

Dettie

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Julian Baggini - Herwonnen vrijheid

Berichtdoor Annemarie » 22 Okt 2015, 12:56

Ik zie geen linkje. :(

Dettie
Site Admin
Berichten: 44075
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Julian Baggini - Herwonnen vrijheid

Berichtdoor Dettie » 22 Okt 2015, 12:59

Ik was nog bezig :D

Dettie

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Julian Baggini - Herwonnen vrijheid

Berichtdoor Annemarie » 22 Okt 2015, 13:06

Oeps, ik was dus weer te ongeduldig. Wat een boeiend boek. Ik ben er al meteen druk over aan het nadenken. Wat is vrije wil als je door je opvoeding waarden en normen zijn bijgebracht? Dan beslis je uit vrij wil iets anders dan iemand die met andere denkwijzen is opgevoed. O, ik merk nu al dat ik hier uitgebreid over zou kunnen discussiëren. Om bij het boek te blijven: interessant hoor!

Dettie
Site Admin
Berichten: 44075
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Julian Baggini - Herwonnen vrijheid

Berichtdoor Dettie » 22 Okt 2015, 13:32

Ja dat wordt dus ook besproken Annemarie.
Cultuur speelt ook een rol. In de ene cultuur eten ze bijvoorbeeld een aap, in West-Europa is dat ondenkbaar.
En godsdienst en opvoeding en achtergrond spelen ook een rol. Bij de tweelingen wordt een identieke tweeling opgevoerd die in verschillende huizen en omgeving worden opgevoed. De ene komt terecht bij een ouderloos echtpaar die bemiddeld zijn, de ander in een gezin met meer kinderen en weinig geld. Beiden kunnen goed leren, de een kan gaan studeren en krijgt daardoor een goede baan en goed inkomen enz. De ander heeft die studiemogelijkheid niet. Beiden kiezen een gewelddadige man. De eerste kan snel weg omdat zij een goede thuisbasis heeft waar zij goed opgevangen wordt en een goede opleiding heeft waardoor zij niet afhankelijk is van haar ex man. De ander blijft 17 jaar bij de man omdat ze geen goede thuisopvang heeft en geen goede opvang en nergens heen kan. De wil om weg te gaan is er wel maar de factoren niet. Ze is dus niet vrij om te kiezen. En zo speelt dat in heel veel dingen door.

Ook het hoofdstuk over de dissidenten is erg interessant. Hoe belangrijk onderwijs en kennis is in verband met vrije wil.

Nou ja, ik kan ook nog wel even doorgaan.

Erg interessant allemaal.

Dettie

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Julian Baggini - Herwonnen vrijheid

Berichtdoor Annemarie » 22 Okt 2015, 15:29

Het is echt een uitgebreid boek dus. Dat stukje over de tweeling is boeiend. Vrij wil is dus ook afhankelijk van mogelijkheden. Je kunt wel van alles willen maar dan moet er wel een mogelijkheid zijn om de wil in daden om te kunnen zetten.

Dat onderwijs en kennis ook met vrij wil verbonden zijn, is ook al interessant. Je moet immers wel weten wat je eigenlijk wilt. Iemand die geen onderwijs krijgt aangeboden weet niet wat er allemaal mogelijk is. En als algemene kennis laag is, blijven je wensen in een klein kringetje rondcirkelen.

Godsdienst is ook een interessante maar als ik nu doorga wordt dit een heel lang stukje en kan ik net zo goed een eigen boek gaan schrijven haha. :)

Je merkt het: jouw recensie valt in de smaak.

Willeke
Berichten: 1002
Lid geworden op: 24 Apr 2014, 12:12

Re: Julian Baggini - Herwonnen vrijheid

Berichtdoor Willeke » 22 Okt 2015, 18:54

Een erg mooie recensie inderdaad. Kan me voorstellen dat je hoofd vol zit daarna, dat had ik inderdaad ook al na het lezen van je recensie. het is ingewikkelde materie maar wel erg boeiend om over na te denken.

Prowisorio
Berichten: 3
Lid geworden op: 08 Nov 2015, 21:24

Re: Julian Baggini - Herwonnen vrijheid

Berichtdoor Prowisorio » 08 Nov 2015, 21:43

Julian Baggini is een van mijn favoriete schrijvers/filosofen/recensenten! Toevallig vandaag nog deze recensie gelezen over het nieuwste boek van Mark Rowlands (ook een van mijn favoriete filosofen/schrijvers) en heb besloten dat ik the honourably flawed A Good Life prefereer boven the more routine competence of less ambitious philosophers.

En dus noteer ik ook Herwonnen vrijheid op mijn ellenlange williklezenlijs, want die was mij ontglipt.


Terug naar “Non-fictie”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten