Judith H. Morrison - Ayurveda in je leven

Reacties op recensies van, door Leestafelleden gelezen, non-fictie boeken.
Dettie
Site Admin
Berichten: 44075
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Judith H. Morrison - Ayurveda in je leven

Berichtdoor Dettie » 12 Aug 2015, 14:29

Ayurveda wat is dat eigenlijk? De laatste tijd hoor je er steeds meer van, in positieve zin. Het zou hét antwoord zijn voor mensen die niet lekker in hun vel zitten of ziek zijn en niet allerlei chemische rommel in hun lijf willen stoppen om zich beter te voelen. In dit 'Handboek voor persoonlijk welzijn' zoals de cover aangeeft zal helder moeten worden wat Ayurveda nou eigenlijk inhoudt.

Lees verder http://www.leestafel.info/judith-h-morrison

Dettie

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Judith H. Morrison - Ayurveda in je leven

Berichtdoor Annemarie » 12 Aug 2015, 18:55

Mooie recensie maar ik vrees dat ik van het boek geen snars zal begrijpen.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44075
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Judith H. Morrison - Ayurveda in je leven

Berichtdoor Dettie » 12 Aug 2015, 20:23

Nou dat deed ik dus ook niet. Ik kon het een klein beetje volgen maar de taal was zo ingewikkeld dat je je steeds afvroeg wat er nou
eigenlijk stond. Dat moet anders kunnen denk je dan.

Dettie

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Judith H. Morrison - Ayurveda in je leven

Berichtdoor Annemarie » 13 Aug 2015, 09:44

Jammer inderdaad want zo blijft Ayurveda echt een ver van je bed verhaal.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44075
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Judith H. Morrison - Ayurveda in je leven

Berichtdoor Dettie » 13 Aug 2015, 13:12

Dankzij een vriendin die Ayurveda bestudeert weet ik er een beetje van af. Ik weet dat er drie types (dosha's) zijn waarop de mensen
ingedeeld worden en het schijnt ook wonderwel te werken, het is een hele wetenschap en bere-interessant ook.
Ik had gehoopt iets aan dit boek te hebben en dingen toe zou kunnen passen maar het wordt te ingewikkeld gebracht.
Ik denk eigenlijk ook dat het bijna onmogelijk is om aan ons Westerlingen een eeuwenoude Oosterse geneeswijze waarin zoveel
dingen met elkaar in verband staan in één boek uit te leggen. Het is in de Ayurveda niet je hebt keelpijn, hier heb je een
pilletje. Maar er wordt naar de hele mens, het type enz. gekeken en daar wordt heel zorgvuldig mee omgegaan en
voedseladviezen of kruiden of zelfs bewegingstips of yoga-oefeningen voor gegeven. Alles houdt verband met elkaar.
Ayurveda hanteert een heel andere zienswijze op de mens en zijn functioneren en conditie dan in het Westen. Om ayurveda te
kunnen toepassen is jaren studie voor nodig net als bij ons een arts jaren studie nodig heeft.
Ik verwachtte iets meer inzicht te krijgen maar er is veel te veel in dit boek gepropt.

Dettie

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Judith H. Morrison - Ayurveda in je leven

Berichtdoor Annemarie » 13 Aug 2015, 13:17

Ik weet er helemaal niets vanaf maar wat jij beschrijft klinkt zeker interessant. Misschien dat dit boek beter een soort serie had kunnen worden. Een reeks waarin je per deel met een ander aspect van Ayurveda kennismaakt. Zoals jij het omschrijft lijkt me het inderdaad onmogelijk om alles in één boek te proppen. Dan krijg je een verwarrende brij.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44075
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Judith H. Morrison - Ayurveda in je leven

Berichtdoor Dettie » 13 Aug 2015, 13:27

Ja precies Annemarie, een serie zou mooi geweest zijn. Daar zat ik ook al aan te denken. En dan in heldere, begrijpelijke taal.

Dettie

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Judith H. Morrison - Ayurveda in je leven

Berichtdoor Annemarie » 13 Aug 2015, 13:32

Ja, niks geen ingewikkeld gedoe.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44075
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Judith H. Morrison - Ayurveda in je leven

Berichtdoor Dettie » 13 Aug 2015, 13:40

Precies! :D


Terug naar “Non-fictie”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten