Trude Evers - De Slag op het Hart

Reacties op recensies van, door Leestafelleden gelezen, non-fictie boeken.
Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Trude Evers - De Slag op het Hart

Berichtdoor Marjo » 16 Jul 2015, 20:58

Een heerlijke manier om wat meer te weten te komen over wat mensen in het verleden bezig hield. In dit geval een mnoord.

Lees meer: http://www.leestafel.info/trude-evers

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Trude Evers - De Slag op het Hart

Berichtdoor Annemarie » 17 Jul 2015, 10:26

Wat interessant! Ik heb altijd veel bewondering voor mensen die alles zo grondig uitpluizen.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44088
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Trude Evers - De Slag op het Hart

Berichtdoor Dettie » 19 Jul 2015, 08:42

Staat er ook bij waarom die dominee werd doodgeschoten? Roof of wraak of zoiets?
Wat ik altijd zo bijzonder vind, is dat als het in het oud Nederlands is geschreven, dat zo'n gebeurtenis gelijk minder erg lijkt. Net of je een 'sprookje' of een 'historische roman' leest in plaats van een verslag over een moord.
Bijzonder boek!

Dettie

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Trude Evers - De Slag op het Hart

Berichtdoor Marjo » 19 Jul 2015, 11:53

De man werd beroofd, maar de dader zei geen woord toen hij opgepakt was tot aan zijn dood toe niets.
Niemand weet dus wat zich heeft afgespeeld tussen deze twee mannen.

Vind je dat het minder echt is als het in oud-Nederlands geschreven is? Ik heb bij mezelf geen verschil gemerkt. Nu is sowieso een moord van zoveel eeuwen geleden al minder erg.
Mij viel vooral het verschil op tussen toen en nu. Niemand kijkt heden ten dage nog op van een moord, ja, van iemand uit je omgeving. maar de dominee was net als de moordenaar een passant.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44088
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Trude Evers - De Slag op het Hart

Berichtdoor Dettie » 24 Jul 2015, 13:36

Sorry dat ik nu pas reageer.
Dat Oud-Nederlands kweekt afstand vind ik, het trekt je niet zo erg het verhaal in als een boek in modern Nederlands.
Ik vind het niet minder echt maar ik leef met altijd erg in, ik sta er als het ware bij, en dan heeft voor mij dat Oud Nederlands minder impact. Dan beleef ik het meer als geschiedenisboek/historische roman, dan wanneer ik een verhaal in de huidige spelling lees.

Dettie

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Trude Evers - De Slag op het Hart

Berichtdoor Marjo » 24 Jul 2015, 18:43

Maar misschien heb je niet goed begrepen dat het verhaal in gewoon Nederlands is geschreven? Er zijn bijlagen bijgevoegd, bijna gelijke hoeveelheid pagina's als van het verhaal, en die zijn de originele, dus oude afschriften.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44088
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Trude Evers - De Slag op het Hart

Berichtdoor Dettie » 24 Jul 2015, 21:14

Ja , ik keek naar dit
"Persoonsbeschrijvingen, de originele documenten - ook rekeningen! - in oud-Nederlands," en
Over de hogere stand is duidelijk meer bekend dan over bijvoorbeeld de herbergierster, die wel een flinke rol heeft in het verhaal omdat men bij haar bijeenkomt.
ik dacht daardoor dat het hele boek in Oud- Nederlands was.
Inderdaad, verkeerd begrepen dus.

Dettie


Terug naar “Non-fictie”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 46 gasten