Sabine Wassenberg - Mijn ego en ik

Reacties op recensies van, door Leestafelleden gelezen, non-fictie boeken.
Dettie
Site Admin
Berichten: 44075
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Sabine Wassenberg - Mijn ego en ik

Berichtdoor Dettie » 27 Mar 2015, 13:54

Een jonge filosofe op zoek naar antwoorden

Zie http://www.leestafel.info/sabine-wassenberg

Dettie

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Sabine Wassenberg - Mijn ego en ik

Berichtdoor Annemarie » 27 Mar 2015, 15:34

Een boek dat deels aantrekt en deels afstoot dus? Die opmerking over de Boeddhabeelden vind ik ook bot. Heel raar dat een filosofe geen respect voor andere culturen heeft en zich niet in de gedachtegang van een ander kan verplaatsen. Zo komt die opmerking tenminste op mij over.

Ik denk zelf dat er heel veel vragen zijn waar je nooit antwoord op zult krijgen en dat Sabine Wassenberg nog jaren kan zoeken maar niet zal vinden. Pas als je die hang naar antwoorden loslaat, kun je jezelf als mens ontwikkelen. Het is zoals het is en je bent zoals je bent. Niet voor alles is altijd een verklaring.

Dat stuk over de retraite lijkt me trouwens wel interessant. Dat is iets wat iedereen anders beleeft.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44075
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Sabine Wassenberg - Mijn ego en ik

Berichtdoor Dettie » 27 Mar 2015, 16:41

ja precies, sommige gedeeltes vind ik goed maar daarin toont ze veel meer zichzelf.
De rest is vrij afstandelijk en ze doet duidelijk erg veel moeite om de gesprekken goed weer te geven waardoor het meer een
verslag wordt. Kan het niet goed duiden. Ze lijkt er, ondanks dat ze het in de vorm van een vraaggesprek heeft gegoten,
niet bij betrokken. Ze lijkt meer bezig weer te geven of ze het goed begrepen heeft dan dat ze zichzelf laat zien.

Ja die opmerking schoot bij mij ook verkeerd en dacht hoe bestaat het! Ze weet duidelijk niet waarom die mensen dat doen.
Het is net als een kaarsje opsteken in de kerk, is misschien ook flauwekul in haar ogen, maar er zit veel meer achter dan alleen dat
kaarsje opsteken.

Het zijn inderdaad van die vragen die erg interessant zijn om over te filosoferen. Maar het antwoord zal niet komen. Het is
voor ieder anders en dan nog hoeft het niet zo te zijn. Het kan zomaar dat je de volgende dag door een of andere gebeurtenis
of gesprek of boek je mening moet herzien. Het blijft constant doorgaan. Dat maakt het ook zo boeiend.

Dettie

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Sabine Wassenberg - Mijn ego en ik

Berichtdoor Annemarie » 27 Mar 2015, 17:09

Wie weet volgen er meer boeken en zie je dat ze een ontwikkeling doormaakt.

Mensen verschillen nu eenmaal. We kunnen anderen misschien niet altijd begrijpen maar als we elkaar in ieder geval respecteren dan komen we al een heel eind.

Het komt bij mij ook nog steeds voor dat ik mijn mening over iets herzie of ineens door een bepaalde uitspraak dingen heel helder zie. Heel bijzonder vind ik dat soort momenten. Nieuwe inzichten maken het leven interessant.

Willeke
Berichten: 1002
Lid geworden op: 24 Apr 2014, 12:12

Re: Sabine Wassenberg - Mijn ego en ik

Berichtdoor Willeke » 31 Mar 2015, 15:21

Wat een leuke discussie en wat een wonderlijk en tegenstrijdig boek lijkt me dit. Het klinkt als iemand die jarenlang op zoek is, maar die als ze dan op weg is, vergeet om om zich heen te kijken.
Maar je uitgebreide verslag heeft me desalniettemin nieuwsgierig gemaakt.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44075
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Sabine Wassenberg - Mijn ego en ik

Berichtdoor Dettie » 31 Mar 2015, 16:57

Ze is wel 'pas' 25. De vragen die zij heeft, bekeek ik toentertijd ook heel anders dan nu.
Nu ben ik ook meer door het leven zelf gevormd en begrijp ik bepaalde zaken beter omdat ik het gezien of doorgemaakt heb.
Dat is gewoon een feit, dat kun je niet eerder leren dan door het leven zelf.

Maar boeddhisten willen vertellen hoe hun geloof werkt, gaat me wel ver.
Bij boeddhisten is hun geloof zo verweven met het dagelijkse leven, hoort zo bij hun doen en laten dat wij pas na jaren daar wonen
mogelijk iets kunnen ervaren van hoe het werkt.

Ja het is jammer dat als je 9 maanden in Azië bent, niets meekrijgt van wat je allemaal geboden wordt.
Het is notabene een Amerikaan die haar in Azië dingen vertelt die ze interessant vindt. Had beter gezocht denk ik dan.
Want het blijft toch min of meer Westers denken, niet oosters wat de man haar te vertellen heeft. Alsof ze eigenlijk niet
open staat voor de oosterse denkwijze. Waar ik me ook iets bij kan voorstellen omdat het een heel andere manier van benaderen is.

Dettie


Terug naar “Non-fictie”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten