Een aangrijpend en waargebeurd verhaal over de kinderbarak in Bergen-Belsen.
Lees mijn recensie hier: http://www.leestafel.info/hetty-verolme
Hetty Verolme - De kleine moeder van Bergen-Belsen
Re: Hetty Verolme - De kleine moeder van Bergen-Belsen
Zo, dat klinkt indrukwekkend zeg.
Wat geweldig dat deze dame haar verhaal op haar oude dag nog heeft opgeschreven.
Niet te geloven dat je op veertienjarige leeftijd al zo dapper en volwassen kunt zijn onder zulke onmenselijke omstandigheden.
Ik ben het helemaal met je eens dat dit soort verhalen, juist ook omdat het verhalen zijn met een gezicht erbij, verteld moeten blijven worden. Hoe gruwelijk de verhalen ook zijn. Of juist daarom eigenlijk.
Wat geweldig dat deze dame haar verhaal op haar oude dag nog heeft opgeschreven.
Niet te geloven dat je op veertienjarige leeftijd al zo dapper en volwassen kunt zijn onder zulke onmenselijke omstandigheden.
Ik ben het helemaal met je eens dat dit soort verhalen, juist ook omdat het verhalen zijn met een gezicht erbij, verteld moeten blijven worden. Hoe gruwelijk de verhalen ook zijn. Of juist daarom eigenlijk.
Ja, het is echt heel indrukwekkend Willeke. En ook elke keer ontdek ik toch weer nieuwe dingen over de oorlog. Het is bijvoorbeeld toch nauwelijks te geloven dat men een massagraf naast een kinderbarak groef? Niemand stond erbij stil dat de kinderen gewoon toekeken. Heftig hoor.
Meestal kunnen kinderen op zo'n moment veel hebben, pas later krijgen ze er last van als ze goed gaan beseffen wàt ze
gezien hebben. Afschuwelijke herinneringen lijkt me.
Dettie
gezien hebben. Afschuwelijke herinneringen lijkt me.
Dettie
Dat is ook echt iets wat me door dit boek duidelijk werd: wat zijn kinderen sterk! Het is afschuwelijk wat ze hebben doorstaan en dan ook nog voor een groot deel zonder hun ouders erbij.
Mooie recensie Marjo. Wat een heftig verhaal is het toch en inderdaad: wat hebben wij het goed.
In Hello Goodbye van 26 november zit een mooi item over en met Hetty Verolme.