Jorie Horsthuis - Op de tram

Reacties op recensies van, door Leestafelleden gelezen, non-fictie boeken.
Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Jorie Horsthuis - Op de tram

Berichtdoor Renate » 13 Feb 2015, 16:14

Ondertitel: Een jaar als conducteur in Amsterdam

Op de achterkant van het boek staat dat journaliste Jorie Horsthuis een jaar als conductrice op de Amsterdamse tram werkte, maar dat klopt niet helemaal. Op het moment dat ze ontslag neemt zegt ze dat ze bijna 2 jaar bij het GVB in dienst is.
Na de beschrijving van de sollicitatieprocedure, de opleiding en de stage, volgt het verslag van een jaar op de tram in hoofdstukken die ieder een maand beschrijven. Helaas zit daar niet al te veel verschil in, hetgeen het een en ander misschien toch wat te langdradig maakt. Wat het boek in ieder geval duidelijk maakt is dat de dienstregeling bijna heilig is, hetgeen ook verklaart waarom men laatst met een dode passagier bleef rijden.

lees verder http://www.leestafel.info/jorie-horsthuis

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Jorie Horsthuis - Op de tram

Berichtdoor Dettie » 14 Feb 2015, 18:45

Ik had er geen idee van dat het er zo streng aan toe ging bij de tram.
Heb vroeger wel vergaderingen gehad met GVB Amsterdam maar dit is me toentertijd niet opgevallen.
Het ging ook meer om waar de trambanen zouden komen en hoe mensen er zo weinig mogelijk last van zouden hebben, maar toch.
Dat het zo 'onmenselijk' was, heb ik toentertijd niet meegekregen.

Dettie

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Jorie Horsthuis - Op de tram

Berichtdoor Marjo » 18 Jun 2020, 14:54

Ik vond het een heel leuk boek. Ik zou wel eens willen weten hoe het zou zijn als iemand in deze tijd zulke verhalen schreef!
Ik heb ook niet de indruk dat het onmenselijk is. In ieder beroep heb je aardige en minder aardige mensen, mensen die wel of niet plezier in hun werk hebben. Het geeft een leuke doorsnede vind ik. Het zou ook een saai boek zijn als alle conducteurs en bestuurders van die lieve sociale mensen zouden zijn, en als het GVB klantvriendelijker was.
Hoewel ook op tijd rijden en dan misschien voor iemands neus de deur dichtdoen klantvriendelijk is! Alleen niet voor die klant voor de dichte deur, maar wel voor de wachtenden verderop.


Terug naar “Non-fictie”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten