Andrew Solomon - Demonen van de middag

Reacties op recensies van, door Leestafelleden gelezen, non-fictie boeken.
Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Andrew Solomon - Demonen van de middag

Berichtdoor Dettie » 12 Feb 2015, 14:18

Ondertitel: Een persoonlijke geschiedenis van depressie

Het boek is opgedragen aan de vader van Solomon die, zoals de schrijver het zelf zegt, hem niet een keer maar twee keer het leven heeft geschonken. De lezer mag daar ook zeer dankbaar voor zijn, want dit boek van Solomon is een fantastisch en herkenbaar document voor zowel mensen die aan een (ernstige) depressie lijden als mensen die dichtbij een dierbare hebben die aan een depressie lijdt of voor anderen die in hun omgeving mensen kennen met een depressie, maar ook voor hen die vakmatig of 'gewoon' geïnteresseerd zijn in dit onderwerp.

Wat het boek buitengewoon bijzonder maakt is dat Solomon de huidige wetenschappelijke psychische en medische kennis op het gebied van depressie en de persoonlijke verhalen van mensen, waaronder dat van hemzelf op een prachtige manier verbindt. Daarmee is het, naar mijn mening, een boek dat eveneens voor de behandelaars van depressieve mensen een bron van informatie bevat.

Lees verder http://www.leestafel.info/andrew-solomon

Ria

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Andrew Solomon - Demonen van de middag

Berichtdoor Annemarie » 12 Feb 2015, 15:40

Wat een indrukwekkend boek. Ik denk dat de kracht van dit boek zit in het feit dat de schrijver precies weet waar hij over schrijft. Mensen die nog nooit depressief zijn geweest kunnen de ziekte bestuderen en proberen te begrijpen maar alleen mensen met een depressie begrijpen echt hoe het is. Gelukkig ben ik zelf niet depressief maar ik ken het uit mijn omgeving en ik weet wat een slopende ziekte het is en hoe moeilijk het voor deze groep is om begrepen te worden. Dit boek lijkt me een waardevolle informatiebron voor familie en behandelaars. Ik vermoed dat mensen die zelf depressief zijn vooral ook heel veel begrip en (h)erkenning in het boek zullen vinden.

Willeke
Berichten: 1002
Lid geworden op: 24 Apr 2014, 12:12

Re: Andrew Solomon - Demonen van de middag

Berichtdoor Willeke » 12 Feb 2015, 15:47

Dat klinkt inderdaad als een heel indrukwekkend en nuttig boek, zowel voor hulpverleners, mensen die depressief zijn en hun omgeving.

Ik heb een aantal keren depressie in mijn omgeving gezien en het lijkt mij een hele zware vorm van lijden en eenzaamheid, waar inderdaad vaak weinig begrip voor is.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Andrew Solomon - Demonen van de middag

Berichtdoor Dettie » 12 Feb 2015, 16:05

Dat zijn mooie reacties! Zelf zat ik het boek in gedachte ook al toe te juichen.
Het lijkt mij prettig voor mensen die een depressie hebben te weten dat ze niet alleen staan daarin, maar vooral dat ze heel
brede en goede informatie krijgen over een depressie. Daar mankeert het nogal eens aan!

Dettie

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Andrew Solomon - Demonen van de middag

Berichtdoor Renate » 13 Feb 2015, 16:52

Ziet er uit als een interessant boek. Hij is ooit te gast geweest bij 'Boeken et cetera', toen over het boek 'Ver van de boom'. Ook een boek dat ik eigenlijk graag zou willen lezen, hoewel ik ruim 1.000 pagina's wel wat veel vind.


Terug naar “Non-fictie”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten