Kelly Eeckhaut - Art D'Eco

Reacties op recensies van, door Leestafelleden gelezen, non-fictie boeken.
Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Kelly Eeckhaut - Art D'Eco

Berichtdoor Dettie » 25 Dec 2014, 13:52

Art D'Eco
Kelly Eeckhaut

Kelly (1988) is een bevlogen dame die, als het even kan, niets weggooit maar recyclet (recykleert zoals de Vlamingen zo mooi zeggen).
In haar voorwoord vertelt ze dat ze al op jonge leeftijd de tweedehandswinkel bezocht. Rond haar achttiende begon ze haar alledaagse gewoontes kritischer te bekijken en te verduurzamen. Intussen eet ze geen dieren meer, weigert ze consequent papieren en plastic zakjes, recykleert ze haar tweedehands kleding, beweegt ze zich voort op eigen kracht enz.
In 2009 begon ze een eigen blog waar ze haar ecologische ontdekkingen en zelfgemaakte spullen op deelde. En na het blog kwam dit boek.


Het boek is opgedeeld in vier hoofdstukken. In het eerste hoofdstuk zien we wat je allemaal kunt doen met oude kleding. Er wordt veel gebruik gemaakt van oude T-shirts en truien. Van de truien worden vestjes gemaakt, minirokjes, beenwarmers (van de mouwen), tassen (foto), nekkussentjes enz.
Van de T-shirts wordt werkelijk alles gemaakt, T-shirt garen, kettingen, haarbanden, ceintuurs en nog veel meer.


Heel apart zijn ook de jurkjes die uit oude bommakleedjes (omajurken) gemaakt worden. Hoewel ik de originele jurkjes ook wel prachtig vind.


Erg leuk is het gebruik van dassen. Geen gebreide, wollen dassen, maar dassen die heren over een overhemd dragen. Vaak zijn de stofpatronen erg mooi en dat maakt ook het eindresultaat prachtig. Het kussen van oude dassen bijvoorbeeld is echt schitterend. Maar de das kan ook gebruikt worden als draagriem of er worden erg mooie strikken (foto) van gemaakt.
Verder worden er sieraden gemaakt van spulletjes uit de kringloopwinkel en van oude fietsbanden, vooral deze laatste geven een verrassend effect. (foto)


Hoofdstuk twee is voornamelijk gericht op allerlei zelfgemaakte crèmes, scrubcreams, parfum, toner, maskers, lippenbalsem, tandpasta, shampoo, rouge, mascara, make-up remover, etc. Je kunt het zo gek niet noemen of het staat er wel in. Veel make-up blijk je zelf te kunnen maken, en dat is heel wat goedkoper dan alle potjes en dergelijke die in de winkels te koop zijn én dierproefvrij!


Hoofdstuk drie levert een paar recepten op variërend van crêpes (zonder ei), energierepen, muffins, haverpudding, bananenijs van verse bananen zonder room in allerlei variaties etc. Dan volgen de onderzetters van kurken, hoesjes voor schalen, gepimpte blikjes etc. Die heb ik al veel in andere boeken gezien, dat is weinig bijzonder en heb ik vroeger zelf ook wel gemaakt. Wel apart zijn de koelkastmagneten van oude deksels of doppen. De tablethouder om in de keuken te gebruiken is ook wel origineel.


Hoofdstuk vier geeft ons van alles wat. Zelfgemaakt afwasmiddel, boekensteunen van een doorgezaagd speelgoeddier, (foto) een salontafel op wieltjes gemaakt van een kist, een tafeltje met een helft van een koffer als blad waarin een kussen is gelegd voor poes. De lappendeken, het gehaakte matje van T-shirt garen, gehaakte kussen van gehaakte vierkantjes. Blikjes met gaatjes zodat het kaarslicht er doorheen schijnt. Tja...


Het wordt allemaal aantrekkelijk gepresenteerd maar ik heb met dit boek niet het gevoel dat ik werkelijk iets verrassends, iets nieuws heb gezien. Sorry. Volgens mij is Kelly Eckhaut veel creatiever dan in dit boek naar voren komt en heeft ze in dit boek bewust alles vrij eenvoudig gehouden.
De uitleg is redelijk tot goed, wel een beetje kort door de bocht, soms moest ik het meerdere keren lezen, maar dat komt denkelijk vooral omdat ik niet daadwerkelijk de dingen aan het maken was.


Wat ik ook miste is de afwerking van de getoonde dingen, je ziet wel de resultaten maar hoe de dassenstrik, de beenwarmers, de stoelzitting van fietsbanden (erg mooi!) etc. eruit zien bij de afwerking, dat wordt nergens getoond. De fietsbanden van de stoelzitting moeten bijvoorbeeld aan elkaar geknoopt worden... maar hoe? Schiet dat niet los, krijg je niet allemaal rare knopen te zien als iemand op die klapstoel gaat zitten? We zien alleen het eindresultaat van alles - aan de voorkant - en een mooie afwerking verheft een werkstuk tot een echte creatie.
De 'aangeklede' bloempotten met rekbare stof zien er ook leuk uit, maar hoe gaat het met water geven? Wordt die stof niet heel nat? En zo zijn er meer dingen die vragen oproepen.


Kortom, laaiend enthousiast ben ik niet. Dat komt niet door de verzorging en uitvoering van het boek. Er is duidelijk heel veel tijd en aandacht aan besteed. Alles in het boek ziet er aantrekkelijk uit. Maar zoals gezegd, heel nieuw is het niet. Het kan ook zijn dat ik gewoon de juiste leeftijd niet meer heb. Voor jonge mensen zal het boek denkelijk veel meer een bron van inspiratie zijn omdat het voor hun wél nieuw is. En tegen die mensen zou ik willen zeggen. Leef je uit! Maak dingen en laat je fantasie werken.


ISBN 978905826 994 2 Paperback 224 pagina's Davidsfonds april 2014

© Dettie, 25 december 2014

Willeke
Berichten: 1002
Lid geworden op: 24 Apr 2014, 12:12

Re: Kelly Eeckhaut - Art D'Eco

Berichtdoor Willeke » 27 Dec 2014, 17:37

Ha, je wordt oud :) ???

Maar het klopt denk ik wel wat je schrijft, met dat soort boeken was ik ook altijd veel drukker toen ik twintig was. Nu weet je een aantal dingen al, of zie je ze zelf makkelijker.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Kelly Eeckhaut - Art D'Eco

Berichtdoor Dettie » 27 Dec 2014, 18:54

Ja, het lijkt erop Willeke, dit soort dingen heb ik allemaal al eens gezien, maar niet alleen vroeger maar ook nu in allerlei boeken.
het boek zelf is erg mooi verzorgd maar de ideeën niet echt verrassend. Met een klein beetje fantasie kom je daar zelf ook wel op en op meer.

Dettie


Terug naar “Non-fictie”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten