Abdelkader Benali & Saida Nadi-Benali - Casa Benali

Reacties op recensies van, door Leestafelleden gelezen, non-fictie boeken.
Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Abdelkader Benali & Saida Nadi-Benali - Casa Benali

Berichtdoor Dettie » 03 Nov 2014, 14:08

Het Marokkaanse huis-tuin-en-keukenboek

zie http://www.leestafel.info/abdelkader-be ... adi-benali

Dettie

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Abdelkader Benali & Saida Nadi-Benali - Casa Benali

Berichtdoor Annemarie » 03 Nov 2014, 15:25

Mjam, wat klinkt het allemaal heerlijk!

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Abdelkader Benali & Saida Nadi-Benali - Casa Benali

Berichtdoor Dettie » 03 Nov 2014, 15:34

Ja hè, ik ga er zeker dingen uit maken. Ze zijn niet zo idioot bewerkelijk en ook zijn er niet van die heel bizarre ingrediënten nodig die je één keer gebruikt en daarna nooit meer. Daar zijn sommige kookboeken ook heel goed in. Ook heb je kookboeken waarbij je bijna de modernste apparatuur moet hebben. Maar hier wordt alles gewoon gesneden, gehakt of fijngemalen in de vijzel of fijngemalen gekocht
dus lekker gewoon en gewoon lekker!
Ben echt blij met dit boek.

Dettie

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Abdelkader Benali & Saida Nadi-Benali - Casa Benali

Berichtdoor Annemarie » 03 Nov 2014, 15:40

Dat kan ik me voorstellen. Ik heb nog niet heel veel Marokkaanse gerechten gegeten maar het moet over het algemeen heerlijk zijn. Het is inderdaad fijn dat het vaak om basisingrediënten gaat en niet allemaal van die peperdure toevoegingen die je daarna nooit meer gebruikt. Het is eerlijk eten.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Abdelkader Benali & Saida Nadi-Benali - Casa Benali

Berichtdoor Dettie » 03 Nov 2014, 15:58

Ja precies, je zegt het goed, eerlijk eten!

Dettie

Willeke
Berichten: 1002
Lid geworden op: 24 Apr 2014, 12:12

Re: Abdelkader Benali & Saida Nadi-Benali - Casa Benali

Berichtdoor Willeke » 06 Nov 2014, 23:09

Wat leuk dit boek, en veel vegetarisch dus ook?

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Abdelkader Benali & Saida Nadi-Benali - Casa Benali

Berichtdoor Dettie » 06 Nov 2014, 23:40

ja ook veel vegetarisch. Ik heb vanavond de bietensalade gegeten. Was lekker!
Ik ben niet zo bekend met verse koriander maar ik ben nu om.
Heerlijk fris spul is dat, geeft een lekker extra smaakje. We hebben gesmuld.

Dettie

Willeke
Berichten: 1002
Lid geworden op: 24 Apr 2014, 12:12

Re: Abdelkader Benali & Saida Nadi-Benali - Casa Benali

Berichtdoor Willeke » 08 Nov 2014, 18:54

Klinkt goed.

Ja, ik kookte ook altijd weinig met koriander, maar sinds ik ook met de tajine kook wel. Ik heb wat ik in de tuin had inmiddels ingevroren.

Klinkt goed die bietensalade

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Abdelkader Benali & Saida Nadi-Benali - Casa Benali

Berichtdoor Dettie » 07 Apr 2016, 12:34

Chez Benali vanaf 14 juni op NPO 2

Op dinsdag 14 juni start bij de KRO-NCRV op NPO 2 de zesdelige serie Chez Benali. In Chez Benali reizen schrijver Abdelkader Benali en zijn vrouw Saida door Marokko en langs de geuren, geheimen en verhalen van het land en zijn keuken.

Hun culinair-historische ontdekkingsreis brengt Abdelkader en Saida, samen met hun pas geboren dochtertje, langs de kleurrijke en bewogen historie van Marokko en ontmoeten ze bijzondere personen. In elke aflevering staat 1 gerecht centraal: van Arganolie tot Bastilla.

Tijdens hun reis krijgen Abdelkader en Saida onder andere een masterclass bij de beroemde chef-kok Moha in Marrakech, ster van de Marokkaanse versie van Master Chef. In de hoofdstad Rabat nemen de Benali’s een kijkje in eeuwenoude manuscripten uit de twaalfde en veertiende eeuw. Hierin werd al gesproken over het gerecht couscous, dat nu nog steeds essentieel is in de Marokkaanse keuken. En het echtpaar reist naar de vallei van Ait Bougmez, het mooiste en best bewaarde geheim van Marokko. Hier wordt het heilige brood gebakken en maken ze het lievelingseten van de profeet Mohammed.

Voor Abdelkader en Saida is het reizen door Marokko meer dan alleen thuiskomen: “Het is het verzamelen van onvergetelijke ervaringen. De mensen delen met ons verhalen over hun leven en hun liefde voor de Marokkaanse keuken. Maar wanneer je met mensen praat over eten, gaat het snel over hun passies. Want eten roept nou eenmaal prachtige herinneringen aan bijzondere momenten op”.

Abdelkader Benali (1975) schreef toneelstukken en romans, waaronder Bruiloft aan Zee, De Langverwachte, De stem van mijn moeder en Brief aan mijn dochter.

Bron: persbericht

Dettie


Terug naar “Non-fictie”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten