Annegreet van Bergen - Gouden jaren

Reacties op recensies van, door Leestafelleden gelezen, non-fictie boeken.
Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Annegreet van Bergen - Gouden jaren

Berichtdoor Dettie » 20 Sep 2014, 14:16

Hoe ons leven in een halve eeuw onvoorstelbaar is veranderd,

Zie http://www.leestafel.info/annegreet-van-bergen

Dettie

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Annegreet van Bergen - Gouden jaren

Berichtdoor Marjo » 20 Sep 2014, 15:40

Ik las laatst - waar was dat nou weer? - dat de wereld helemaal niet snel verandert. Het was een wetenschapper die dat zei, eentje die oude geschiedenis bestudeert. Toch eens goed uitkijken naar waar ik dat gezien heb.

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Annegreet van Bergen - Gouden jaren

Berichtdoor Renate » 20 Sep 2014, 15:51

Interessant boek. Er is inderdaad veel veranderd, zelfs sinds mijn eigen jeugd. De granieten aanrecht kan ik me nog herinneren. M'n grootouders hadden nog een vliegenkastje en ik kan me herinneren dat later de koelkast in de slaapkamer stond, omdat de keuken veel te klein was. De opkomst van de computer heb ik zo'n beetje helemaal meegemaakt. M'n eerste computer had een geheugen, dat nu nog niet eens groot genoeg zou zijn om een tekstbestand op te slaan. Programma's kon je op cassettebandjes zetten.

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Annegreet van Bergen - Gouden jaren

Berichtdoor Renate » 20 Sep 2014, 15:52

Marjo schreef:Ik las laatst - waar was dat nou weer? - dat de wereld helemaal niet snel verandert. Het was een wetenschapper die dat zei, eentje die oude geschiedenis bestudeert. Toch eens goed uitkijken naar waar ik dat gezien heb.

Ik denk dat dit er van af hangt hoe je naar het een en ander kijkt. In technologisch opzicht is er natuurlijk veel veranderd en in andere opzichten is er vermoedelijk veel minder veranderd. Mensen slaan elkaar nog steeds de hersens in, om maar een voorbeeld te noemen.

librije
Berichten: 346
Lid geworden op: 16 Dec 2006, 16:01
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen
Contact:

Re: Annegreet van Bergen - Gouden jaren

Berichtdoor librije » 20 Sep 2014, 19:58

Dank je Dettie, voor je mooie beschrijving. Ik ga het boek kopen. Wat leefden wij duurzaam destijds, alleen noemden we het nog niet zo! Ik heb niet het idee dat we nu "rijker" zijn, omdat ik zie dat echte aandacht en het plezier in kleine dingen een steeds kleinere plek in ons bestaan lijken in te nemen. Beweren dat vroeger alles beter was is onzin, maar stilstaan bij wat we kwijt dreigen te raken als we niet oppassen is geen loze kreet.
Mijn dochter vraagt vaak naar vroeger. Van ons hoort ze wel het een en ander, maar dit boek , lijkt me ook voor haar heel leuk en nu kan ik er nog uitleg bij geven of met eigen voorbeelden aanvullen. Ik ben trouwens van 1947.....
"Een mens die het aandurft om een uur te verspillen heeft de waarde van het leven nog niet ontdekt."
Charles Darwin Engels medicus en bioloog (1809-1882)

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Annegreet van Bergen - Gouden jaren

Berichtdoor Annemarie » 20 Sep 2014, 20:28

Als niet tijdgenoot vind ik het boek ook reuze interessant. Ik woon in een wijkje dat vlak na de oorlog is gebouwd om het woningtekort aan te vullen. Sommige mensen wonen hier al hun hele leven en ze delen graag hun verhalen met me. Ik herken veel van wat jij schrijft uit hun verhalen. Dat met meerdere gezinnen in één huis bijvoorbeeld.

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Annegreet van Bergen - Gouden jaren

Berichtdoor Renate » 21 Sep 2014, 08:57

Volgens teletekst is de schrijfster vanmorgen te gast in 'Boeken et cetera'. Volgens de website is dit ook het geval, dus ik neem aan dat het een en ander klopt.
http://boeken.vpro.nl/televisie/boeken/ ... ember.html

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Annegreet van Bergen - Gouden jaren

Berichtdoor Dettie » 21 Sep 2014, 09:22

Ja ik had het gezien Renate, dus heb ik gauw mijn verslag geschreven, het leek me wel leuk dat jullie 'voorbereid' waren.
Maar wel goed dat je het hier nog even meldt, dat was ik vergeten.
Ben erg benieuwd wat de schrijfster te vertellen heeft.

Dettie

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Annegreet van Bergen - Gouden jaren

Berichtdoor Renate » 21 Sep 2014, 10:18

Dettie schreef:Ja ik had het gezien Renate, dus heb ik gauw mijn verslag geschreven, het leek me wel leuk dat jullie 'voorbereid' waren.
Maar wel goed dat je het hier nog even meldt, dat was ik vergeten.
Ben erg benieuwd wat de schrijfster te vertellen heeft.

Dettie

Meestal kijk ik wel naar 'Boeken et cetera', behalve als ik de gasten uitgesproken onsympathiek vind. Ik kijk ook wel op teletekst welke gasten Wim Brands heeft, maar soms klopt dit ook niet, zodat ik de TV altijd toch even aan zet, om te zien wie de gasten zijn. Als ik niet direct kan kijken, neem ik het programma wel op, zoals de herhaling van het programma dat tijdens m'n vakantie werd uitgezonden. Ik kijk altijd samen met m'n vader en in dit geval leverde het nog even wat onenigheid op. De eerste gast had een boek geschreven over de Hanze en dat vond ik heel interessant. M'n vader begon er op een gegeven moment doorheen te praten en ik werd een beetje kwaad.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Annegreet van Bergen - Gouden jaren

Berichtdoor Dettie » 21 Sep 2014, 13:12

Je kunt ook altijd bij uitzending gemist kijken.

http://www.npo.nl/vpro-boeken/POMS_S_VPRO_083803

Voor deze uitzending moet je nog even geduld hebben, want er komt nog een herhaling (weet niet wanneer)
en dan pas bij uitzending gemist geplaatst. Kun je het op je gemak nog eens bekijken.

Dettie

librije
Berichten: 346
Lid geworden op: 16 Dec 2006, 16:01
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen
Contact:

Re: Annegreet van Bergen - Gouden jaren

Berichtdoor librije » 21 Sep 2014, 13:40

De herhaling is meestal de zaterdag erna.
"Een mens die het aandurft om een uur te verspillen heeft de waarde van het leven nog niet ontdekt."

Charles Darwin Engels medicus en bioloog (1809-1882)

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Annegreet van Bergen - Gouden jaren

Berichtdoor Renate » 21 Sep 2014, 14:06

Dettie schreef:Je kunt ook altijd bij uitzending gemist kijken.

http://www.npo.nl/vpro-boeken/POMS_S_VPRO_083803

Voor deze uitzending moet je nog even geduld hebben, want er komt nog een herhaling (weet niet wanneer)
en dan pas bij uitzending gemist geplaatst. Kun je het op je gemak nog eens bekijken.

Dettie

We hebben er al naar zitten kijken. Heel interessante uitzending.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Annegreet van Bergen - Gouden jaren

Berichtdoor Dettie » 21 Sep 2014, 14:33

ja het was leuk en interessant. Hoewel het boek beter is dan de 'film' :D

Dettie

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Annegreet van Bergen - Gouden jaren

Berichtdoor Renate » 21 Sep 2014, 15:49

Dettie schreef:ja het was leuk en interessant. Hoewel het boek beter is dan de 'film' :D

Dettie

"Het boek is altijd beter dan de film." Aldus Renate die het liefste leest.

Maar in dit geval wekte de uitzending weer wat extra belangstelling voor een paar boeken. Alsof m'n te lezen boekenlijstje nog niet lang genoeg is.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Annegreet van Bergen - Gouden jaren

Berichtdoor Dettie » 14 Okt 2014, 08:52

Gouden jaren heeft ook een erg leuke facebookpagina, als je het bekijkt zijn er veel 'o ja's'.

https://www.facebook.com/goudenjaren

Dettie

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Annegreet van Bergen - Gouden jaren

Berichtdoor Renate » 14 Okt 2014, 11:28

Inderdaad, veel o ja's.
De zinken teil, die m'n neven en ik op het onderstel van een oude kinderwagen monteerden, om mee te rijden. Skelters en zo? Wij behielpen ons wel. Ooit zelfs een keer een soort midgetgolbaan gemaakt in de zandbak, met het crocket-spel, voor de bal en de slagstok. Moet neeflief natuurlijk niet vooroverbuigen als er iemand de bal wil slaan.
Formica tafel en stoeltjes. Ons keukentafeltje zag er anders uit, maar de stoeltjes kan ik me herinneren.
Kent iemand de theewagen nog?
M'n vader heeft 'm nog.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Annegreet van Bergen - Gouden jaren

Berichtdoor Dettie » 14 Okt 2014, 12:58

Ik ken de theewagen wel maar niet van bij ons thuis, een theewagen was vrij luxe.
Later heb ik ze wel in restaurants gezien maar niet in gebruik bij mensen thuis.

Het boek is echt erg leuk, het staat dus vol met dergelijke foto's en dan denk je steeds ja, zo was het!

Dettie

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Annegreet van Bergen - Gouden jaren

Berichtdoor Renate » 14 Okt 2014, 13:04

Dettie schreef:Ik ken de theewagen wel maar niet van bij ons thuis, een theewagen was vrij luxe.
Later heb ik ze wel in restaurants gezien maar niet in gebruik bij mensen thuis.

Het boek is echt erg leuk, het staat dus vol met dergelijke foto's en dan denk je steeds ja, zo was het!

Dettie

Mijn ouders hadden een theewagen en ik meen dat mijn grootouders er ook een hadden. M'n grootvader was timmerman in de bouw.
De theewagen stond overigens gewoon in de kamer. Er zitten wel wieltjes onder, maar er werd niet echt mee gereden.

Misschien koop ik het boek als verjaarspresent voor m'n vader.

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Annegreet van Bergen - Gouden jaren

Berichtdoor Renate » 18 Okt 2014, 14:47

Ik heb het boek eens ingekeken en het lijkt me erg leuk. M'n vader moet er ook zelf maar eens naar kijken. Als het hem wat lijkt, dan heb ik in ieder geval weer een verjaarspresent. Ik hoop dat het hem wat lijkt, want dan heb ik een reden om het boek te kopen.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Annegreet van Bergen - Gouden jaren

Berichtdoor Dettie » 18 Okt 2014, 15:26

Er staat nu ook een interview met de schrijfster op Leestafel. Dat kregen we door gestuurd door de uitgever.

http://www.leestafel.info/annegreet-van-bergen

Dettie

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Annegreet van Bergen - Gouden jaren

Berichtdoor Renate » 18 Okt 2014, 16:13

Aardig stukje. Ja, de was is tegenwoordig een fluitje van een cent. Alleen het strijken moet nog met de hand gebeuren.

librije
Berichten: 346
Lid geworden op: 16 Dec 2006, 16:01
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen
Contact:

Re: Annegreet van Bergen - Gouden jaren

Berichtdoor librije » 23 Okt 2014, 16:50

Mag ik hier een stukje uit mijn blog citeren?

"Maar het belangrijkste blijft toch: Nuancering en relativering. Ook dat roept dit boek op. Het is waar dat het heel hard gegaan is met de veranderingen, dat er veel verbeterd is, vooral op het materiële en medische vlak. Op het sociale en psychische vlak weet ik dat zo net nog niet. En daar zetten al die goed gedocumenteerde onderwerpen je over aan het denken.

Want de auteur blijft natuurlijk wel een econoom! Deze positieve toon is goed: niet zeuren, kijk eens naar wat we allemaal bereikt hebben. Of zoals ze zelf zegt: "Rijker dan we ooit voor mogelijk hadden gehouden." Oké, mee eens. Maar wordt het dan misschien nu langzamerhand ook niet eens tijd om te kijken wat er ondertussen met andere belangrijke waarden in ons leven gebeurd is? Medemenselijkheid en zorg voor elkaar, natuur- en milieu en duurzaamheid, psychische gezondheid en ethiek, om er maar eens een paar te noemen. Ik blijf hopen dat een boek daarover net zo'n bestseller zal worden, maar ik vrees van niet: de boodschap daarin zal een stuk minder positief zijn."


De rest (van de toch wel positieve recensie) kun je hier lezen: http://mijnboekenkast.blogspot.nl/2014/ ... jaren.html
"Een mens die het aandurft om een uur te verspillen heeft de waarde van het leven nog niet ontdekt."

Charles Darwin Engels medicus en bioloog (1809-1882)

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Annegreet van Bergen - Gouden jaren

Berichtdoor Renate » 23 Okt 2014, 18:14

librije schreef:Mag ik hier een stukje uit mijn blog citeren?

"Maar het belangrijkste blijft toch: Nuancering en relativering. Ook dat roept dit boek op. Het is waar dat het heel hard gegaan is met de veranderingen, dat er veel verbeterd is, vooral op het materiële en medische vlak. Op het sociale en psychische vlak weet ik dat zo net nog niet. En daar zetten al die goed gedocumenteerde onderwerpen je over aan het denken.

Want de auteur blijft natuurlijk wel een econoom! Deze positieve toon is goed: niet zeuren, kijk eens naar wat we allemaal bereikt hebben. Of zoals ze zelf zegt: "Rijker dan we ooit voor mogelijk hadden gehouden." Oké, mee eens. Maar wordt het dan misschien nu langzamerhand ook niet eens tijd om te kijken wat er ondertussen met andere belangrijke waarden in ons leven gebeurd is? Medemenselijkheid en zorg voor elkaar, natuur- en milieu en duurzaamheid, psychische gezondheid en ethiek, om er maar eens een paar te noemen. Ik blijf hopen dat een boek daarover net zo'n bestseller zal worden, maar ik vrees van niet: de boodschap daarin zal een stuk minder positief zijn."


De rest (van de toch wel positieve recensie) kun je hier lezen: http://mijnboekenkast.blogspot.nl/2014/ ... jaren.html

Ik denk dat er op het sociale en psychische vlak ook wel het nodige verbeterd is. Kijk bijvoorbeeld naar de grotere acceptatie van seksuele minderheden. Ook is er tegenwoordig meer aandacht voor kinderen met allerlei 'problemen', zoals ADD, ADHD, autisme en daaraan gerelateerde stoornissen en hoogbegaafdheid.

Nee, we leven nog niet in het paradijs, maar ik zou toch wel vaak een jaar of 20 a 30 later geboren willen zijn.

librije
Berichten: 346
Lid geworden op: 16 Dec 2006, 16:01
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen
Contact:

Re: Annegreet van Bergen - Gouden jaren

Berichtdoor librije » 23 Okt 2014, 20:40

Ik zeg ook niet dat er niets verbeterd is, juist wel. Maar er zijn nieuwe problemen bijgekomen. Die krijgen geen aandacht. Hoeft in dit boek ook niet, het is vanuit een economisch perspectief geschreven. Ik bedoel ook niet de echt psychische ziekten, dat valt onder de medische vooruitgang. Maar wat dacht je van eenzaamheid, depressie, verslavingen. En asociaal en agressief gedrag, dancefeesten die niet zonder pillen schijnen te kunnen en waar doden vallen. Elke meter natuur die met hand en tand verdedigd moet worden, de CO2 uitstoot die nog steeds niet voldoet aan de afgesproken waarden. Aardebevingen in Groningen en alleen vanwege economisch gewin proefboringen naar schaliegas doorzetten, i.p.v. meer geld te steken in de verdere ontwikkeling van duurzame energie.
Daarom zou ik graag een boek zien dat de keerzijde van deze Gouden jaren toont. Dit is geen afwijzing van vooruitgang en van Annegreet haar boek. Het is heerlijk om te lezen,het is alleen een waarschuwing je niet te laten verblinden, want het is niet alles goud wat er blinkt!
"Een mens die het aandurft om een uur te verspillen heeft de waarde van het leven nog niet ontdekt."

Charles Darwin Engels medicus en bioloog (1809-1882)

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Annegreet van Bergen - Gouden jaren

Berichtdoor Renate » 24 Okt 2014, 08:23

librije schreef:Ik zeg ook niet dat er niets verbeterd is, juist wel. Maar er zijn nieuwe problemen bijgekomen. Die krijgen geen aandacht. Hoeft in dit boek ook niet, het is vanuit een economisch perspectief geschreven. Ik bedoel ook niet de echt psychische ziekten, dat valt onder de medische vooruitgang. Maar wat dacht je van eenzaamheid, depressie, verslavingen. En asociaal en agressief gedrag, dancefeesten die niet zonder pillen schijnen te kunnen en waar doden vallen. Elke meter natuur die met hand en tand verdedigd moet worden, de CO2 uitstoot die nog steeds niet voldoet aan de afgesproken waarden. Aardebevingen in Groningen en alleen vanwege economisch gewin proefboringen naar schaliegas doorzetten, i.p.v. meer geld te steken in de verdere ontwikkeling van duurzame energie.
Daarom zou ik graag een boek zien dat de keerzijde van deze Gouden jaren toont. Dit is geen afwijzing van vooruitgang en van Annegreet haar boek. Het is heerlijk om te lezen,het is alleen een waarschuwing je niet te laten verblinden, want het is niet alles goud wat er blinkt!

Drugs zijn uiteindelijk van alle tijden. Vroeger alcohol en opium, of daarvan afgeleidde producten. Mensen hebben wat mij betreft te veel de neiging om het verleden te idealiseren. Economische vooruitgang is altijd belangrijk geweest, ook als dat ten koste van het milieu gaat. Er is nu gewoon meer aandacht voor allerlei problemen en daardoor lijkt het of deze problemen erger zijn geworden. Nu stoken we op aardgas, vroeger op hout of kolen, zaken die ook hun nadelen hadden en hebben.


Terug naar “Non-fictie”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten