Annegreet van Bergen - Gouden jaren

Reacties op recensies van, door Leestafelleden gelezen, non-fictie boeken.
librije
Berichten: 346
Lid geworden op: 16 Dec 2006, 16:01
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen
Contact:

Re: Annegreet van Bergen - Gouden jaren

Berichtdoor librije » 24 Okt 2014, 10:03

Ik idealiseer het verleden absoluut niet (lees de hele recensie maar), maar ik ben het niet met je eens dat de economische vooruitgang ten koste mag gaan van bv. het milieu en de zorg voor de zwakkeren in de samenleving. En daarom moeten we ook bv. geen schaliegas gaan winnen als er voldoende mogelijkheden zijn duurzame energiebronnen te benutten en uit te breiden. De kennis die we daar mee opbouwen kan uiteindelijk weer economisch voordeel opleveren als we die kennis naar het buitenland kunnen exporteren i.p.v. opnieuw de fout van de remmende voorsprong te maken.

Maar Renate, ik respecteer, dat jij over sommige zaken totaal anders lijkt te denken dan ik en ik denk ook niet dat we die discussie hier voort moeten zetten, want dat gaat niet meer over dit boek. Zoals ik in de recensie al zei: het is goed dat ze dit boek gemaakt heeft en dat we niet moeten doen alsof we het slecht hebben. Kijken naar wat er allemaal bereikt is, is heel gezond. En motiverend. Niets dan lof voor haar boek.

Ik heb alleen gesteld, dat ik ook graag een boek zou zien, waarin andere belangen, die we uit het oog dreigen te verliezen, aan bod komen. Omdat we voor deze Gouden jaren ook een prijs betalen, die niet altijd direct zichtbaar is en daardoor niet de aandacht krijgt die ook nodig is.

Daar wil ik het maar bij laten. In elk geval bedankt voor je reacties.
"Een mens die het aandurft om een uur te verspillen heeft de waarde van het leven nog niet ontdekt."
Charles Darwin Engels medicus en bioloog (1809-1882)

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Annegreet van Bergen - Gouden jaren

Berichtdoor Dettie » 24 Okt 2014, 11:00

librije schreef:Ik zeg ook niet dat er niets verbeterd is, juist wel. Maar er zijn nieuwe problemen bijgekomen. Die krijgen geen aandacht. Hoeft in dit boek ook niet, het is vanuit een economisch perspectief geschreven. Ik bedoel ook niet de echt psychische ziekten, dat valt onder de medische vooruitgang. Maar wat dacht je van eenzaamheid, depressie, verslavingen. En asociaal en agressief gedrag, dancefeesten die niet zonder pillen schijnen te kunnen en waar doden vallen. Elke meter natuur die met hand en tand verdedigd moet worden, de CO2 uitstoot die nog steeds niet voldoet aan de afgesproken waarden. Aardebevingen in Groningen en alleen vanwege economisch gewin proefboringen naar schaliegas doorzetten, i.p.v. meer geld te steken in de verdere ontwikkeling van duurzame energie.
Daarom zou ik graag een boek zien dat de keerzijde van deze Gouden jaren toont. Dit is geen afwijzing van vooruitgang en van Annegreet haar boek. Het is heerlijk om te lezen,het is alleen een waarschuwing je niet te laten verblinden, want het is niet alles goud wat er blinkt!


ja het is lastig. Elk voordeel heeft zijn nadeel. Maar...
De sociale controle was vroeger enorm groot. Er werden heel wat kinderen afgestaan omdat er een 'ongelukje' was gebeurd.
De schande woog zwaarder dan de wens van de moeder. Vrijen was vies en mocht alleen na het huwelijk.
Er was een grote druk vanuit de kerk.
Dansfeesten gingen gepaard met veel alcohol.
De loonzakjes gingen vaak regelrecht naar de kroeg. De pillen waren er nog niet maar de drank wel. Verslavingen waren er
toen ook al alleen werd er niet over gesproken, want ook dat was schande. Alles wat afweek was schande.
Diegene die depressief was werd weggemoffeld in een tehuis.
Vroeger was er burenopvang, dat klopt, maar nu is er veel meer professionele hulp beschikbaar bij problemen.
Dyslektische kinderen bijv. hadden het behoorlijk moeilijk. Alles wordt veel eerder gesignaleerd en er wordt veel sneller hulp
erbij gehaald. (of die goed is, is een tweede maar het is er wel)

Ik denk dat juist dankzij de technologie van nu eenzaamheid vermindert in plaats van vermeerderd. Alleen ze zijn niet meer
zoals vroeger via gesprekjes met de buurvrouw of brieven schrijven. Maar nu gaat veel via mail en andere kanalen. Skype
e.d. Een mens kan nu als hij of zij dat wil de hele dag contact hebben.

Gezinnen moesten de eindjes aan elkaar knopen en de rijkdom die er nu is, is gewoon onvoorstelbaar.
De mogelijkheid om verder te leren was voor de happy few en nu kan iedereen die dat wil via internet gratis college's van de
grote universiteiten bijwonen.
De hippies gooiden de boel open en toen sloeg het de andere kant op. Peace and love was al wat de klok sloeg. Drugs
hielpen heel erg daarbij. Ik denk dat in de die jaren juist de verslavingen hoogtij vierden.

Maar het is ook zo dat we het nu heel rijk hebben. We hebben allemaal te eten en verzorging als we ziek worden. Ook de
ouderen, alleen niet op de manier die je graag zou willen zien. Vroeger moesten vader en moeder bij de kinderen intrekken
als ze oud werden of ze dat wilden of niet of in een kamertje met zes anderen. De enorme beroepskeuze bestond niet én de
enorme mogelijkheden om jezelf te ontplooien ook niet.
Er is gewoon heel veel ten goede veranderd en toch wordt er enorm gemopperd op van alles en nog wat.

De schijfster heeft juist bewust die andere kant eens willen laten zien, niets verheerlijking van vroeger maar
laten zien hoe rijk en goed we het nu hebben. Een positief geluid in al het chagrijn van de mensen van nu die steeds maar
klagen en meer en beter willen.

Dettie

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Annegreet van Bergen - Gouden jaren

Berichtdoor Renate » 24 Okt 2014, 20:14

Dettie schreef:
librije schreef:Ik zeg ook niet dat er niets verbeterd is, juist wel. Maar er zijn nieuwe problemen bijgekomen. Die krijgen geen aandacht. Hoeft in dit boek ook niet, het is vanuit een economisch perspectief geschreven. Ik bedoel ook niet de echt psychische ziekten, dat valt onder de medische vooruitgang. Maar wat dacht je van eenzaamheid, depressie, verslavingen. En asociaal en agressief gedrag, dancefeesten die niet zonder pillen schijnen te kunnen en waar doden vallen. Elke meter natuur die met hand en tand verdedigd moet worden, de CO2 uitstoot die nog steeds niet voldoet aan de afgesproken waarden. Aardebevingen in Groningen en alleen vanwege economisch gewin proefboringen naar schaliegas doorzetten, i.p.v. meer geld te steken in de verdere ontwikkeling van duurzame energie.
Daarom zou ik graag een boek zien dat de keerzijde van deze Gouden jaren toont. Dit is geen afwijzing van vooruitgang en van Annegreet haar boek. Het is heerlijk om te lezen,het is alleen een waarschuwing je niet te laten verblinden, want het is niet alles goud wat er blinkt!


ja het is lastig. Elk voordeel heeft zijn nadeel. Maar...
De sociale controle was vroeger enorm groot. Er werden heel wat kinderen afgestaan omdat er een 'ongelukje' was gebeurd.
De schande woog zwaarder dan de wens van de moeder. Vrijen was vies en mocht alleen na het huwelijk.
Er was een grote druk vanuit de kerk.
Dansfeesten gingen gepaard met veel alcohol.
De loonzakjes gingen vaak regelrecht naar de kroeg. De pillen waren er nog niet maar de drank wel. Verslavingen waren er
toen ook al alleen werd er niet over gesproken, want ook dat was schande. Alles wat afweek was schande.
Diegene die depressief was werd weggemoffeld in een tehuis.
Vroeger was er burenopvang, dat klopt, maar nu is er veel meer professionele hulp beschikbaar bij problemen.
Dyslektische kinderen bijv. hadden het behoorlijk moeilijk. Alles wordt veel eerder gesignaleerd en er wordt veel sneller hulp
erbij gehaald. (of die goed is, is een tweede maar het is er wel)

Ik denk dat juist dankzij de technologie van nu eenzaamheid vermindert in plaats van vermeerderd. Alleen ze zijn niet meer
zoals vroeger via gesprekjes met de buurvrouw of brieven schrijven. Maar nu gaat veel via mail en andere kanalen. Skype
e.d. Een mens kan nu als hij of zij dat wil de hele dag contact hebben.

Gezinnen moesten de eindjes aan elkaar knopen en de rijkdom die er nu is, is gewoon onvoorstelbaar.
De mogelijkheid om verder te leren was voor de happy few en nu kan iedereen die dat wil via internet gratis college's van de
grote universiteiten bijwonen.
De hippies gooiden de boel open en toen sloeg het de andere kant op. Peace and love was al wat de klok sloeg. Drugs
hielpen heel erg daarbij. Ik denk dat in de die jaren juist de verslavingen hoogtij vierden.

Maar het is ook zo dat we het nu heel rijk hebben. We hebben allemaal te eten en verzorging als we ziek worden. Ook de
ouderen, alleen niet op de manier die je graag zou willen zien. Vroeger moesten vader en moeder bij de kinderen intrekken
als ze oud werden of ze dat wilden of niet of in een kamertje met zes anderen. De enorme beroepskeuze bestond niet én de
enorme mogelijkheden om jezelf te ontplooien ook niet.
Er is gewoon heel veel ten goede veranderd en toch wordt er enorm gemopperd op van alles en nog wat.

De schijfster heeft juist bewust die andere kant eens willen laten zien, niets verheerlijking van vroeger maar
laten zien hoe rijk en goed we het nu hebben. Een positief geluid in al het chagrijn van de mensen van nu die steeds maar
klagen en meer en beter willen.

Dettie

Daar ben ik het volledig mee eens.

Lees maar eens boeken over die 'goede oude tijd'.

Ook toen was er milieuvervuiling, alleen was men zich daar toen minder bewust van. De economie is altijd belangrijker geweest dan milieu en mensenrechten. Het feit dat er nu meer aandacht voor is, wil niet zeggen dat het nu erger is.

Nu hebben we kleine aardbevingen in Groningen. Vroeger hadden we mijnwerkers met stoflongen in Limburg en dan hoeven we het nog maar niet te hebben over de slachtoffers van ongelukken in mijnen. Een mensenleven was toen ook niet veel waard, zeker niet als het om gemakkelijk vervangbare arbeiders ging.

Het stoken van kolen zorgde ook voor veel milieuvervuiling, denk aan de beruchte 'fog' in Londen, die in veel verhalen voorkomt.
Hoeveel mensen zullen er bereid zijn om een deel van hun welvaart op te geven, in ruil voor minder milieuvervuiling? En dan hoeven we nog niet eens te kijken naar landen waar de welvaart zich nog moet ontwikkelen.

Die zogenaamde saamhorigheid van vroeger had ook veel te maken met het feit dat mensen veel armer waren en elkaar dus veel meer nodig hadden. Het was overigens wel op een soort wederkerigheid gebaseerd.

Tegenwoordig heeft men misschien ook wel heel snel een 'depressie'. Doordat er meer aandacht voor is, lijkt het misschien ook erger te zijn dan vroeger. Vroeger waren mensen misschien gewoon wat somber, of hadden ze het moeilijk. Nu noemt men dat misschien wat sneller een depressie.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Annegreet van Bergen - Gouden jaren

Berichtdoor Dettie » 24 Okt 2014, 21:04

Ik zat ook nog te denken aan het gebruik van DDT vroeger. En iedereen werd volgegooid met antibiotica.
Dat was toen hét middel tegen alle ontstekingen.

We hebben het gewoon goed momenteel, we zijn heel rijk. We worden afgunstig gemaakt
door reclame en zo. Dat is wat de schrijfster volgens mij wil vertellen met haar boek.
Ze verheerlijkt niets, laat gewoon zien hoeveel er veranderd is in héél korte tijd en hoeveel er
momenteel mogelijk is. Hoe rijk we in alle opzichten zijn en dat is niet alleen financieel en materieel.


Dettie

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Annegreet van Bergen - Gouden jaren

Berichtdoor Renate » 11 Nov 2014, 15:24

Ik ben inmiddels in het boek begonnen, omdat ik even geen ander boek bij de hand had. Verschillende dingen herinner ik me wel. Vroeger waste m'n moeder op maandag. Dat kan ik me nog goed herinneren, omdat het voor mij betekende dat het weekend voorbij was en ik weer naar school moest, iets waar ik een hekel aan had, omdat ik gepest werd. Later waste m'n moeder in het weekend, omdat we dan weekendstroom hadden. Die traditie wordt nog steeds voortgezet.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Annegreet van Bergen - Gouden jaren

Berichtdoor Dettie » 11 Nov 2014, 16:14

Ja er staan heel veel herkenbare dingen in. Die was! Enorme ketel op het vuur waarin de was zat.
Wat een werk, maar als kind vond ik het wel leuk, vooral die wringer.

Dettie

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Annegreet van Bergen - Gouden jaren

Berichtdoor Renate » 11 Nov 2014, 16:29

Dettie schreef:Ja er staan heel veel herkenbare dingen in. Die was! Enorme ketel op het vuur waarin de was zat.
Wat een werk, maar als kind vond ik het wel leuk, vooral die wringer.

Dettie

Die ketel op het vuur kan ik me niet herinneren. Wel de snelwasser. Daar zat een soort kegel in, die draaide.

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Annegreet van Bergen - Gouden jaren

Berichtdoor Renate » 12 Nov 2014, 11:53

Gisteren weer verder gelezen in dit boek. Ook over het naaien en breien van kleren. Ik weet nog wel dat m'n moeder daar heel erg goed in was. Vanaf m'n 22-ste heeft ze een groot deel van m'n garderobe genaaid en daarin kon ik altijd goed voor de dag komen. Ik heb zelfs wel eens een compliment gehad van de eigenaar van een dure modezaak. Het maakt dat ik nog steeds trots ben op m'n moeder en ik kan me dit dan ook nog steeds herinneren, hoewel het al heel lang geleden is. Ik kreeg op een gegeven moment ook ieder jaar met Sinterklaas een trui die m'n moeder gebreid had. Ik vind het nog steeds jammer dat ik ze niet op de een of andere manier heb kunnen bewaren.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Annegreet van Bergen - Gouden jaren

Berichtdoor Dettie » 12 Nov 2014, 13:12

Ja mijn moeder naaide en breide ook veel kleren voor ons vieren.
Je leest ook in het boek dat het toen vaak noodzakelijk was dat kleren ge- en vermaakt werden.
Oude jassen werden omgekeerd of vermaakt tot jassen voor een van de kinderen. Truien die te klein waren geworden werden
uitgehaald en de wol werd weer opnieuw gebruikt omdat er geen geld was.
Nu maken en breien mensen kleding en truien als hobby. Het is steeds opnieuw die wereld van verschil wat de schrijfster laat
zien. En dat allemaal nog maar zo kort geleden.

Dettie

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Annegreet van Bergen - Gouden jaren

Berichtdoor Renate » 12 Nov 2014, 18:24

Mijn moeder heeft altijd genaaid en ook wel wol hergebruikt vermoedelijk. Ik heb ooit een vest gehad, gewoon in de winkel gekocht, en toen dat versleten was heeft m'n moeder van de kralen op het vest, een ketting voor me gemaakt.

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Annegreet van Bergen - Gouden jaren

Berichtdoor Renate » 21 Dec 2014, 10:54

En ik heb dit boek uit. Veel dingen kan ik me nog herinneren, zoals de typekamer op kantoor. Op school heb ik vroeger type-les gehad, maar dat werd geen succes. Ik zakte voor dit examen, omdat ik van alle opdrachten in totaal maar een regel of 10 had weten te typen. Toen de elektrische schrijfmachine in m'n leven kwam, ging het wel wat beter en typte ik vrijwel alles, tot liefdesbrieven toe. Met de hand schrijven was toch al een opgave. Ik schreef niet snel en als ik snel moest schrijven kon zelfs ik het een en ander niet meer teruglezen. Dat krijg je, als je linkshandig bent en gedwongen werd om rechts te schrijven.

librije
Berichten: 346
Lid geworden op: 16 Dec 2006, 16:01
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen
Contact:

Re: Annegreet van Bergen - Gouden jaren

Berichtdoor librije » 03 Dec 2016, 09:01

Iedereen is , terecht, vol lof over het emotionele pleidooi dat Jan Terlouw onlangs heeft gedaan in DWDD. Hij verwoordde precies, wat ik hierboven, in meerdere items probeerde te zeggen. Ik wilde daarmee niets afdoen aan het geweldige boek van Annegreet van Bergen, alleen de kanttekening maken die Jan Terlouw nu ook maakt. Het stelde me teleur, dat dat toen van tafel geveegd werd met voorbeelden over hoe slecht het vroeger was en hoe veel beter nu. Maar dat ontken ik ook helemaal niet.
Het is geweldig wat we allemaal bereikt hebben in De Gouden Jaren. Maar we moeten er nu wel een prijs voor betalen, die we niet aan hebben zien komen, maar die steeds duidelijker wordt. De vruchten van de Gouden jaren hebben we geplukt, maar hebben we ook de moed om nu daadwerkelijk de nadelen en onvoorziene consequenties aan te pakken? In het belang van onze kinderen en kleinkinderen.
"Een mens die het aandurft om een uur te verspillen heeft de waarde van het leven nog niet ontdekt."

Charles Darwin Engels medicus en bioloog (1809-1882)

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Annegreet van Bergen - Gouden jaren

Berichtdoor Dettie » 03 Dec 2016, 13:05

Ja je hebt gelijk Librije, daar heb ik niet genoeg bij stilgestaan. Misschien wilde ik dat toen even niet zien omdat ik het boek zo leuk vond en in bepaalde opzichten ook erg eens met Anegreet van Bergen ben. Maar ik had het toen net uit en ben dan zo enthousiast over wat ze vertelt dat ik eigenlijk niet weten dat er ook een flinke schaduwzijde is aan alle 'verbeteringen'. Kop in het zand steken, struisvogelpolitiek, natuurlijk.

De gouden jaren van nu brengen ook de plastic soep in de oceanen mee, de vervuiling, maar ook de jongeren die in luxe zijn opgegroeid en onze bezorgdheid niet snappen zijn een probleem, ze snappen niet waarom bepaalde dingen moeten, het is toch goed zo?
Steeds maar op de feiten wijzen is het beste denk ik, maar dan moet je wel een lange adem hebben.

Udate :D :Er staat trouwens een mooi artikel in NRC over de uitzending, ook daarin komt Jan Terlouw aan het woord

https://www.nrc.nl/nieuws/2016/12/02/jo ... m=20161203

Dettie

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Annegreet van Bergen - Gouden jaren

Berichtdoor Renate » 03 Dec 2016, 16:23

Maar aan dat geïdealiseerde verleden zaten weer andere nadelen. Ook toen werd er gewaarschuwd voor het touwtje uit de brievenbus en in de meeste huizen was nauwelijks iets te halen. Vrouwen werden geacht na hun huwelijk thuis te blijven en niets met hun talenten te doen. Homoseksuelen werden gediscrimineerd en over transgenders hoefde je het al helemaal niet te hebben.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Annegreet van Bergen - Gouden jaren

Berichtdoor Dettie » 03 Dec 2016, 17:32

Librije heeft het denkelijk daar niet over renate, Ze heeft gelijk dat ik eroverheen las en eigenlijk niet wilde weten. Maar in een eerdere reactie schrijft ze dit onderstaande en daarin met nadruk dat ze het boek niet afkraakt en dat er heel veel verbeterd is. Maar ook dingen verslechterd zijn o.a. het milieu etc.

Librije schreef
Ik zeg ook niet dat er niets verbeterd is, juist wel. Maar er zijn nieuwe problemen bijgekomen. Die krijgen geen aandacht. Hoeft in dit boek ook niet, het is vanuit een economisch perspectief geschreven. Ik bedoel ook niet de echt psychische ziekten, dat valt onder de medische vooruitgang. Maar wat dacht je van eenzaamheid, depressie, verslavingen. En asociaal en agressief gedrag, dancefeesten die niet zonder pillen schijnen te kunnen en waar doden vallen. Elke meter natuur die met hand en tand verdedigd moet worden, de CO2 uitstoot die nog steeds niet voldoet aan de afgesproken waarden. Aardebevingen in Groningen en alleen vanwege economisch gewin proefboringen naar schaliegas doorzetten, i.p.v. meer geld te steken in de verdere ontwikkeling van duurzame energie.
Daarom zou ik graag een boek zien dat de keerzijde van deze Gouden jaren toont. Dit is geen afwijzing van vooruitgang en van Annegreet haar boek. Het is heerlijk om te lezen,het is alleen een waarschuwing je niet te laten verblinden, want het is niet alles goud wat er blinkt!

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Annegreet van Bergen - Gouden jaren

Berichtdoor Renate » 03 Dec 2016, 20:51

De vraag is ook of het milieu echt verslechterd is, of dat we ons er vooral meer bewust van zijn geworden. Of denkt iemand dat stoomtreinen en kolenkachels beter voor het milieu zijn dan elektrische treinen en centrale verwarming?
Vroeger was een auto alleen weggelegd voor mensen die welgesteld zijn en ja, dan heb je natuurlijk minder last van de vervuiling van het autoverkeer, maar willen we echt terug naar die tijd, waarin al die luxeproducten alleen voor een kleine groep zijn weggelegd?
Ik heb vaak het idee dat mensen vooral geneigd zijn het verleden te idealiseren en de vervelende kanten daarvan onder het tapijt te willen schuiven, of gewoon vergeten blijken te zijn.
Drugsgebruik bestond vroeger ook, evenals alcoholisme en agressie. Die prachtige jaren 60 dreven ook op drugs. Nu maken we ons druk over de natuur, maar dat deden we in het verleden ook veel minder. Doordat we meer kennis hebben, zien we ook meer.
Als we naar de vervelende kanten van het heden moeten kijken, moeten we ook onze rooskleurige bril ten opzichte van het verleden eens afzetten. En dan moeten we maar zien wat we eigenlijk willen.
Voor mensen als de heer Terlouw is het heel gemakkelijk roepen dat het vroeger allemaal beter was, maar dat gold toch vooral voor de klasse waar hij uit voortkomt, de gegoede burgerij, die altijd al van de welvaart profiteerde.

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Annegreet van Bergen - Gouden jaren

Berichtdoor Renate » 28 Jul 2019, 15:24

Ik ben inmiddels bezig in het vervolg van dit boek. Ook hier vind ik weer heel veel herkenbare zaken. Bijvoorbeeld het inwonen. Toen ik geboren werd, hoefde dat eindelijk niet meer en kregen m'n ouders een eigen huurwoning.
En natuurlijk het zelf maken van kleren. Dat deed m'n moeder veel. Op een gegeven moment bestond het grootste deel van m'n garderobe uit kleding die m'n moeder gemaakt had. En dat kon ze echt goed. Ik heb wel eens een compliment voor een jurk die m'n moeder gemaakt had gekregen van de eigenaar van een dure modezaak. En ieder jaar kreeg ik van m'n moeder met Sinterklaas een trui die ze zelf gebreid had. Ik ben nog steeds trots op haar kwaliteiten.

Ik zie dat ik wat dingen al eerder had geschreven, maar dat krijg je als je een oud onderwerp uit het stof haalt.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Annegreet van Bergen - Gouden jaren

Berichtdoor Dettie » 29 Jul 2019, 12:08

Dat 'uit het stof halen' geeft niet . Dat is dit boek wel waard.

Dettie

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Annegreet van Bergen - Gouden jaren

Berichtdoor Renate » 29 Jul 2019, 13:02

Misschien schrijf ik wat over het vervolg, maar ik beloof niets.

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Annegreet van Bergen - Gouden jaren

Berichtdoor Marjo » 09 Aug 2022, 18:59

Leuk om gelezen te hebben, maar ja, er is veel herkenning en misschien wordt het daardoor op een gegeven moment wel wat saai. Ik weet dat immers al.
Stond op de lijst uitdagingen.


Terug naar “Non-fictie”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten