Just Enschedé - Rock & Roll cabaret

Reacties op recensies van, door Leestafelleden gelezen, non-fictie boeken.
Dettie
Site Admin
Berichten: 44083
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Just Enschedé - Rock & Roll cabaret

Berichtdoor Dettie » 08 Sep 2014, 11:56

Neerlands hoop in bange dagen, bestaande uit Freek de Jonge en Bram Vermeulen, was in de jaren zeventig revolutionair in de theaterwereld.
Rock & Roll cabaret als tegengas tegen het gezapig cabaret van die jaren met hoedjes, petjes, pruiken en grapjes. Alles was dát was wilden zij niet zijn.

Lees verder http://www.leestafel.info/just-enschede

Willeke

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Just Enschedé - Rock & Roll cabaret

Berichtdoor Annemarie » 08 Sep 2014, 18:13

Mooie recensie Willeke! Neerlands Hoop ken ik eigenlijk alleen van naam (ik ben van eind jaren zeventig) en het was boeiend om er eens wat meer over te lezen.

Willeke
Berichten: 1002
Lid geworden op: 24 Apr 2014, 12:12

Re: Just Enschedé - Rock & Roll cabaret

Berichtdoor Willeke » 08 Sep 2014, 19:04

Ja het was ook net voor mijn tijd, ( ik ben van 67) ik ben vooral opgegroeid met de mooie nummers van Bram Vermeulen solo.
Al kwamen er natuurlijk met terugwerkende kracht ook wel nummers van bram en Freek voorbij.

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Just Enschedé - Rock & Roll cabaret

Berichtdoor Annemarie » 09 Sep 2014, 07:34

En ik ben juist meer bekend met Freek de Jonge. Ik ga vandaag op YouTube maar eens wat nummers opzoeken.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44083
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Just Enschedé - Rock & Roll cabaret

Berichtdoor Dettie » 09 Sep 2014, 08:31

Ja ik ken ze nog wel een beetje maar ik herinner me vooral Freek de Jonge door zijn aparte stem en heel dikke bril.
Freek de Jonge was heel druk en dat is hij nu nog. Een spraakwaterval, maar wel een goede waterval. Ze waren best wel choquerend toentertijd.
Van Bram Vermeulen is me weinig bijgebleven terwijl ik pas veel later ontdekte heb dat hij prachtige liedjes geschreven heeft.

Mijn vader had een hekel aan Neerlands Hoop en omdat er nog geen uitzending gemist bestond heb ik ze weinig gezien op tv.

Dettie

Willeke
Berichten: 1002
Lid geworden op: 24 Apr 2014, 12:12

Re: Just Enschedé - Rock & Roll cabaret

Berichtdoor Willeke » 09 Sep 2014, 18:22

Ha, Ja dat was bij ons ook zo, de restjes die ik er van mee had kúnnen krijgen kwamen bij ons echt niet op tv toentertijd.
Sonja Barend was wel zo'n beetje de grens :)
Zo heb ik ook heel veel Koot en de Bie gemis toen, maar dat heb ik gelukkig later nog in kunnen halen.

Ik denk dat heel veel cabaretiers van nu hun wortels hebben in Neerlands Hoop, er was in het theater echt een wereld vóór en na hun.
Bram en Freek zagen Toon Hermans trouwens ook als inspiratie, wat ik dan weer fijn vond om te horen.

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Just Enschedé - Rock & Roll cabaret

Berichtdoor Renate » 09 Sep 2014, 20:05

Willeke schreef:Ha, Ja dat was bij ons ook zo, de restjes die ik er van mee had kúnnen krijgen kwamen bij ons echt niet op tv toentertijd.
Sonja Barend was wel zo'n beetje de grens :)
Zo heb ik ook heel veel Koot en de Bie gemis toen, maar dat heb ik gelukkig later nog in kunnen halen.

Ik denk dat heel veel cabaretiers van nu hun wortels hebben in Neerlands Hoop, er was in het theater echt een wereld vóór en na hun.
Bram en Freek zagen Toon Hermans trouwens ook als inspiratie, wat ik dan weer fijn vond om te horen.

Neerlands Hoop vond ik wel leuk, maar Toon Hermans vind ik vreselijk. Ik zie daar werkelijk de humor niet van.

Willeke
Berichten: 1002
Lid geworden op: 24 Apr 2014, 12:12

Re: Just Enschedé - Rock & Roll cabaret

Berichtdoor Willeke » 12 Sep 2014, 20:45

Ha, met Toon ben ik opgegroeid, dat is jeugdsentiment en ik vind hem nog steeds grappig.
Maar ik heb héle goede vrienden die mij daar verbijsterd bij aankijken.

Van veel cabaretiers, volgens mij zelfs Theo Maasen, weet ik dat ze hem als de grondlegger zien van het huidige cabaret en als inspirator.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44083
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Just Enschedé - Rock & Roll cabaret

Berichtdoor Dettie » 12 Sep 2014, 21:14

Ja Toon kan ik ook erg waarderen. Vooral om zijn Sinterklaasverhaal en de Kroet en de Polifenario lig ik nog steeds gestrekt.
Youp van 't Hek, Freek de Jonge, Herman van Veen, Bert Visser, Jochem Myjer allemaal zijn ze geïnspireerd door Toon.
Dat gezicht alleen al van die man, die twinkelogen. Heerlijk!

Dettie

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Just Enschedé - Rock & Roll cabaret

Berichtdoor Renate » 13 Sep 2014, 07:25

Dettie schreef:Ja Toon kan ik ook erg waarderen. Vooral om zijn Sinterklaasverhaal en de Kroet en de Polifenario lig ik nog steeds gestrekt.
Youp van 't Hek, Freek de Jonge, Herman van Veen, Bert Visser, Jochem Myjer allemaal zijn ze geïnspireerd door Toon.
Dat gezicht alleen al van die man, die twinkelogen. Heerlijk!

Dettie

En het merkwaardige vind ik dat ik heel veel cabaretiers die zich door Toon geïnspireerd voelen, wel leuk vind. Ik geef nog altijd de voorkeur aan Wim Sonneveld. De conferences van Toon gaan nergens heen, hebben geen clou en ik begrijp absoluut niet wat mensen daar leuk aan vinden. Maar goed, ik vind de cartoons van Gumbah ook absoluut niet leuk.

Willeke
Berichten: 1002
Lid geworden op: 24 Apr 2014, 12:12

Re: Just Enschedé - Rock & Roll cabaret

Berichtdoor Willeke » 13 Sep 2014, 08:35

Smaken verschillen, is niet erg, daar krijg je juist een breed kunstaanbod van.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44083
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Just Enschedé - Rock & Roll cabaret

Berichtdoor Dettie » 13 Sep 2014, 10:50

O ja, Wim Sonneveld was ook erg leuk, Konniginnedag - alles achter de rodondenderons sodemieteren. De kroketten, frater Fenancius. Heerlijk ook. Sonneveld was allen cynischer dan Hermans. Toon had een soort blijheid.
Gé Reijnders (zanger) is weer helemaal geinspireerd door Toon.

Maar om op Freek en Bram terug te komen Het lied Ik heb een steen verlegd is volgens mij ook van Bram Vermeulen. Heel erg mooi.
Bij Freek ben ik wel eens geweest en het was verbijsterend wat hij daar op dat toneel allemaal deed. Toen je weer buiten stond moest je gewoon even bijkomen en stil overdenken.
Als stel waren ze heel bijzonder en vernieuwend. Sonneveld en vooral Hermans waren veel braver. Neerlands Hoop zei dingen die mensen misschien wel dachten maar niet hardop durfden te zeggen. Zij deden dat wel.

Dettie


Terug naar “Non-fictie”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten