Günter Wallraff - Ik (Ali)

Reacties op recensies van, door Leestafelleden gelezen, non-fictie boeken.
Marjo

Berichtdoor Marjo » 05 Mei 2008, 12:49

Dat is ook mijn reactie..maar die laatste zin he.. dat mensen eens zouden moeten nadenken hoe het komt dat het goed gaat met winkels als Lidl en andere die ik even niet bij naam noem.
Dat is nu precies wat we niet doen: nadenken!

Dettie
Site Admin

Berichtdoor Dettie » 05 Mei 2008, 17:16

dat mensen eens zouden moeten nadenken hoe het komt dat het goed gaat met winkels als Lidl en andere die ik even niet bij naam noem.

Omdat ze goedkoop zijn...

Dettie

tiba

Berichtdoor tiba » 05 Mei 2008, 17:28

Dat is ook mijn reactie..maar die laatste zin he.. dat mensen eens zouden moeten nadenken hoe het komt dat het goed gaat met winkels als Lidl en andere die ik even niet bij naam noem.
Dat is nu precies wat we niet doen: nadenken!

Ja die laatste zin! Ik ben hier niet goed van.
Ben me heel erg aan het bezinnen.

Tiba.

Dettie
Site Admin

Berichtdoor Dettie » 05 Mei 2008, 17:45

De consument zou zich eens moeten afvragen waarom het allemaal zo slecht smaakt en zo goedkoop in de schappen ligt.

Bedoelen jullie deze zin?
Dat is dan toch waar de mensen voor kiezen? Goedkoop en dan maar minder lekker. Wil je meer betalen dan kan je het bij de warme bakker halen. Het goedkope ligt ook aan de massale inkoop en minder goede grondstoffen, niet alleen aan de goedkope arbeidskrachten.

Het personeel (7,66 euro bruto per uur, nog geen 6 euro netto) wordt blootgesteld aan nauwelijks te geloven veiligheidsrisico’s. Er vallen regelmatig gewonden (Wallraff verbrandde zelf zijn arm); dokters- of ziekenhuisbezoek wordt bestraft met ontslag of looninhouding; hygiëne is ver te zoeken.

of
Ik had het blad nog niet uitgedeeld of iedereen kreeg te horen verplicht ’s avonds om 7 uur op de fabriek te zijn. Daar dienden alle werknemers een verklaring te ondertekenen dat niemand ooit nog contact mocht zoeken met oud-collega’s of met mij. De directie hield iedereen tot 12 uur ’s nachts vast

Dit vind ik veel erger, hier gaat het om de arbeidsomstandigheden die vreselijk zijn. En een directie die zijn medewerkers walgelijk behandeld.
Een fabriek kan als hij/zij wil goedkope producten leveren zonder de mensonterende behandeling. Het gaat om het uitbuiten om er zelf rijker van te worden. Goedkope producten hoeven niet slecht te smaken, mensen hoeven niet slecht behandeld te worden om een goedkoop product te leveren. Dus mensen moeten eens na gaan denken vind ik zelf een beetje slap gesteld. Dat is de oorzaak verleggen.
Die grote bazen moeten aangepakt worden maar die kennen alle mazen in de wet...

Dettie
die gelijk aan de bouwfraude denkt die gewoon doorgaat terwijl de klokkenluider in een caravan woont en alles kwijt is.
Niet de consument maar de veroorzaker zal aangepakt moeten worden.

Marjo

Berichtdoor Marjo » 05 Mei 2008, 20:09

Ik ben het niet helemaal met je eens. Als de baas de arbeidskosten kan drukken door mensen slecht te betalen, lang te laten werken en dus mensen te behandelen als dingen, dan doet hij dat dus. Niet allemaal gelukkig, maar deze bepaalde bazen wel. Gebruik van minder goede grondstoffen, dat is hetzelfde idee: alles wat minder van kwaliteit is maakt het eindproduct goedkoper. Ieder uur dat een arbeider langer en harder moet werken, levert de baas meer op. Dat is dan wel degelijk waar wij, de kopers bij stil moeten staan. Het gaat samen..

tiba

Berichtdoor tiba » 05 Mei 2008, 20:12

Dat bedoelde ik ook, Marjo.

Dettie
Site Admin

Berichtdoor Dettie » 05 Mei 2008, 21:24

Eigenlijk zeggen we hetzelfde Marjo, maar we weten ook dat als we een goedkoop brood in een supermarkt als Lidll of Aldi of Dirk v.d. Broek kopen dat de kwaliteit minder zal zijn en dat hoeft niet altijd te zeggen dat de mensen die het gemaakt hebben onder slechte omstandigheden gewerkt hebben.
Als je zeker wilt zijn dan zal je naar de warme bakker moeten gaan.

Dettie

PieterW

Berichtdoor PieterW » 06 Mei 2008, 06:56

Het is eigenlijk onvoorstelbaar dat in een land als Duitsland waar jarenlang een sociaal-democratische regering was en waar je toch ook sterke vakbonden hebt zoiets mogelijk is. Naar de warme bakker gaan helpt denk ik ook niet, Dettie. Je sust wel je geweten maar veel mensen in Duitsland en Nederland kunnen de warme bakker helemaal niet betalen, als ze al weten wat er aan de hand is. Heeft het stuk van Wallraff bijv. ook in De Telegraaf gestaan? Op TV heb ik ook niets gezien.
De oplossing ligt bij de arbeidsinspecties die door de regering moeten worden gecontroleerd, en de regering weer door het parlement. Goede volksvertegenwoordigers moeten we hebben.
Pieter

Dettie
Site Admin

Berichtdoor Dettie » 06 Mei 2008, 10:10

Ook hier zeg ik eigenlijk hetzelfde over als jij Pieter.
Mensen kopen het omdat het goedkoop is. Bij onze warme bakker is een brood te koop vanaf E. 2,50 Voor mensen met een gezin en weinig geld is dat erg prijzig en voor ons zelf ook.
Zoals ik al ergens anders schreef moeten ze de bazen aanpakken en niet de verantwoording bij de consumenten leggen zoals het artikel zegt.

Dettie

Marjo

Berichtdoor Marjo » 06 Mei 2008, 15:04

Ja maar..als wij consumenten het niet kopen dan pakken wij toch die bazen? Ok, geldt niet voor minder draagkrachtigen, maar ik weet wel zeker dat je in die goedkope winkels ook mensen ziet met een dikkere beurs. Als die nu eens gewoon naar die Echte Bakker gaan.
Ik bak overigens mijn brood zelf..maar het is natuurlijk niet alleen brood waar we het over hebben.

PieterW

Berichtdoor PieterW » 06 Mei 2008, 15:42

Het dilemma waar de consument altjd mee zit is de uitwerking van zijn acties op de bedrijven. Als die moeten sluiten staan er een hoop mensen op straat. Volgens mij is een goede regulering, gevolgd door controle de oplossing. En dat moeten we in de politiek afdwingen. Dus de goede partijen kiezen die voor betere arbeidsomstandigheden zijn. En brieven schrijven naar de parlementariërs. Doe ik ook wel eens.
Pieter

Dettie
Site Admin

Berichtdoor Dettie » 06 Mei 2008, 15:56

Ja maar..als wij consumenten het niet kopen dan pakken wij toch die bazen?

Ik denk het eigenlijk niet. Die ontslaan een stel mensen en de rest mag dan nog harder en langer werken tegen het lage loontje. Die bazen blijven wel aan hun geld komen.
Het is dat de bazen zélf aangepakt moeten worden en dat gebeurt zelden.
Bazen eruit, nieuwe directie erin die wél goed voor zijn personeel is.

Wij kopen ook bij de Aldi omdat het klauwen met geld scheelt. Als we dezelfde boodschappen in een andere supermarkt of bij de bakker, slager enz zouden halen dan vraag ik me af of er dan nog veel overbleef. Ik zou ook wel biologisch willen eten, bij de echte bakker willen kopen enz. Maar het is gewoon te duur.

Dettie

Marjo

Berichtdoor Marjo » 06 Mei 2008, 16:14

Het is dus duidelijk dat we mensen als Wallraff hard nodig hebben..

Dettie
Site Admin

Berichtdoor Dettie » 06 Mei 2008, 16:18

Zeker weten!

Dettie

tiba

Berichtdoor tiba » 07 Mei 2008, 13:50

Er wordt bijna geen aandacht aan besteed op internet.
Ik vond alleen nog dit:

http://koken.blog.nl/nieuws/2008/05/07/ ... ncier-lidl

Tiba.

PieterW

Berichtdoor PieterW » 07 Mei 2008, 20:14

tiba schreef:Er wordt bijna geen aandacht aan besteed op internet.
Ik vond alleen nog dit:

http://koken.blog.nl/nieuws/2008/05/07/ ... ncier-lidl

Tiba.

Bedankt, Tiba Ik denk dat de hype nog moet komen. We hebben hier een aantal goede consumentenprogramma's en er zijn ongetwijfeld ook journalisten die deze zaak aan het verifiëren zijn. (hoop ik). De Volkskrant is in Nederland in ieder geval een belangrijke krant.
Pieter

Terug naar “Non-fictie”