Ellen N. La Motte - Het kielzog van de oorlog
Ellen N. La Motte - Het kielzog van de oorlog
Verhalen over de realiteit van de Eerste Wereldoorlog die natuurlijk van alle oorlogen is. De waanzin, altijd de waanzin.
Lees het verslag, klik hier http://www.leestafel.info/ellen-la-motte
Marjo
Lees het verslag, klik hier http://www.leestafel.info/ellen-la-motte
Marjo
Bedankt Marjo! Zoals altijd indrukwekkend, aangrijpend en erg mooi beschreven. Dankzij jou ben ik veel meer te weten gekomen over WOI en inderdaad de waanzin, altijd de waanzin.
Maar ook waanzinnig is dat het intrigeert, dat je er toch steeds meer over wil weten en horen, vooral omdat je wil weten... waarom, waarom, waarom. Bij mij werkt dat tenminste zo maar er achter komen zullen we waarschijnlijk nooit, maar toch...
Dettie
P.S. ken je deze uitgeverij? http://www.dulce-et-decorum.nl/ vast wel.
--
Maar ook waanzinnig is dat het intrigeert, dat je er toch steeds meer over wil weten en horen, vooral omdat je wil weten... waarom, waarom, waarom. Bij mij werkt dat tenminste zo maar er achter komen zullen we waarschijnlijk nooit, maar toch...
Dettie
P.S. ken je deze uitgeverij? http://www.dulce-et-decorum.nl/ vast wel.
--
Laatst gewijzigd door Dettie op 09 Dec 2009, 17:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Dettie schreef:Bedankt Marjo! Zoals altijd indrukwekkend, aangrijpend en erg mooi beschreven. Dankzij jou ben ik veel meer te weten gekomen over WOI en inderdaad de waanzin, altijd de waanzin.
Maar ook waanzinnig is dat het intrigeert, dat je er toch steeds meer over wil weten en horen, vooral omdat je wil weten... waarom, waarom, waarom. Bij mij werkt dat tenminste zo maar er achter komen zullen we waarschijnlijk nooit, maar toch...
Dettie
Dettie, mag ik even de filosoof uithangen? Waanzin en geweld vallen vaak samen. Het lijkt misschien niet zo maar in 2008 waren er minder oorlogen dan ooit tevoren op de wereld. Misschien kun je hier hoop uit putten. En dat er de laatste 60 jaren in West-Europa vrede is.
De socioloog Goudsblom (ook dichter) vroeg zich af waarom er in zoveel landen zo weinig geweld is, ondanks dat meer dan de helft van de mensheid in grote steden op een kluitje en vaak in armelijke omstandigheden woont. Het merendeel van de mensen weet zich te beheersen. De cultuur wint het dan van evolutionair ingebouwd primitief
gedrag. (Ofschoon sociobiologen dit ook weer evolutionair verklaren).
Pieter
Pieter, vrouwen zullen nooit toegeven dat ze zulke mini-colleges waarderen (:mrgreen:). Terwijl andersom (voordat de vrouwen hier zich beklagen) een man hier geen enkele moeite mee heeft (maar dan heeft het wellicht ook niet de vorm van een mini-college
). Vroeger vonden ze het nog romantisch (en de man niet minder), maar het is denk ik een goede zaak dat we dat station gepasseerd zijn.

PieterW schreef:
Dettie, mag ik even de filosoof uithangen? Waanzin en geweld vallen vaak samen. Het lijkt misschien niet zo maar in 2008 waren er minder oorlogen dan ooit tevoren op de wereld. Misschien kun je hier hoop uit putten. En dat er de laatste 60 jaren in West-Europa vrede is.
De socioloog Goudsblom (ook dichter) vroeg zich af waarom er in zoveel landen zo weinig geweld is, ondanks dat meer dan de helft van de mensheid in grote steden op een kluitje en vaak in armelijke omstandigheden woont. Het merendeel van de mensen weet zich te beheersen. De cultuur wint het dan van evolutionair ingebouwd primitief
gedrag. (Ofschoon sociobiologen dit ook weer evolutionair verklaren).
Pieter
Pieter, geweld IS waanzin. En dat mensen zich weten te beheersen is ook niets nieuws, dat is voor mij eigenlijk gewoon een logische gevolgtrekking en daar heb ik meneer Goudsblom niet voor nodig.
Sorry Bep, maar ik kan dit niet als een mini-college zien.
En Bep ik hoop dat je niet weer begint met je anti-vrouwenverhalen (vrouwelijke schrijvers zijn niets etc) zoals vroeger. Je weet wat we daar over afgesproken hebben.
Bij mij bestaat de wereld uit mensen.
Dettie
Dettie schreef:PieterW schreef:
Dettie, mag ik even de filosoof uithangen? Waanzin en geweld vallen vaak samen. Het lijkt misschien niet zo maar in 2008 waren er minder oorlogen dan ooit tevoren op de wereld. Misschien kun je hier hoop uit putten. En dat er de laatste 60 jaren in West-Europa vrede is.
De socioloog Goudsblom (ook dichter) vroeg zich af waarom er in zoveel landen zo weinig geweld is, ondanks dat meer dan de helft van de mensheid in grote steden op een kluitje en vaak in armelijke omstandigheden woont. Het merendeel van de mensen weet zich te beheersen. De cultuur wint het dan van evolutionair ingebouwd primitief
gedrag. (Ofschoon sociobiologen dit ook weer evolutionair verklaren).
Pieter
Pieter, geweld IS waanzin. En dat mensen zich weten te beheersen is ook niets nieuws, dat is voor mij eigenlijk gewoon een logische gevolgtrekking en daar heb ik meneer Goudsblom niet voor nodig.
Sorry Bep, maar ik kan dit niet als een mini-college zien.
En Bep ik hoop dat je niet weer begint met je anti-vrouwenverhalen (vrouwelijke schrijvers zijn niets etc) zoals vroeger. Je weet wat we daar over afgesproken hebben.
Bij mij bestaat de wereld uit mensen.
Dettie
Ik waardeer je eerlijkheid, Dettie! Ik zie het (nog steeds) wel als mini-college

Ik dacht dat mijn tekst er blijk van geeft dat voor mij de wereld ook uit mensen bestaat (en veel man-vrouw stereotypen inmiddels als stereotypen gezien worden), alleen wel met man-vrouw wezenlijke accent-verschillen (die je zo groot kan maken als je zelf wil). Ik schets zelfs een nieuw stereotype om deze ook voorbij te komen. Een stereotype waar je zelf in meegaat, want je kunt het niet als "mini-college" (het stereotype) zien, in plaats van dat je helemaal niet denkt aan een "mini-college". Begrijp je?
Dettie, jij stelde een vraag. Was die dan retorisch bedoeld? Mag ik dan jou vragen: waarom komt in zoveel literaire romans geweld voor. om over kunstzinnige films, godsdientige mythen enz. maar niet te spreken.
Ook lezers van jouw site houden ervan deze romans te lezen. Ik heb zelfs veel gedichten gelezen waarin nogal wat geweld voorkwam. Noem jij dit allemaal waanzin?
Ook lezers van jouw site houden ervan deze romans te lezen. Ik heb zelfs veel gedichten gelezen waarin nogal wat geweld voorkwam. Noem jij dit allemaal waanzin?
Ik snap je niet Pieter.
Marjo maakt een verslag over een boek over de Eerste Wereldoorlog.
Ze zet hier op het forum;
Verhalen over de realiteit van de Eerste Wereldoorlog die natuurlijk van alle oorlogen is. De waanzin, altijd de waanzin.
Daar reageerde ik op met...
en inderdaad de waanzin, altijd de waanzin.
Maar ook waanzinnig is dat het intrigeert, dat je er toch steeds meer over wil weten en horen, vooral omdat je wil weten... waarom, waarom, waarom. Bij mij werkt dat tenminste zo maar er achter komen zullen we waarschijnlijk nooit, maar toch...
Ik stelde dus geen vraag maar stelde vast .
Ik reageerde op een verslag van een boek over WOI en de opmerking van Marjo. Dat is eigenlijk alles wat ik deed.
Ik snap dus niet zo goed wat je verder bedoelt. Ik had het over de waanzin van een oorlog.
Dettie
Marjo maakt een verslag over een boek over de Eerste Wereldoorlog.
Ze zet hier op het forum;
Verhalen over de realiteit van de Eerste Wereldoorlog die natuurlijk van alle oorlogen is. De waanzin, altijd de waanzin.
Daar reageerde ik op met...
en inderdaad de waanzin, altijd de waanzin.
Maar ook waanzinnig is dat het intrigeert, dat je er toch steeds meer over wil weten en horen, vooral omdat je wil weten... waarom, waarom, waarom. Bij mij werkt dat tenminste zo maar er achter komen zullen we waarschijnlijk nooit, maar toch...
Ik stelde dus geen vraag maar stelde vast .
Ik reageerde op een verslag van een boek over WOI en de opmerking van Marjo. Dat is eigenlijk alles wat ik deed.
Ik snap dus niet zo goed wat je verder bedoelt. Ik had het over de waanzin van een oorlog.
Dettie
Het was dus een retorissche vraag, Dettie, ik heb je dus verkeerd begrepen. Maar waarom er geweld op de wereld is, en waarom altruïsme en liefde, daar is wel allemaal een antwoord op te geven. En tegen die antwoorden is zelfs weinig wetenschappelijks in te brengen. Dat weet jij net zo goed als ik.
Pieter
Het boek van Vuysje is toch ook voor een groot deel fictie, of vergis ik me,
Marjo?
Pieter
Pieter
Het boek van Vuysje is toch ook voor een groot deel fictie, of vergis ik me,
Marjo?
Pieter
PieterW schreef:Het was dus een retorissche vraag, Dettie, ik heb je dus verkeerd begrepen. Maar waarom er geweld op de wereld is, en waarom altruïsme en liefde, daar is wel allemaal een antwoord op te geven. En tegen die antwoorden is zelfs weinig wetenschappelijks in te brengen. Dat weet jij net zo goed als ik.
Pieter
Het boek van Vuysje is toch ook voor een groot deel fictie, of vergis ik me,
Marjo?
Pieter
Het was géén vraag zoals ik al eerder meldde, dus ook geen retorische, ik stelde vast n.a.v. een verslag van een boek en een opmerking van Marjo. Ik ben ondertussen (door Marjo) ook gefascineerd door WOI en wil er ook meer over weten en dat doe ik door er over te lezen.
En Pieter zoals ook al eerder gezegd ik wil wel discussieren over de inhoud van een boek, maar wil niet op Leestafel de toestand van de wereld doornemen. Daar zijn andere fora voor.
Heb je het boek van Vuijsje gelezen Pieter? Het wordt geprestenteerd als fictie maar er zitten veel kernen van waarheid in. Vandaar ook dat het zo aansloeg. Literair is het boek in mijn ogen niet. Spraakmakend denkelijk wel.
Dettie
Dettie schreef:Heb je het boek van Vuijsje gelezen Pieter? Het wordt geprestenteerd als fictie maar er zitten veel kernen van waarheid in. Vandaar ook dat het zo aansloeg. Literair is het boek in mijn ogen niet. Spraakmakend denkelijk wel.
Dettie
"Spraakmakend", makkelijke manier om te vercommercialiseren.
Marjo schreef:Ik ben Dettie niet, maar ik houd dus helemaal niet van geweld in literatuur. Ik maak een uitzondering voor fantasy, thrillers etc, maar niet in boeken waarin sprake moet zijn van 'echtheid' , van de reële wereld.
Ik vind het waanzin dat mensen dat wèl willen lezen, zoals zo'n boek van Vuysje..
Hulde, Marjo. Geweld kan wel, zoals in 2666, maar dan moet het een functie hebben. Het geweld zelf moet het onderwerp zijn van literair onderzoek.
Het boek van Vuysje zal ik niet lezen omdat de lofprijzing ervan door de heer Nortier bij de uitreiking van De Vlaamse Uil me helemaal niet aanstond. Af en toe heb ik een vooroordeel. En als Dettie of een ander generaliserende verzuchtingen slaakt naar aanleiding van de inhoud van een boek meen ik dat ik daar op in mag gaan, want die gaan indirect dan ook over de inhoud van het boek, te beschouwen als verhelderende toelichting.
Want uiteindelijk gaan (goed) proza, goede poëzie en filosofie over verheldering van gedachten. (Wittgenstein) Pieter
Want uiteindelijk gaan (goed) proza, goede poëzie en filosofie over verheldering van gedachten. (Wittgenstein) Pieter
Heren iets minder denigrerend naar ons vrouwen zou gewaardeerd worden en geweld is waanzin, maar zelfverdediging niet en dat is vaak het gevolg van geweld. ( en geweld is helaas inherent aan het leven, zelfs in het dierenrijk).
Zonder dat tegengeweld was er dus nu nog steeds een Duitse bezetting!
Waag ik me op glad ijs?
Manja Croiset
Zonder dat tegengeweld was er dus nu nog steeds een Duitse bezetting!
Waag ik me op glad ijs?
Manja Croiset
Ik kwam dit tegen van een illustere voorganger, vond ik wel bij de discussie passen.
Guy de Maupassant had een overwegend pessimistische kijk op de wereld. Voor hem was het leven "een avontuur zonder doel". en was de mens "een beest nauwelijks beschaafder dan de andere".
Oorlogsgruwel is het belangrijkste motief in zijn oeuvre.
Een somber mens eindigde dan ook in een inrichting.
Manja
Guy de Maupassant had een overwegend pessimistische kijk op de wereld. Voor hem was het leven "een avontuur zonder doel". en was de mens "een beest nauwelijks beschaafder dan de andere".
Oorlogsgruwel is het belangrijkste motief in zijn oeuvre.
Een somber mens eindigde dan ook in een inrichting.
Manja
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten