Courage uit, brieven van Ida Gerhardt.
Een prachtig gebonden bundeling van haar brieven en wat ongepubliceerde gedichten. Ik heb het boek in heel veel etappes gelezen en zo af en toe ook wat (vooral zakelijke) brieven overgeslagen omdat het wel wat erg veel werd allemaal, maar toch een boeiend boek. het geeft een mooie inkijk in het leven en de gedachtewereld van deze dichter. Ik viel vooral voor de foto's. Gerhardt en haar vriendin Marie van Zuilen waren twee tamelijk strijdbare dames, in menig conflict verwikkeld, maar ze zien er op de foto's uit als twee brave degelijke dametjes met iets te stijve jassen en iets te zware brillen.
Het meest grappige citaat vond ik haar reactie op de publicatie van de hertaling van de psalmen, als de plaatselijke pastoor zegt dat het toch altijd mooi is als bejaarden wat om handen hebben.
ik zag de stoom bijna uit haar oren komen.
Ze deed me al lezen een beetje denken aan Annie MG Schmidt, die zat in een heel andere politieke hoek, maar zag er ook zo braaf en degelijk uit terwijl haar temperament duidelijk anders was.
Verrassend vond ik haar betrokkenheid met Amnesty, en ook haar inzet voor het behoud van natuurgebieden. Het boek bevat een brief daarover aan koningin Beatrix en een heel persoonlijk antwoord van de Koningin op die brief.
Al met al zeer de moeite waard dus. Alleen je moet er wel de tijd voor nemen.
Willeke
Ida Gerhardt, Courage, brieven