Louis Couperus - De berg van licht

Uitgebreide boekverslagen van Nederlandstalige literatuur tot ca. 1980 en informatie over de schrijvers
Gast

Louis Couperus - De berg van licht

Berichtdoor Gast » 09 Jan 2009, 18:36

In De berg van licht schetst Couperus ons het keizerschap van Helagabalus (vanaf de uitverkiezing door het Romeinse leger tot aan zijn ondergang). In een zeer bloemrijk proza wordt ons de opkomst en ondergang van deze wulpse keizer-knaap geschilderd.

Ik kom hierop later nog wat uitgebreider terug (inclusief een korte historische schets).

Gast

Berichtdoor Gast » 09 Jan 2009, 22:00


Gast

Berichtdoor Gast » 09 Jan 2009, 22:36

De geschiedenis van de god-keizer Helegabalus biedt een waaier aan mogelijkheden. Er is natuurlijk in de eerste plaats een relaas van een aantal feiten uit een niet meer zo recent verleden. Ik weet niet in hoeverre er tegenwoordig in de geschiedenislessen nog aandacht wordt besteed aan de Romeinse geschiedenis (in mijn tijd, zowat 35 jaar geleden, werd er een heel schooljaar aan gespendeerd, en ik heb dan nog geen klassieke richting gevolgd in het middelbaar), maar kort samengevat kun je in de Romeinse keizertijd, die begint met Augustus, een evolutie vaststellen van grootsheid naar verval. De tijd van Helegabalus (begin 3e eeuw na Christus) is er een van decadentie, moord en doodslag, meer bepaald de tijd van de soldatenkeizers (keizers, die door het leger gekozen werden, voor kortere of langere tijd).

Een tweede belangrijk aspect is de tegenstelling tussen het zwoele Oosten en het meer nuchtere Westen van het Romeinse Rijk. Wat Helegabalus uit het Oosten meebrengt, staat in schril contract met de nuchter denkende Romeinen, die aan hun tradities houden. Het niet respecteren van deze laatste speelt trouwens een heel belangrijke rol in de val van de keizer. De tegenstelling Oost-West vindt ook zijn weergave in de tegenstelling tussen de twee hoofdfiguren, Helegabalus Augustus, en zijn neef, Alexianus Caesar (die trouwens de volgende keizer zal worden).

Tot slot speelt ook de seksualiteit een belangrijke rol in deze roman. Helegabalus is duidelijk homoseksueel, als ook een groot deel van zijn grootste fans. Couperus schreef hierover het volgende aan zijn uitgever :

Zend mij s.v.p. zoo veel mogelijk kritieken en uitscheldpartijen. Zijn ze interessant, dan schrijf ik er na een brochure, als studie hoe een roman over homosexualiteit in Holland ontvangen wordt.

In tegenstelling tot andere romans, waarin dit thema aan bod komt, wordt het hier wel heel open behandeld.


Terug naar “Nederlandse en Vlaamse Literatuur tot ca 1980”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten