Aart van der Leeuw: Ik en mijn speelman (1927)

Uitgebreide boekverslagen van Nederlandstalige literatuur tot ca. 1980 en informatie over de schrijvers
Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Aart van der Leeuw: Ik en mijn speelman (1927)

Berichtdoor Marjo » 08 Dec 2004, 18:11

Juweeltje..dat ik dat gemist heb in mijn jonge jaren!
Maar misschien had ik het toen niet kunnen waarderen zoals ik het nu doe..

Ik en mijn speelman

Na "de kleine Rudolf" moest ik toch ook het boek lezen waar Van der Leeuw zo beroemd mee is geworden. Ik kende het niet. Het is minder mooi (vind ik) dan "Rudolf" maar de taal is net zo mooi. Het duurde even voor ik er in zat, maar wilde er toen niet meer uit. Sprookjesachtig is het, en een schelmenroman.
Een edelman is beloofd aan een jonkvrouw, maar wil niet trouwen met iemand die hij niet kent en die vast een lelijke heks is. Zij op haar beurt ziet niets in een huwelijk met een of andere hannesworst. Ieder voor zich gaat het noodlot uit de weg, letterlijk: ze verlaten hun huis en gaan op avontuur.
Beiden ontmoeten ze op hun weg iemand waar ze verliefd op worden, en na allerlei avonturen, ieder apart achtervolgd door hun familie, trouwen ze..en dan pas horen ze wie de ander is.
De speelman begeleidt hen, en stuurt het lot een beetje..

Jawel, mooi boek, al is het een oudje. De stijl, de ouderwetse taal van Van der Leeuw is poëtisch, met prachtige volzinnen, om volop van te genieten.

© Marjo

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 09 Dec 2004, 15:36

Ik dacht eigenlijk altijd dat Ik en mijn speelman een kinderboek was. Zit ik er weer helemaal naast!
Maar... het verhaal kende ik merk ik nu. Was heel leuk en mooi weet ik nog. Wel ontzettend leuk Marjo dat je dit oude boek gelezen hebt. Het is uit 1927!! Ooit uitgegeven bij Nijgh en van Ditmar.

Groetjes
Dettie
Laatst gewijzigd door Dettie op 20 Aug 2005, 20:37, 1 keer totaal gewijzigd.

tiba
Berichten: 1559
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 23:58

Berichtdoor tiba » 10 Jan 2005, 14:55

Van der Leeuw woonde te Voorburg, achter aan in het Westeinde vlak bij de ophaalbrug over de Vliet, waar hij van zijn werkkamer op uitkeek. Hij had het bovenhuis, beneden woonde zijn schoonzuster en daarnaast in het benedenhuis was een bloemist. Ook de tuinen van dien kweeker zag Van der Leeuw als hij uit zijn raam keek. Bloemen en voorbijgaande schepen. Meer had zijn verbeelding niet noodig om zich een paradijsweelde en eindelloze wonderreizen voor te tooveren.

J. Greshoff, Steenen voor Brood

gevonden in: Toen bliezen de poortwachters, proza en poëzie van 1880 tot 1920, Hans van Straten, Salamander, Em. Querido's uitgeverij N.V. 1967

Tiba.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 10 Jan 2005, 21:42

Prachtig die oude taal!
Ook de tuinen van dien kweeker
Meer had zijn verbeelding niet noodig om zich een paradijsweelde en eindelloze wonderreizen voor te tooveren
Van zulke zinnen geniet je toch.

Bernadte

tiba
Berichten: 1559
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 23:58

Berichtdoor tiba » 10 Jan 2005, 21:45

Heb er ook van zitten genieten, Bernadet. Ik heb hier nu een viertal van die beschrijvingen gezet en het verrast me toch hoe goed die schreven!

Groetjes. Tiba.

sneuper
Berichten: 21
Lid geworden op: 15 Mar 2005, 15:11
Contact:

Berichtdoor sneuper » 19 Mar 2005, 22:12

Mijn middelbare school stond aan de Aart van der Leeuwkade in Voorburg. Misschien is het daarom dat ik "Ik en mijn speelman" heb gelezen en herlezen, en er later zelfs een jubileumeditie van heb gekocht (in een kartonnen doos, oplage van 250, t.g.v. het honderdduizendste exemplaar van het boek in 1960. Ik heb nummer 48).

Het verhaaltje is maar heel dun en al vaker verteld, maar die taal, die taal... Later herkende ik er veel van terug toen ik van Arthur van Schendel de zwerverromans las (Een zwerver verliefd en Een zwerver verdwaald). Ook aanraders uit een andere tijd.

Ik en mijn speelman is tot op de dag van vandaag één van mijn favoriete boeken aller tijden. Hoewel zijn verhalenbundel "De gezegenden" ook zeer beslist een aanrader is!

Jammer dat Aart een vergeten schrijver is. Maar gelukkig ligt er in Voorburg nog een straat met zijn naam.

groet,

sneuper

http://boekenblog.blogspot.com
http://boek.favos.nl
Een leven zonder boeken is onleefbaar - Erasmus

---------------------------------------------------
http://boekenblog.blogspot.com
http://boek.favos.nl
http://christenboek.blogspot.com

tiba
Berichten: 1559
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 23:58

Berichtdoor tiba » 19 Mar 2005, 22:23

Aardige anekdote, Sneuper! Leuk toch dat je net in "zijn" straat school liep.
Een zwerver verliefd van Arthur van Schendel associeer ik ook met dat boek van Aart van der Leeuw. Moest er meteen aan denken.
Weet haast zeker dat ik beide boeken in hetzelfde jaar, in opdracht van dezelfde juf gelezen heb.
Groetjes. Tiba.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 19 Aug 2007, 17:15

Marjo, ik heb je verslagje even hier gezet, ik ga een groot verslag maken van dit boek en plaats jouw verslag er dan weer bij.

Dettie

librije
Berichten: 346
Lid geworden op: 16 Dec 2006, 16:01
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen
Contact:

Berichtdoor librije » 24 Aug 2007, 21:52

Dettie,

Marjo, ik heb je verslagje even hier gezet, ik ga een groot verslag maken van dit boek en plaats jouw verslag er dan weer bij.


Zet je dan meteen het jaartal erbij? Bij sommige titels staat dat al en het lijkt me wel handig om al in de lijst bij de titel te kunnen zien uit welke tijd een boek oorspronkelijk is.
"Een mens die het aandurft om een uur te verspillen heeft de waarde van het leven nog niet ontdekt."
Charles Darwin Engels medicus en bioloog (1809-1882)

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 25 Aug 2007, 09:40

't is gedaan :D

Dettie


Terug naar “Nederlandse en Vlaamse Literatuur tot ca 1980”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten