R.J. Peskens - Mijn tante Coleta

Uitgebreide boekverslagen van Nederlandstalige literatuur tot ca. 1980 en informatie over de schrijvers
Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

R.J. Peskens - Mijn tante Coleta

Berichtdoor Dettie » 02 Okt 2007, 14:56

“Het meisje Coleta, dat later mijn tante zou worden, woonde met haar familie een kwartier buiten de stad, waar de rivier een scherpe bocht in het land sneed, om spoedig daarna weer in dezelfde rechte bedding terug te keren”.

Zo begint de roman “Mijn tante Coleta” waarin een puber vertelt over de liefde voor zijn tante die amper 4 jaar ouder is dan hij. Ze zitten op dezelfde school en als Coleta examen gedaan heeft, trouwt ze met Piet, de broer van zijn vader. Die is een stuk ouder dan zij en de familie (met uitzondering van de grootouders) is dan ook niet zo enthousiast over deze verbintenis: het paar wordt genegeerd. Maar de jongen is danig onder de indruk van zijn jonge tante en loopt geregeld aan hun huis voorbij in de hoop er uitgenodigd te worden. Dat gebeurt op een dag: “Na dat eerste en onverwachte bezoek kwam de betovering van mijn tante pas volledig over mij”. Coleta heeft inmiddels ontdekt, dat Piet wel een goeie man is en aardig, maar ook erg saai. Bovendien heeft ze er moeite mee zich te schikken in de geldende huwelijksmoraal. Haar verliefde neefje is een uitkomst: samen ondernemen ze van alles (naakt zwemmen b.v.) en er ontwikkelt zich een erotische verhouding. Aanvankelijk zit het kind gevangen tussen twee vrouwen: zijn tante en zijn moeder. Maar als die uiteindelijk elkaar vinden (door in te zien dat ze van dezelfde vrijgevochten soort zijn) laat zijn tante hem vallen en voelt hij zich hopeloos verraden. In de haven mijmert hij: “Hoe graag had ik die ladder beklommen en was ik mee weggevaren, weg van mijn ouders, weg van Coleta, weg van mijn school, weg van mijn stad.”

Daarmee is het verhaal echter nog niet afgelopen. Opnieuw komt hij klem te zitten: nu tussen vader en moeder. Hij heeft examen gedaan en moet beslissen wat hij in de toekomst wil. Zijn vader heeft geregeld dat hij (met hulp van de burgemeester) kan gaan studeren. Zijn moeder weigert halsstarrig alle hulp en vindt dat hij maar moet gaan werken. Het loyaliteitsconflict dat hij voelde tijdens zijn verhouding met zijn tante (naar zijn oom en naar zijn moeder) verplaatst zich. Moet hij zich schikken naar de wensen van zijn vader, die op een goede toekomst hoopt voor zijn zoon of naar de ideeën van zijn moeder die weigert liefdadigheid te accepteren? Tijdens zijn gesprek met de burgemeester hoort hij voortdurend de stemmen van zijn ouders die om beurten hun argumenten te berde brengen om wel of niet te gaan studeren. Thuis is er ruzie over. Hij wordt voor een onmogelijke keus gesteld: “Als je niet gaat studeren ga je het huis maar uit”, zei vader. “Als je op kosten van die vent (burgemeester) gaat studeren kom je het huis niet meer in, zei moeder.” Hij pakt een koffertje en vertrekt in alle stilte op zijn fiets, zonder afscheid te nemen. “Ons huis vond ik plotseling heel erg klein en onze straat heel erg nauw. Staande op mijn pendalen ben ik de stad uitgevlucht. Toen de zon warmte begon te geven was ik al meer dan vijftig kilometer van huis.” Hij vindt werk en een kosthuis in Rotterdam en fietst nog een keer naar huis om (in een ontroerend slothoofdstuk) afscheid te nemen.

Het boek lijkt het verslag van een liefdesgeschiedenis van een puber en zijn jonge tante. Maar het is ook een verhaal over de eerste stappen op weg naar volwassenheid en onafhankelijkheid.

Dat de roman (uit 1976) ook nu nog prettig leest, is te danken aan Van Oorschots verteltalent. Er wordt beweerd gaat dat hij zelf verbaasd was over het succes van zijn boeken onder de schuilnaam Peskens. Hoewel ik Twee vorstinnen en een vorst mooier vond, is ook dit boek de moeite van het lezen waard. Omdat er af en toe verwezen wordt naar gebeurtenissen uit de Twee vorstinnen en een vorst is het handiger dat eerst te lezen, maar nodig is het niet.


Amsterdam, G.A. van Oorschot, (1976). Paperback, 173 p.
ISBN10: 9028203575 | ISBN13: 9789028203570

© Librije, september 2007.
Laatst gewijzigd door Dettie op 31 Mei 2010, 14:46, 2 keer totaal gewijzigd.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 02 Okt 2007, 16:48

Schandalig, zo'n bekend boek en ik heb het nog nooit gelezen. :oops:

Dettie


Terug naar “Nederlandse en Vlaamse Literatuur tot ca 1980”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten