Jan de Hartog - Gods geuzen (1949)

Uitgebreide boekverslagen van Nederlandstalige literatuur tot ca. 1980 en informatie over de schrijvers
Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Jan de Hartog - Gods geuzen (1949)

Berichtdoor Dettie » 02 Jun 2006, 13:37

Gods Geuzen verscheen in 1949 en werd na verschijnen geprezen als een grandioze roman over de wildernis en het oerwoud die de vergelijking met Joseph Conrads boeken glansrijk kon doorstaan..

Lees verder, klik hier http://www.leestafel.info/jan-de-hartog


Taowaki
Laatst gewijzigd door Dettie op 12 Jun 2009, 15:38, 3 keer totaal gewijzigd.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 05 Jun 2006, 09:52

Mooi verslag Taowaki.

Ik had een heel andere voorstelling van het boek, waarschijnlijk door de 'geuzen'.
Anton Zorgdrager, een toepasselijke naam voor een arts!

Ik vind het altijd fascinerend om te lezen hoe het Nederlands-Indië leefde bij schrijvers en vooral hoe blanke mensen met de gewoontes en leefwijze van de inwoners omgingen.
Aan een kant wekt het bij mij altijd een soort afkeer op, hoe de blanken wel even zullen vertellen hoe het moet en aan de andere kant is het bijzonder om te lezen hoe met alles omgegaan werd.
In deze tijd met alle media kan je je amper meer indenken wat voor avontuur het was daar naar toe te gaan en te wonen. Toen waren mensen afhankelijk van boeken om te weten te komen hoe het daar was.
Dat vind ik ook de charme van dit soort boeken.

Bedankt voor je verslag Taowaki!

Bernadet

Tresoula
Berichten: 45
Lid geworden op: 12 Jul 2004, 22:36

Prachtig boek

Berichtdoor Tresoula » 30 Okt 2007, 11:48

Dit boek heb ik in het grijze verleden gelezen en op de plank 'prachtige boeken' gezet. Na controle bleek het daar nog steeds te staan, al zeker 30 jaar!!
Maar na het lezen van het verslag gaat er helemaal geen belletje rinkelen. :shock:
Het boek nu verplaatst naar de 'nog te lezen boeken' plank.

Het nadeel van het ouder worden is dus, dat je (ik in ieder geval) de meeste verhalen bent vergeten.
Als optimist moet ik opmerken, dat er daardoor nog meer boeken staan te wachten om gelezen te worden. :lol:

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 30 Okt 2007, 12:32

Als optimist moet ik opmerken, dat er daardoor nog meer boeken staan te wachten om gelezen te worden


Kijk! Dat is nu pas écht optimistisch! :D
Ik heb helemaal geen 'oude' boeken door allerlei oorzaken en toch staan er kasten vol met nog-te-lezen boeken en dat is altijd een rijk gevoel, zoveel te kunnen kiezen.

Dettie


Terug naar “Nederlandse en Vlaamse Literatuur tot ca 1980”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten