Friedrich Schiller - De Nederlandse onafhankelijkheid

o.a. Dante en Goethe
Lezer100
Berichten: 809
Lid geworden op: 03 Aug 2010, 19:52
Locatie: België
Contact:

Friedrich Schiller - De Nederlandse onafhankelijkheid

Berichtdoor Lezer100 » 18 Aug 2010, 12:29

De originele titel van deze korte (29 bladzijden) historische studie luidt :

De geschiedenis van de ontrouw van de Verenigde Nederlanden aan de Spaanse regering. en verscheen in 1788.

Schiller worstelde al langer (en dit niet alleen op literair, maar ook op filosofisch niveau) met het begrip vrijheid. Deze studie (die jammer genoeg niet voltooid werd) is daar een van de weerslagen van.

Het boekje bevat de volgende hoofdstukken :

1.Filips II
2.Willem van Oranje en de graaf van Egmont
3.De beeldenstorm

Voor geïnteresseerde Leestafelaars bestaat er een Nederlandse vertaling :De opstand der Nederlanden, door Friedrich Schiller, vert. Wilfred Oranje, nawoord en annotaties Eric Moesker, uitg. Boom, Amsterdam 2005, 496 blz., € 34,50

Ik heb momenteel wel geen verklaring voor het enorme verschil in aantal bladzijden.

Lezer100

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Friedrich Schiller - De Nederlandse onafhankelijkheid

Berichtdoor Dettie » 18 Aug 2010, 13:15

Lezer100 schreef:
Voor geïnteresseerde Leestafelaars bestaat er een Nederlandse vertaling :De opstand der Nederlanden, door Friedrich Schiller, vert. Wilfred Oranje, nawoord en annotaties Eric Moesker, uitg. Boom, Amsterdam 2005, 496 blz., € 34,50

Ik heb momenteel wel geen verklaring voor het enorme verschil in aantal bladzijden.

Lezer100



Ik wel! :D

In 1788 verscheen Schillers monumentale werk over de Nederlandse opstand tegen de Spanjaarden, de aanloop naar de Tachtigjarige Oorlog. Nu verschijnt eindelijk de eerste complete Nederlandse vertaling van de Geschichte des Abfalls der vereinigten Niederlande von der spanischen Regierung.

In De Opstand der Nederlanden zijn twee eigenschappen van Friedrich Schiller verenigd. In de eerste plaats uiteraard zijn kolossale literaire talent, waardoor hij – met zijn vriend Goethe – boven al zijn tijdgenoten uitstak. Maar De Opstand toont ook een andere, wat minder bekende kwaliteit van Schiller: zijn begaafdheid als historicus. Het boek bestaat uit een hoofdwerk en twee kleinere werken. Het hoofdwerk is De Opstand zelf, de twee kleinere zijn Leven en dood van Graaf Lamoraal van Egmond (1789) en Het opmerkelijke Beleg van Antwerpen in de jaren 1584 en 1585 (1795). Het zijn schitterende en belangrijke boeken – wat het des te verbazingwekkender maakt dat ze niet eerder integraal in het Nederlands zijn verschenen. Deze uitgave bevat verder een uitvoerig nawoord. Hierin wordt ingegaan op Schillers leven en werken en op de inhoud van De Opstand.

Bron: Boom uitgevers

Lezer100
Berichten: 809
Lid geworden op: 03 Aug 2010, 19:52
Locatie: België
Contact:

Re: Friedrich Schiller - De Nederlandse onafhankelijkheid

Berichtdoor Lezer100 » 19 Aug 2010, 09:13

Dettie schreef:
Lezer100 schreef:Ik wel! :D

In 1788 verscheen Schillers monumentale werk over de Nederlandse opstand tegen de Spanjaarden, de aanloop naar de Tachtigjarige Oorlog. Nu verschijnt eindelijk de eerste complete Nederlandse vertaling van de Geschichte des Abfalls der vereinigten Niederlande von der spanischen Regierung.

Bron: Boom uitgevers


Ik moet eens opnieuw de inhoudstafel van mijn verzameld werk nakijken, Dettie. Ofwel is dat niet compleet, ofwel moet ik een sterkere bril gaan kopen.

Lezer100


Terug naar “Klassieken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten