Canto 13 De hemel.

o.a. Dante en Goethe
Jom
Berichten: 259
Lid geworden op: 08 Aug 2005, 13:58
Locatie: Kessel-Lo
Contact:

Canto 13 De hemel.

Berichtdoor Jom » 02 Aug 2007, 07:24

Overschouwing
Canto 13 :

Zoals een Grote en Kleine Beer dansen de twee zonnen-cirkels hier in elkaars tegenzin.
Zij bezingen onderwijl de Heilige Drievuldigheid (Gods drie-eenheid van vader-zoon-geest).
En houden weer halt.

Thomas richt zijn gelukzalig woord weerom naar Dante.
Hij wil Dante’s andere gefrons beantwoorden :
Dante’s verwondering om de vijfde vlam (Salomon) die de grootste en wijste van allen is (zie canto 11 vers 26 en canto 10 vers 114) uit te klaren.
Dante innerlijke vraag was :
Waren Adam en Eva vóór de zondeval en Christus daarna niet de drie menselijke wezens met de meest zuivere originele door de erfzonde ongeschonden wijsheid in zich, en dus niet Salomon ?

Als een echte scholastische filosoof gaat Thomas van Aquino – alias Dante – hier tekeer.
Van vers 52 tot het einde van de canto.

Hij geeft Dante ergens gelijk en filosofisticeert waarom het zo moest zijn :
God, en dankzij hem de engelen en de hemelen zijn zuivere “act”, werkelijkheid.
De mens is deels “act” deels “potentialiteit”.
Gods woord is de “idee”.
God geeft zijn woord uit liefde.
Dat woord is zijn zoon Christus.
De liefde van die zoon voor zijn vader is de Heilige Geest.
God houdt geheel en het meest van al van zichzelf.
God ziet en kent zichzelf.
In Gods eigenbeeld en woord zitten alle ideeën en woorden verscholen.
Alle wezens groot en klein reflecteren op hun manier Gods idee, woord, en beeld.
De hemelen en engelsferen weerschijnen Gods licht naar ons.
Naargelang de hogere, middelhoge, en lagere wezens daaronder ontvankelijk zijn ontvangen zij zo Gods licht.
Het engelenlicht (engelen zijn eigenlijk godspiegels) daalt hemel na hemel af tot op de aarde. Het engelenlicht waarvan na aanraking met lagere wezens veelal slechts vertroebelde fragmenten en korte schitteringen overblijven.

Hoe kan Salomon dan ook zo zuiver en origineel wijs zijn ?
Omdat God hem in de Bijbel rechtstreeks verscheen en zijn wens om wijsheid persoonlijk inwilligde.

Volgt nog een preek dat men niet licht Gods licht mag oordelen.
Dat dingen kunnen verkeren.
Met een aantal zogenaamde foute filosofen en ketters als slechte voorbeelden.

Terug naar “Klassieken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten