Faust in de literatuur

o.a. Dante en Goethe
Gast

Berichtdoor Gast » 07 Jan 2008, 13:15

Ook bedankt Dettie.

Bep
Berichten: 103
Lid geworden op: 17 Mar 2008, 12:38
Locatie: Groningen

Berichtdoor Bep » 08 Apr 2008, 20:18

Kan iemand me uitleggen wat dat Faust-thema zo interessant maakt? Waarom zou iemand een pact met de duivel sluiten om een kunstwerk te maken. Kunstenaars zijn toch meestal nobele mensen. En als je geen kunstenaar bent, niet het talent hebt, wil je ook niet een zijn volgens mij. Kunstenaar ben je of niet, je kiest er niet voor om het te worden.

Gast

Berichtdoor Gast » 08 Apr 2008, 22:31

Alvast een vraag om eens over na te denken, Bep. Het is natuurlijk wel zo dat niet alle Faustfiguren kunstenaars waren. Bij Goethe had het bijvoorbeeld in de eerste plaats met de drang naar kennis te doen, eerst in de kleine wereld (deel I), dan in de grote wereld (deel II).

Dames en heren, alle ideeën hierover kunnen zeker nog tot een hele interessante discussie leiden.

Rutger

Bep
Berichten: 103
Lid geworden op: 17 Mar 2008, 12:38
Locatie: Groningen

Berichtdoor Bep » 11 Apr 2008, 00:01

Rutger schreef:Alvast een vraag om eens over na te denken, Bep. Het is natuurlijk wel zo dat niet alle Faustfiguren kunstenaars waren. Bij Goethe had het bijvoorbeeld in de eerste plaats met de drang naar kennis te doen, eerst in de kleine wereld (deel I), dan in de grote wereld (deel II).

Dames en heren, alle ideeën hierover kunnen zeker nog tot een hele interessante discussie leiden.

Rutger


Ik kan me voorstellen dat het in die tijd nog tot de verbeelding sprak, bij mij echter niet. In onze tijd doet Mulisch' O.v.d.H. dat wel, de Hemel die zijn handen terugtrekt van de mensheid en de mensheid aan haar eigen lot overlaat. In die tijd leven we, een duivelfiguur die nog invloed heeft op de wereld, denken wij, is achterhaald. "God is dood", de mensen moeten het voortaan zelf doen en daarin heeft God of de duivel dus geen betekenis meer. Alleen in historisch verband is het Faust-thema m.i. nog interessant.

Roel
Berichten: 992
Lid geworden op: 22 Jul 2004, 12:09
Locatie: Maastricht

Berichtdoor Roel » 06 Mei 2008, 14:27

Hallo Bep,

Jij spreekt hier over de erfenis van de verlichting; alles in een rationeel licht zien, maar er zijn ook mensen en momenteel groeit dat aantal weer, die het liever in een spiritueel licht zien (Voor mij is ideale situatie een combinatie van beiden. Natuurlijk schrikt haast niemand meer in Nederland van een duivel en een hel-voorstelling, uitgezonderd streng katholieken en bevindelijk gereformeerden en andere streng gelovigen uit de zogenaamde biblebelt. En vooral op het platteland in het zuidelijk en oostelijk deel van Europa tref je nog godsvrezende mensen aan. De rest is goeddeels gerationaliseerd of ook geseculariseerd.
Ik geloof dat Nietschze de eerste was die God dood verklaarde. Toch interessant om te zien dat er en ik schrok er zelf van, momenteel meer dan een miljard mensen wereldwijd het katholieke geloof aanhangen. Dat aantal stijgt nog steeds vooral in landen als Brazilïe en op een continent als Afrika waar veel nieuwe zieltjes worden gewonnen.
Hoewel ik zelf niet gelovig ben, spreekt die Faust mythe me nog steeds enorm aan. Waarom? Omdat ik het uiterst boeiend gegeven vindt, de ultieme test van de mens. De mens die boven zichzelf wil uitstijgen en dat hij daar zijn ziel voor opoffert.

Groeten,

Roel

Bep schreef:
Rutger schreef:Alvast een vraag om eens over na te denken, Bep. Het is natuurlijk wel zo dat niet alle Faustfiguren kunstenaars waren. Bij Goethe had het bijvoorbeeld in de eerste plaats met de drang naar kennis te doen, eerst in de kleine wereld (deel I), dan in de grote wereld (deel II).

Dames en heren, alle ideeën hierover kunnen zeker nog tot een hele interessante discussie leiden.

Rutger


Ik kan me voorstellen dat het in die tijd nog tot de verbeelding sprak, bij mij echter niet. In onze tijd doet Mulisch' O.v.d.H. dat wel, de Hemel die zijn handen terugtrekt van de mensheid en de mensheid aan haar eigen lot overlaat. In die tijd leven we, een duivelfiguur die nog invloed heeft op de wereld, denken wij, is achterhaald. "God is dood", de mensen moeten het voortaan zelf doen en daarin heeft God of de duivel dus geen betekenis meer. Alleen in historisch verband is het Faust-thema m.i. nog interessant.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 08 Mei 2008, 19:11

Roel schreef:Hallo Bep,

Jij spreekt hier over de erfenis van de verlichting; alles in een rationeel licht zien, maar er zijn ook mensen en momenteel groeit dat aantal weer, die het liever in een spiritueel licht zien (Voor mij is ideale situatie een combinatie van beiden. Natuurlijk schrikt haast niemand meer in Nederland van een duivel en een hel-voorstelling, uitgezonderd streng katholieken en bevindelijk gereformeerden en andere streng gelovigen uit de zogenaamde biblebelt. En vooral op het platteland in het zuidelijk en oostelijk deel van Europa tref je nog godsvrezende mensen aan. De rest is goeddeels gerationaliseerd of ook geseculariseerd.
Ik geloof dat Nietschze de eerste was die God dood verklaarde. Toch interessant om te zien dat er en ik schrok er zelf van, momenteel meer dan een miljard mensen wereldwijd het katholieke geloof aanhangen. Dat aantal stijgt nog steeds vooral in landen als Brazilïe en op een continent als Afrika waar veel nieuwe zieltjes worden gewonnen.


Dit is altijd een moeilijk onderwerp (net als politiek). De een verklaart God voor dood, de ander ziet in bepaalde dingen de hand van de duivel.
Weer anderen bekijken dingen rationeel of spiritueel. God bestaat, God bestaat niet.
Mensen zoeken, dat is een feit, en de een voelt zich in dit thuis en herkent zijn/haar gevoelens, en de ander herkent zich in andere zaken, rationeel of spiritueel. Katholiek, protestant, islamitisch, boedhist, niet gelovig. Voor mij maakt het eigenlijk niet uit, zo lang ze anderen ook in hun waarde laten. Het gaat er om waar mensen zich goed bij voelen, zich thuis bij voelen.

Ik denk alleen dat sinds nine-eleven mensen zich wel bewuster zijn geworden of bewuster een keus hebben gemaakt waar zij staan in hun geloof of gedachtengoed. Misschien verklaart dat de groei van boeken die over het geloof of spirituele zaken gaan.

Dettie

Bep
Berichten: 103
Lid geworden op: 17 Mar 2008, 12:38
Locatie: Groningen

Berichtdoor Bep » 08 Sep 2009, 18:02

Roel schreef:Hallo Bep,

Jij spreekt hier over de erfenis van de verlichting; alles in een rationeel licht zien, maar er zijn ook mensen en momenteel groeit dat aantal weer, die het liever in een spiritueel licht zien (Voor mij is ideale situatie een combinatie van beiden. Natuurlijk schrikt haast niemand meer in Nederland van een duivel en een hel-voorstelling, uitgezonderd streng katholieken en bevindelijk gereformeerden en andere streng gelovigen uit de zogenaamde biblebelt. En vooral op het platteland in het zuidelijk en oostelijk deel van Europa tref je nog godsvrezende mensen aan. De rest is goeddeels gerationaliseerd of ook geseculariseerd.
Ik geloof dat Nietschze de eerste was die God dood verklaarde. Toch interessant om te zien dat er en ik schrok er zelf van, momenteel meer dan een miljard mensen wereldwijd het katholieke geloof aanhangen. Dat aantal stijgt nog steeds vooral in landen als Brazilïe en op een continent als Afrika waar veel nieuwe zieltjes worden gewonnen.
Hoewel ik zelf niet gelovig ben, spreekt die Faust mythe me nog steeds enorm aan. Waarom? Omdat ik het uiterst boeiend gegeven vindt, de ultieme test van de mens. De mens die boven zichzelf wil uitstijgen en dat hij daar zijn ziel voor opoffert.

Groeten,

Roel


Roel, ik ben dit ten dele met je eens. Maar wat is dan de test? Overstijgt zijn talent hemzelf eigenlijk niet? Want je hebt een bepaald talent nodig om alle kennis jezelf eigen te maken en tot jouw domein te maken.

God is de dood, maar de schaduw van God leeft nog voort en er zijn vele jaren voor nodig om daar van af te komen, zoals Nietzsche ergens schrijft.

Henk

Bep
Berichten: 103
Lid geworden op: 17 Mar 2008, 12:38
Locatie: Groningen

Berichtdoor Bep » 25 Sep 2009, 14:44

Roel schreef:Hallo Bep,

Jij spreekt hier over de erfenis van de verlichting; alles in een rationeel licht zien, maar er zijn ook mensen en momenteel groeit dat aantal weer, die het liever in een spiritueel licht zien (Voor mij is ideale situatie een combinatie van beiden. Natuurlijk schrikt haast niemand meer in Nederland van een duivel en een hel-voorstelling, uitgezonderd streng katholieken en bevindelijk gereformeerden en andere streng gelovigen uit de zogenaamde biblebelt. En vooral op het platteland in het zuidelijk en oostelijk deel van Europa tref je nog godsvrezende mensen aan. De rest is goeddeels gerationaliseerd of ook geseculariseerd.
Ik geloof dat Nietschze de eerste was die God dood verklaarde. Toch interessant om te zien dat er en ik schrok er zelf van, momenteel meer dan een miljard mensen wereldwijd het katholieke geloof aanhangen. Dat aantal stijgt nog steeds vooral in landen als Brazilïe en op een continent als Afrika waar veel nieuwe zieltjes worden gewonnen.
Hoewel ik zelf niet gelovig ben, spreekt die Faust mythe me nog steeds enorm aan. Waarom? Omdat ik het uiterst boeiend gegeven vindt, de ultieme test van de mens. De mens die boven zichzelf wil uitstijgen en dat hij daar zijn ziel voor opoffert.

Groeten,

Roel


HERPOST:

Roel, ik ben dit ten dele met je eens. Maar wat is dan de test? Overstijgt zijn talent hemzelf eigenlijk niet? Want je hebt een bepaald talent nodig om alle kennis jezelf eigen te maken en tot jouw domein te maken.

God is dood, maar de schaduw van God leeft nog voort en er zijn vele jaren voor nodig om daar van af te komen, zoals Nietzsche ergens schrijft.


Terug naar “Klassieken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten