Halfweg.

o.a. Dante en Goethe
Jom
Berichten: 259
Lid geworden op: 08 Aug 2005, 13:58
Locatie: Kessel-Lo
Contact:

Halfweg.

Berichtdoor Jom » 09 Mei 2006, 11:13

YES ! Halfweg hemel, hel, en aarde !
We zijn in de helft van de Divina Commedia.

De onderste helft, de meest donkere helft is voorbij, gelezen, en gewogen.

Natuurlijk, zoals bij een kathedraal – dat middeleeuwse stenen hemelbesteigerend visioen -
ontgaan er ons in dit middeleeuwse literaire helledelvende en vagevurige visioen voortdurend zoveel details, en steeds andere details, bij elk wending, bij elk bezoek.

Daarom is het niet zo erg , Mar-wisi-jootje en Bernatrice, als jullie in het limbo dat kleine gedenkteken achteloos voorbij gingen,
op de plaats waar Orfeus zich naar de gil van Eurydike heeft gekeerd.
Of dat jullie de weerhaak niet zagen met het stukje windel dat Lazarus verloor toen hij plots werd teruggeroepen naar het leven.
Of de half in de helgrond verzonken mijlpaal die de grens tussen het onherstelbare en het onvergeeflijke duidt.

Het is ook niet zo erg als je straks de weerschijn mist van de sterrenhemel in de Lethe, de rivier die baadt in verloren geheimen zoals het blauw der kathedralenvensters en alle andere kleuren en schakeringen van menselijke onschuld.

Duik er dan, zoals beloofd, maar in, Marjo.
Berna-trice niet, jij moet toch tenminste je naam-en faamgenote eens in hemelse lijve ontmoet hebben, niet ?

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 09 Mei 2006, 14:09

Zo, Jom..je zet me weer aan het werk!! Komt voor elkaar, maar rustigjes aan hè..

tiba
Berichten: 1559
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 23:58

Berichtdoor tiba » 09 Mei 2006, 19:46

Wat doet je enthousiasme goed, Jom!
Zelf ben ik niet meer mee (en kan ook niks beloven).
Heerlijk dat mensen als jij op leestafel zijn! Dat wou ik even zeggen.

Groetjes. Tiba.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 09 Mei 2006, 20:24

Jom geweldig dat ons een schop onder onze hellekont geeft en daarna je milde vagevuurschijnsel laat stralen.

dankjewel!!!

Bernaet

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 07 Sep 2006, 13:16

YES! Halfweg!
En natuurlijk mis ik een hoop gedenktekens omdat ik heel weinig weet van de geschiedenis van Italië, de bijbel, het humanisme, de klassieken enz.
Maar evengoed, dankzij jou Jom, toch halfweg geraakt.

Bernadet


Terug naar “Klassieken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 82 gasten