Louteringsberg : inleiding en algemene opmerkingen.

o.a. Dante en Goethe
Jom
Berichten: 259
Lid geworden op: 08 Aug 2005, 13:58
Locatie: Kessel-Lo
Contact:

Louteringsberg : inleiding en algemene opmerkingen.

Berichtdoor Jom » 06 Mar 2006, 16:45

1300, paaszondag, ‘s morgensvroeg .
Het enige eiland in de Stille, neen, Onuitsprekelijke Oceaan.

Voor Dante en Vergilius doemt – tussen de twinkelende sterrenhemel en de woelende zee -een berg als een reusachtige huwelijkstaart omhoog tot in de wolken.
(Het is de geografische antipode van Jeruzalem, waar het huwelijk tussen Palestijnen en Israëli’s maar niet wil lukken .
Boven op de top en in de wolken : de toekomstige Dante en de verleden Beatrice verenigd.)

Een reusachtige huwelijkstaart met negen verdiepingen.
De twee eerste “verdiepingen”, het strand waarop zij zich nu bevinden en de steile hellingen die de berg omzomen, vormen het “Antipurgatorio”of het voorgeborchte van het vagevuur waar de berouwvolle verwaarlozers of negligenti zich bevinden.
Een beetje parallel met het limbo van de hel, een niemandsland, een zonde-fiscaal-paradijs,
een enclave in God onverbiddelijk oordeel.
(Jom is terug denken jullie nu.)

De zeven andere niveau’s zijn slechts een wijde richel of terras breed, en vormen het eigenlijke vagevuur.
Zij zijn concentrisch en verkleinen naarmate men de berg bestijgt.
Elk van deze zeven kringen zuiveren de zondaars van één der zeven hoofdzonden.
De scherpe kliffen die deze ommegangen van elkaar scheiden kunnen slechts beklommen worden via smalle in de rots uitgehouwen trappen. Aan de ingang van elke trap waakt een engel.

Na de hoogste rondgang komt men op een kringvormig plateau : een soort voorgeborchte van de hemel of het Aards Paradijs.
(Als we geluk hebben bloeit de boom der kennis net op het moment dat we er geraken !
Maar pas op !
Marjo, de bloesems van de boom der kennis niet plukken en op je boezem spelden !)

Ziezo.

Dat is de berg.
Nu de alpinisten.

Beste Leestafelaars,

Denk aan Dante’s betekenislagen !
Je hoeft deze berg niet alleen geologisch te zien.
Je kan hem als de échte toren van Babel zien, deze die reikt tot aan de hemel, als de opeenstapeling van al onze menselijke moeite, falen, pogingen, wilskracht, pijn, inzet, gebreken , en onvolkomenheden.
Je zal hem dus zowel figuurlijk als letterlijk moeten beklimmen.
Hij klieft steeds hoger de steeds ijler wordende luchtlagen en betekenislagen van al ons trachten uit.
Zijn geweldig majestueus silhouet tekent zich tegen de hemelsferen af.
Hij is net evenhoog als de Olympus,
maar hij wordt door gewone zielen bewoond en geërodeerd.

“Mount Purgery” noemen de Amerikaanse toeristen hem bijna familiair.
“Pico della Purgatorio” allitereren de Italiaanse patriotten hem met fierheid en klank.
“Col du Tour Malin”zeggen de Fransen een beetje chauvin.
“Purgierung-gebirge” scanderen de Duitsen een beetje eschatologisch.
“Katharsisberg” fluisteren andere Europeeërs vol ontzag.
Maar aan welke kant je hem ook beklimt, het is altijd de noordwand van je eigen fouten.

Schroef de crampons maar aan je schoenen, tel je pitons, scherp je pioche, vet je musketons in, ontvet je beugels,
leestafeligen, check je klimtouw : haal de lussen uit je hersens en de knopen uit je hart.

Turn je laagtevrees om tot hoogtevrees ,
en laat je niet bevangen door de “vertigo peccatoris”, de duizeling der zonden.

Dit is je reinste AL-pinisme.

Gegroet en en route !
Uw Jommilius.

PS
Op welke richel rust jij nu, Marjo ?
Geef oude Jom wat tijd om tot daar te raken.
Ik trap vlug op mijn adem omdat ik mijn adem vooral gebruik om tekstballonnen op te blazen.

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 10 Mar 2006, 22:46

Komende zondag lezen we de volgende drie canto's Jom. Maar ik wil best wachten tot jij met heel die uitrusting van je ook boven bent, voor ik iets zeg.

tiba
Berichten: 1559
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 23:58

Berichtdoor tiba » 11 Mar 2006, 02:59

Ha , Jom,
zo te zien ben je 'en pleine forme' voor de beklimming.

Groetjes. Tiba.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 17 Mar 2006, 18:16

Het spijt me dat ik zo weinig laten 'horen'. Ik ben deze week heel druk geweest met uitgeverijen voor de poëzie en ik probeer nog een beetje antwoord te geven op het forum.
En aan het begin van de week was ik niet echt fit. Alles bij elkaar maakt dat Dante er even bij in schoot.
Maar... ik heb al wel de 6 canto's van de Louteringsberg gelezen alleen nog niet gereageerd. Ik vind de Louteringsberg wel een stuk prettiger lezen.

Bernadet

Jom
Berichten: 259
Lid geworden op: 08 Aug 2005, 13:58
Locatie: Kessel-Lo
Contact:

Berichtdoor Jom » 17 Mar 2006, 19:30

De berg gaat niet lopen, Bernatrice,
en oude Jom klimt traag...

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 17 Mar 2006, 22:33

Wij sjokken gewoon in jouw tempo mee, geen probleem hoor.


Terug naar “Klassieken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 83 gasten