Korte inhoud.
Na een verwensing vol ongeduld van het hedendaagse Firenze vervolgt banneling Dante met Vergilius zijn tocht.
Vergilius helpt Dante mee naar boven klauteren tot op de brug die uitzicht geeft op de 8ste ringgracht van hellekring 7.
De pleister-en teisterplaats der slechte raadgevers en listigen met woorden.
De zondaars zijn er in vlammen gewikkeld als levende toortsen.
In levensgrote vurige tongen.
Een grote gespleten vlam stelt Ulysses (Odysseus) en Diomedes voor.
(Odysseus stond vooral bekend om zijn listen, zo ontmaskerde hij ooit Achilles die zich als meisje tussen andere meisjes vermomd had. Odysseus gooide woorden van “eer” en wapens voor diens voeten, waarbij de vriendinnen vluchtten en Achilles er instinctief naar greep.
Ulysses en Diomedes werkten nauw samen om Troje te veroveren.
En roofden samen een Pallas Athena beeld van Troje.
Maar het is toch een samen branden in een gespleten vlam geworden, want echt verenigd kunnen slechterikken niet zijn.
En de vijanden van Troje – de stad der stichters van Rome- zijn de vijanden van Dante.)
Dante wil abslouut met de dubbelvlam spreken.
Vergilius breekt het ijs.
Dan volgt de beroemde monoloog van Odysseus.
Met de schitterende meerlagige allegorie van diens laatste zeetocht
- een poging de Atlantische Oceaan over te steken en een andere Indiaroute of Amerika te ontdekken –
als de eindeloze zoektocht naar kennis, naar waarheid, naar zin, naar het gelaat van de mens, naar des werelds kern en draagwijdte.
De berg is niet het eiland San Salvador maar de louteringsberg die midden in de oceaan ligt, tegenover het vasteland met als centrum Jeruzalem.
PS
Een monoloog die Primo Levi ( “Is dit een mens ?”) gebruikte om een medegevangene in Auschwitz Italiaans te leren.
Canto 26 De hel
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten