Canto 8 De hel

o.a. Dante en Goethe
Jom
Berichten: 259
Lid geworden op: 08 Aug 2005, 13:58
Locatie: Kessel-Lo
Contact:

Canto 8 De hel

Berichtdoor Jom » 19 Okt 2005, 15:40

Korte inhoud van canto 8.

Phlegyas, de veerman van de Styx, de assertieve collega van Charon,
verschijnt ten tonele.
Vergilius en Dante varen ditmaal daadwerkelijk over.
Onderweg een schermutseling met Filips Argenti, een afrekening volgt.
Zij komen tot aan de poorten van de stad Dis (de oude hoofdstad van Hades).

Dante heeft last van “burn-out”,
hem wordt samen met Vergilius de toegang tot de stad ontzegd door vele demonen.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 26 Okt 2005, 15:34

In Canto 7 zegt Vergilius dat spreken er niet meer bij is voor de van toorn bezeten zielen.
Toch praat Argenti in canto 8 tegen Dante.
Was dat mogelijk omdat de boot door het gewicht van Dante zo diep in het water ligt? Stuwt hij daardoor de toornige zielen omhoog?
Er wordt namelijk zo'n nadruk gelegd op de diepe ligging van de boot vandaar mijn gedachtegang.

Filipppo Argenti wordt door de beslijkte lieden in elkaar geslagen waarop Dante God prees en Hem nu nog zijn dankgebed wil bieden.
Dat mag dus blijbaar wel? Dat Dante goedkeurt dat lieden in elkaar geslagen worden? Is dat geen zondige gedachte? of was dat een goede gedachte omdat die Argenti blijkbaar vreselijk was.

Argenti is toch zilver? Vertegenwoordigt Argenti 'het geld'?

bernadet

Jom
Berichten: 259
Lid geworden op: 08 Aug 2005, 13:58
Locatie: Kessel-Lo
Contact:

Berichtdoor Jom » 27 Okt 2005, 13:07

M’n beste Berna-trice,

Hoezeer hij ook zou lijnen Dante’s lijf weegt nog altijd veel meer dan de schim van Vergilius en de mythologische gedaante van Phlegias samen.
De boot helt zeker heel diep naar hem over.

Degenen die enkel nog maar kunnen gorgelen en brubbelen zijn de haatdragende zielen die diep in de bodemmodder of het baggerslijk wentelen,
en niet zozeer de toornigen die zich aan de oppervlakte van de Styx bevinden.

Dante’s goedkeuring van Argenti’s tuchtigingen zijn strikt genomen zeer devoot,
want hij doet niets anders dan Gods straf beamen.
Of anders gezegd : in de hel is alles zoals het hoort te zijn.

Argenti’s naam komt van het feit dat hij zijn paard zadelde met veel zilverbeslag.
Argenti zelf was een zwarte Welf en dus Dante’s politieke tegenstander van het laatste uur.

Gegroet, gij helse ‘Trice.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 28 Okt 2005, 11:13

Ah bedankt voor de uitleg. Het is nu helder en klaar. Ik vergeet aldoor dat Dante met zijn aardse lichaam daar verkeert.

groet
van de helledeerntrice

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 28 Okt 2005, 20:37

Ergens las ik dat Dante er in het begin moeite mee had dat de zielen in de hel behalve dat ze God niet zouden aanschouwen nog extra gestraft werden. Toen viel hij nog flauw van de schrik. Maar hij went er aan en gaat het accepteren. Aanvaardt dan ook Gods rechtvaardigheid.

tiba
Berichten: 1559
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 23:58

Berichtdoor tiba » 03 Nov 2005, 01:30

v. 94

"bedenk eens lezer"

Is dat de eerste keer dat Dante zich tot de lezer wendt?

v. 120

"wie heeft me ontzegd de woningen der smarten?"

Wat zijn de woningen der smarten (de stad Dis?)? Waarom wil Vergilius daar perse in?

Groetjes. Tiba.

Jom
Berichten: 259
Lid geworden op: 08 Aug 2005, 13:58
Locatie: Kessel-Lo
Contact:

Berichtdoor Jom » 02 Jan 2006, 14:46

v. 94
"bedenk eens lezer"
Is dat de eerste keer dat Dante zich tot de lezer wendt?
v. 120
"wie heeft me ontzegd de woningen der smarten?"
Wat zijn de woningen der smarten (de stad Dis?)? Waarom wil Vergilius daar perse in?
Groetjes. Tiba.

Marjo :
Misschien wel de eerste keer, maar hij doet het vaker volgens mijn derde versie.In totaal zes keer..
De stad Dis is de Hel, met 'verzengend vuur" staat hier. Dat lijkt me wel een smartelijke toestand. Ik dacht dat dat de enige toegang was tot de diepste diepten?


Dante wil in de stad Dis of het huis der smarten steeds dieper gaan, tot in het dieptse dal der ellende om dan de louteringsberg te bestijgen.
Het is de katharsis (zuiveringsproces) die Dante moet doorlopen op zijn weg naar Beatrice en de hemelse vreugden.
Kortom de geijkte ontgroeningsprocedure voor dichters.

Vergilius doet slechts dienst als gids, maar hij krijgt ruzie met respectievelijk Beatrice, Santa Lucia, én de maagd Maria als hij de job niet naar behoren volbrengt, vermoed ik.

gg

PS
Of die poort de enige toegang is weet ik niet.
(Ik denk dat het een beetje is zoals bij de spoedgevallendienst in het ziekenhuis.
Je raakt er het snelst door je te verongelukken, wélk letsel is niet zo belangrijk, alleen de graad van ernst.
Om de poort van de stad van Dis te vinden moet je je alleen maar grondig bezondigen aan iets.)



Beste infernisten,

De oudste quiz-strikvraag aller tijden luidt :
“Gij die binnentreedt verlies alle hoop !” staat dat geschreven boven de poort van de hel ?

Antwoord : neen, het staat boven de poort van de onderwereld.
(Want de hel begint eigenlijk pas bij koning Minos‘staartkrul.
Je hebt daarvóór nog de voorhel en het limbo.)

Vergis je dus niet van deur.
Zeker niet in de hel.

De poort(-en) van de stad Dis bevinden zich veel dieper in de hel.
De stad van Dis is de hoofdzetel, de hoofdstrafinrichting als je wil, het centraal gebouw, de hel-citadel ( voor insiders : de ciudad hel of citad’hel).
Oorspronkelijk (ook nog in de Aeneis, zesde zang) het paleis van de god van de onderwereld Hades (vandaar ‘Dis, (en Hades betekent om het simpel te houden zowel de plaats als de godheid)).
Het heeft later gewoon een ander, morbider functie gekregen zoals zo dikwijls bij “overheidsgebouwen” gebeurt.

I.p.v. groene hel-verlichte “nooduitgang”-bordjes prijken er overal “laat de hoop maar varen !”-borden.
Geen enkele poort (in de onderwereld) gaat er bovendien naar buiten open.
De brandveiligheid in de hel laat ernstig te wensen over.
En alleen door dubieuze praktijken kan Lucifer een uitbaatvergunning verkregen hebben.
De Commedia lijkt soms wel een deuren-commedia.

gg


Terug naar “Klassieken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 68 gasten