canto 7 De hel

o.a. Dante en Goethe
Jom
Berichten: 259
Lid geworden op: 08 Aug 2005, 13:58
Locatie: Kessel-Lo
Contact:

canto 7 De hel

Berichtdoor Jom » 19 Okt 2005, 15:38

Korte inhoud van canto 7.

Dante daalt af naar de vierde hellekring, de kring der gierigen en verkwisters,
bewaakt door Pluto (Hades die ooit het rijk voor zich alleen had).
De gestraften duwen gewichten in cirkels voort,
als waren het hun bijeengeschraapte of verspilde goudzware rijkdommen,
zij botsen voortdurend tegen elkaar aan,
maken rechtsomkeer en botsen een halve cirkel verder weer,
en zo eindeloos opnieuw.

Als intermezzo een lesje over het lot, de Fortuin.
En dan dalen Dante en Vergilius spoorslags naar de vijfde hellekring af.

Dat is het begin van de benedenhel,
waar het moeras de Styx ligt te pruttelen.
Daarin vechten de toornigen met elkaar.
En diep onder het water zitten de haatdragenden en hypochonders vast in de modder.
Zij klagen onophoudelijk en maken van de Styx een pruttelbad.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 26 Okt 2005, 15:22

Ik snap niet echt het verhaal over vrouwe Fortuna.
Zij wordt door dante zalig genoemd. Omdat zij oordeelt, vooruit ziet en haar rijk regeert?

v 77 ook aan wat flonkert in de aardse sferen
Gaf hij een landvoogdes die het beheert.

v 79 Die ijdel geld en goed laat circueleren
Van volk naar volk, van bloed naar ander bloed
Geen mensengeest kan zich ertegen weren.

v 82 Zodat een volk óf heerst óf kwijnen moet
Al naar het vonnis dat zij wenst te vellen ,
Verborgen als in gras het slangenbroed

Echt snappen doe ik dit niet.
Ook de uitleg achterin het boek verheldert niet echt.

bernadet

Jom
Berichten: 259
Lid geworden op: 08 Aug 2005, 13:58
Locatie: Kessel-Lo
Contact:

Berichtdoor Jom » 27 Okt 2005, 12:39

M’n beste Berna-trice,

Dame Fortuna of het toeval regeert – op last van God - over de verdeling van rijkdom en voorspoed en niet zozeer de menselijke tussenkomst.

Ik denk dat Dante hier de delicate kwestie der goddelijke Voorzienigheid even wil aanraken.
De middeleeuwse godgeleerden voelden de contradictie die er bestaat tussen de goddelijke alwetendheid en de vrije wil van de mens.
Hoe kan God weten wat wij zullen doen als wij toch een eigen persoonlijke vrij wil hebben ?
Want de mens heeft een echte vrije wil nodig om verantwoordelijk te kunnen worden gesteld voor diens daden, en eventueel gestraft te kunnen worden in de hel, etc.
Dat was zo ongeveer één van de grote problemen die zoveel geloofsinstanties verdeelde.

Gegroet, m’n helledeern.
Jm

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 28 Okt 2005, 11:10

Bedankt professor Jommus.

uw helledeern

tiba
Berichten: 1559
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 23:58

Berichtdoor tiba » 03 Nov 2005, 01:22

v47-48

"zij waren priesters, pausen, kardinalen
in wie de hebzucht oppermachtig heerste"

Las ik niet ergens dat volgens Dante de hebzucht de zwaarste aller zonden is? Moeten die niet nog dieper in de hel?

v. 85
"uw wetenschap"
wat is daarmee bedoeld?

Groetjes. Tiba.

Jom
Berichten: 259
Lid geworden op: 08 Aug 2005, 13:58
Locatie: Kessel-Lo
Contact:

Berichtdoor Jom » 02 Jan 2006, 14:44

v47-48
"zij waren priesters, pausen, kardinalen
in wie de hebzucht oppermachtig heerste"
Las ik niet ergens dat volgens Dante de hebzucht de zwaarste aller zonden is? Moeten die niet nog dieper in de hel?
v. 85
"uw wetenschap"
wat is daarmee bedoeld?
Groetjes. Tiba.

Marjo :
"Of Dante hebzucht het ergst vindt, weet ik niet.
Wetenschap is volgens mij letterlijk: alle wetenschap die de mens heeft kan niets veranderen aan het Lot."



Hallo helse Tiba,

Welkom bij onze cordée !
Gesp je maar in tussen Bernadet en Marjo.
En aanvaard hierbij mijn alfabetische omhelzing ! ( )
Je bent dan toch tot bij ons geraakt, heelhuids mag ik hopen,
vol met verhalen en indrukken,
niet uitgeput, maar toch met nog genoeg leeshonger voor de rest van de weg.

Je hebt er niet lang over gedaan,
je zal waarschijnlijk over een goede afdalingtechniek beschikken !

Maar nu het werk:
wat je verzuchtingen betreft :

Ivm v. 47-48.
Ondanks zijn persoonlijke “voorkeuren” volgt Dante toch in grote lijnen de morele rangorde der zonden van het Thomisme ( Aristoteles door de kerkglasberaamde bril van Thomas van Aquino).
Dat is een beetje het gegeven theologisch kader (dat is de middeleeuwer in Dante).
Maar Dante is wel vrijer in wáár hij wíe plaatst (dat is de humanist in hem).

Onder de hebzucht van anderen meent hijzelf het meest geleden te hebben, denk ik.
Gedurende bijna heel zijn leven heeft hij liquiditeitsproblemen gehad,
eerst met betrekking tot het beheer der familie-eigendommen, later als balling.

Maar hebzuchtig zijn of stelen kan men t.o.v. de anderen, niet t.o.v. zichzelf of t.o.v. God.
Zonden die men tegenover God kan doen zijn in de theologische logica natuurlijk erger.
(Voorbeeld : het is tenslotte het verraad van Judas dat Christus de das heeft omgedaan,
daarom wordt verraad in een lagere hellekring bestraft dan hebzucht.)

Ivm v. 85.
Dat wetenschap geen echte vat heeft op de verdeling der rijkdommen leert het leven om ons heen : hoeveel rijken zijn niet dom, hoeveel verstandigen zijn niet arm ?
En mutatis mutandis kan je dat ook op grotere cultuurdragers zoals volken toepassen.
Zoiets bedoelde Dante ,denk ik, Tieb.

gg

Jom
Berichten: 259
Lid geworden op: 08 Aug 2005, 13:58
Locatie: Kessel-Lo
Contact:

Berichtdoor Jom » 02 Jan 2006, 14:47

Addendum.

Theokratie en plutokratie en aristokratie zijn sterk verwant.

Een “marxistisch” trucje om de hiërarchie der menselijke fouten te begrijpen :
vervang God door werelds vorst of tiran, naargelang,
en zondaars door horigen, slaven, of onderdanen, naargelang.

En dan begrijp je bijvoorbeeld meteen waarom verraad een zondiger ( lees : gevaarlijker) zonde is dan hebzucht.

(Leestafelhint. Rodin verving zo ooit God door “Ideaal Beeldhouwwerk” bij zijn lezing van een hoofdstuk van de Imtatio Christi, en begreep het meteen veel beter, althans zo vond hij zelf.)


Beste Tiba,

Ivm die hebzucht dacht ik aan Huizinga die het er in zijn Herfstij nogal breed over had.
En inderdaad, ik vond dergelijke naar mijn mening interessante passages :

-“Men kan de hoogmoed en de hebzucht tegenover elkander zien als de zonde van de oude en de nieuwe tijd. De hoogmoed is de zonde van het feodale en hiërarchische tijdperk, waarin bezit en rijkdom weinig mobiel zijn.”

-“Lucifers hoogmoed was het begin en de oorzaak van alle verderf.”

-“En het schijnt wel, alsof vooral sedert de dertiende eeuw de overtuiging, dat het de teugelloze hebzucht is, die de wereld verderft, in de schatting der geesten de hoogmoed van zijn plaats als eerste en noodlottigste der zonden verdringt.”


Het is allemaal wat gelijkluidend :

De klemtoon gaat van mentale immateriële bovenaardse (vertikale) zonden
naar louter aardse a-theologische praktische (horizontale) zonden.
Of: de vrije meningsuiting wint terrein tegelijk met het onbeteugelde materialisme.
(Zegt dat u iets ?)
De vrije markt verdringt het leenstelsel.
De patriciërs, of rijke burgerij verdringt de adel.
De geldeconomie rukt op.

En de Florentijnse Florijn wordt in de tijd van Dante voor zeer lang dé betaalmunt van West-Europa...
Een beetje zoals Dante’s verzen...


Graag tot uw dienst.
gg


Terug naar “Klassieken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 62 gasten