Philip Kerr - De een van de ander (SamenLB juni/juli 2008)

Reacties op recensies van, door leden gelezen, spannende boeken/thrillers
Gast

Philip Kerr - De een van de ander (SamenLB juni/juli 2008)

Berichtdoor Gast » 01 Jun 2008, 13:52

Ik hoop dat het niet als aanmatigend beschouwd wordt dat ik, als "groentje" op dit forum, deze topic open 8) Maar ik ben eigenlijk zo blij dat het De een van de ander van Kerr geworden is, dat ik nauwelijks kan wachten met van gedachten wisselen over en lezen van dit boek.

Het kwam oorspronkelijk in 2006 uit, werd in 2007 in het Nederlands vertaald en de uitgave ging gepaard met een heruitgave van drie eerdere boeken van Kerr rond privédetective Bernie Gunther. De drie samen kwamen in één band "Berlijnse trilogie". Opmerkelijk is dat deze "Berlijnse" boeken zich respectievelijk afspelen in 1936, 1938 en 1947. Voor en na WOII, met andere woorden. De een van de ander speelt in 1949, in München. Ik heb nog geen enkel boek van Kerr gelezen, maar vraag me wel af hoe hij zijn personage naar het nazisme laat kijken.

Ik ben zelf ruim na WOII geboren, mijn ouders waren pubers toen die oorlog begon. De zwart-wittegenstelling tussen "De Bezetter" en "De Bevrijders" lijkt me met de paplepel ingegoten te zijn. Het was pas toen ik enkele jaren geleden het boek April in Parijs van Wallner las, dat ik me vragen ging stellen over "goede" Duitsers: mensen die tegen Hitler waren, daar misschien openlijk voor uitkwamen of dat misschien niet durfden, maar dan toch ook niet voldeden aan het beeld van de Nazi pur sang. Ik vroeg me bij het lezen van dat boek ook af wanneer de na-oorlogse relaties met Duitsland zijn gaan kantelen, wanneer de wonden begonnen te helen.

Kijk naar Bernard Schlink. Het door velen op dit forum bejubelde De voorlezer las ik (nog) niet, maar wel zijn drie detectives rond Gerhard Selb (De oude zonden). Die man deed netjes mee in de oorlog, was overtuigd Nazi en pas nà de oorlog zag hij zijn fouten in. Uit schuldbewustzijn koos hij voor een plek buiten de maatschappij. Hij kon niet om met de hypocrisie van anderen.

En dan was er de uitgave van Joachim Fest, Ik niet. Geen roman deze keer, maar een boek van een zoon over zijn vader. Die was leraar in Berlijn en verzette zich sinds het aan de macht komen van Hitler tegen de nieuwe machthebbers. Het kostte hem zijn baan, het leverde hem krijgsgevangenschap op, maar hij hield zijn rug recht. Zoals op de achterflap staat: "(...) de belichaming van de gedachte dat je zelfs onder de meest extreme omstandigheden integer kunt blijven."

Ik ben benieuwd of deze thematiek ook in De een van de ander behandeld wordt.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 01 Jun 2008, 14:18

Nee natuurlijk is dit niet aanmatigend, het is juist leuk dat iemand zo enthousiast is.

Het is een pittig onderwerp wat je aankaart.
Vroeger toen ik nog kind was werd er alleen maar door iedereen over 'de mof' gesproken, nooit over de Duitser.
Ik denk dat vooral de jongere generatie de associatie met 'de bezetters' niet meer heeft.
In het boek van Uwe Timm 'Mijn broer bijvoorbeeld' wordt dit onderwerp ook behandeld. Hij hoopt dat zijn broer geen heel erge dingen gedaan heeft, maar weten doet hij het niet. Het was ook vrij hard om te lezen dat de broer hoopte dat zij als Duitsers gespaard bleven en ze zouden die Russen wel even...
Terecht stelt Uwe Timm dan de vraag, zijn de levens van de Russen dan minder waard? (En andersom natuurlijk)
Het blijft altijd de vraag hoe je zelf zal reageren in zo'n situatie, je hoopt altijd dat je het dan goed zal doen, maar angst is een kwalijke raadgever.

Dettie

Gast

Berichtdoor Gast » 11 Jun 2008, 22:04

Dettie, en inmiddels is de maand juni al een flink eind op weg. Gelukkig duurt het samenleesproject twee maanden, en gelukkig heb ik in juli nog wat vakantie 8)

Beste andere deelnemers, hebben jullie al een idee wanneer jullie aan Kerr gaan beginnen? :P

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 11 Jun 2008, 22:29

Aan mij heb je een slechte gerd, ik lees nooit mee met de spannende boeken. Maar Marjo en Joanazinha kennende hebben zij zeker binnen twee maanden het boek gelezen.

Dettie

Bookiewurm
Berichten: 66
Lid geworden op: 10 Feb 2007, 15:06

Berichtdoor Bookiewurm » 12 Jun 2008, 17:31

De maand nog erg druk, maar vanaf 7 juli vakantie dus het moet lukken om het boek nog mee te lezen!

Groet,
Maaike

Joanazinha
Berichten: 1445
Lid geworden op: 27 Sep 2007, 16:07
Locatie: Amersfoort

Berichtdoor Joanazinha » 13 Jun 2008, 09:58

Ik ben de afgelopen tijd heel weinig aan lezen toegekomen omdat ik een internationaal congres moest voorbereiden; in ieder geval voor het bestuur waar ik voor werk. Vandaag is mijn laatste dage van 9 dagen in hotel en conferentiecentrum bivakkeren zonder praktisch 1 minuut vrije tijd (ben gesloopt!). Volgende week lekker een paar dagen vrij en dan ga ik eens op zoek naar dit boek van Kerr. Daarnaast heb ik het boek van Lewinsky nog liggen en het nieuwe samenleesboek van Februari. Kortom: leesvoer genoeg voorlopig!!

Joaanzinha

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 13 Jun 2008, 10:29

Ha Joanazinha ik miste je al.
Rust lekker uit en veel leesplezier!

Dettie

Joanazinha
Berichten: 1445
Lid geworden op: 27 Sep 2007, 16:07
Locatie: Amersfoort

Berichtdoor Joanazinha » 13 Jun 2008, 20:37

Bedankt Dettie! Ik lees nu pas terug wat ik geschreven heb en daarin zitten toch behoorlijk veel spelfouten!! Ben ik toch echt wel moe...... Heerlijk; nu met de voeten op tafel, een kat op schoot, een glas wijn in de hand en voetbal kijken. Perfecte vrijdagavond :D .

Joanazinha

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 15 Jun 2008, 11:54

Ik dacht dat er al heel wat over het boek gezegd was..maar nu ik dit draadje dan eindelijk lees blijk ik de eerste te zijn die het boek gelezen heeft??
Nou, dan zeg ik nog niets, maar maak gewoon een verslag..

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 23 Jun 2008, 15:18

Heeft even geduurd maar het is nu naar Dettie..

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 23 Jun 2008, 21:20

Naar mij gestuurd? Een thriller?

Dettie

Joanazinha
Berichten: 1445
Lid geworden op: 27 Sep 2007, 16:07
Locatie: Amersfoort

Berichtdoor Joanazinha » 23 Jun 2008, 22:27

We turn you over, babe :D .

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 24 Jun 2008, 13:40

Ja kwiebus.. het verslag natuurlijk!!

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 24 Jun 2008, 15:44

Oooo ik dacht het boek! :D

Groetjes
Kwiebus Dettie

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 24 Jun 2008, 17:42

De een van de ander
Philip Kerr


Even dacht ik dat dit een debuut was, de bieb had geen andere boeken van deze schrijver, maar even verder kijkend dan mijn neus lang is zag dat Philip Kerr zelfs al veel geschreven heeft, en ook al enkele boeken die Bernie Gunther in de hoofdrol hebben. Ze zullen vast nog wel vertaald worden!
Bernie Gunther is een politieman, werkzaam in München. Duitsland is nog een en al puinhoop na de tweede wereldoorlog, en Bernie's leven is dat ook. Zijn vrouw zit in een inrichting voor geestelijk gestoorden en sterft in het begin van het verhaal.
Hij besluit om een praktijk als privédetective te beginnen, en al snel stromen opdrachten binnen. Er zijn immers veel mensen vermist en niet iedereen wendt zich tot het Rode Kruis of andere instanties die naar overlevenden zoeken.
Gunther vindt het niet prettig als blijkt dat hij nogal wat SS-ers moet zoeken, maar hij moet ook eten tenslotte, en dus gaat hij op een heel eigen onnavolgbare wijze op zoek. Hij komt daarbij in contact met louche organisaties, die niet allemaal even blij zijn met zijn gesnuffel. Maar Gunther heeft niet zoveel te verliezen, en hij gaat stug door...
Hij is een cynische politieman, die zelf ook een blauwe maandag lid van de SS geweest is. Dat was onontkoombaar als je bij de politie was. Maar hij verafschuwde het systeem. Hij was dus een van de Duitsers die tegen de oorlog waren, en die het nazisme afwezen. Daar kom je in de nadagen van de oorlog nog niet tegen iedereen even openlijk voor uit komen en het was ook de vraag of men je geloofde.
Ik vind dat het boek wat langzaam op gang komt, Gunther krijgt steeds te maken met kleine zaakjes, het lijkt een aaneenschakeling van voorvallen. Maar als eenmaal die Grote Zaak op zijn pad komt blijken ook de kleine zaakjes van invloed te zijn, en wordt het een ongemeen spannende thriller tegen de achtergrond van een Duitsland dat zich langzaam moet herstellen.
Natuurlijk wordt er ook het een en ander uit het verleden, uit de oorlog dus, bijgehaald. En daarbij hoort dan een verantwoording van de schrijver over wat er op waarheid berust en wat niet. Fascinerend om te lezen hoe de joden een speelbal waren, veel meer dan je ooit vermoed had.

Paperback | 368 Pagina's | De Boekerij 2007 | ISBN10: 9022547981 | ISBN13: 9789022547984 vertaald door Herman van der Ploeg

© Marjo
juni 2008
Laatst gewijzigd door Dettie op 17 Feb 2010, 15:41, 1 keer totaal gewijzigd.

Gast

Berichtdoor Gast » 24 Jun 2008, 23:12

Prima verslag, Marjo. Ik moet het boek laten liggen tot mijn vakantie, half juli, vrees ik :(

In het najaar verschijnt er een nieuw boek van Kerr met Bernie Gunther, en vorig jaar kwam samen met De een van de ander "Berlijnse trilogie" uit, drie eerdere boeken met BG. Zie bovenaan dit draadje :D

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 25 Jun 2008, 10:24

Ik weet niet of ik die wil lezen. Ik hou eigenlijk niet van series met dezelfde hoofdpersoon.

Gast

Berichtdoor Gast » 25 Jun 2008, 23:27

Ik wel! Ik hou van reeksen waarin je de evolutie van de hoofdpersonages van nabij kan meemaken. Cato Isaksen van Unni Lindell, Kurt Wallander van Henning Mankell, John Rebus van Ian Rankin, Van Veeteren van Hakan Nesser, Harry Hole bij Nesbø, Fabio Montale bij Jean-Claude Izzo, Adamsberg bij Fred Vargas... Ik kan nog wel een tijdje doorgaan :D Stuk voor stuk heerlijke reeksen.

Joanazinha
Berichten: 1445
Lid geworden op: 27 Sep 2007, 16:07
Locatie: Amersfoort

Berichtdoor Joanazinha » 27 Jun 2008, 20:54

Ik heb het boek vandaag gereserveerd bij de bieb; het bleek dat ze hem in 'mijn' vestiging niet op voorraad hebben, helaas. Nu maar hopen dat hij tijdig voor mijn vakantie (nog 1 weekje werken, joepie!) binnen is, zodat hij mee kan naar de camping :D .

Joanazinha

irene
Berichten: 945
Lid geworden op: 04 Aug 2005, 12:51
Locatie: Helmond

Berichtdoor irene » 02 Jul 2008, 21:14

Vandaag het boek te pakken kunnen krijgen bij de bibliotheek. Ga zo snel mogelijk lezen!

groetjes, irene

Joanazinha
Berichten: 1445
Lid geworden op: 27 Sep 2007, 16:07
Locatie: Amersfoort

Berichtdoor Joanazinha » 02 Jul 2008, 23:29

Ik ga het boek vrijdag bij de bieb ophalen; net op tijd voor de vakantie. Gaat mooi op de stapel mee te nemen boeken.

Joanazinha

irene
Berichten: 945
Lid geworden op: 04 Aug 2005, 12:51
Locatie: Helmond

Berichtdoor irene » 09 Jul 2008, 21:07

Ik ben nu halverwege....en ik weet tot nu toe niet wat ik van dit boek moet zeggen.

groetjes, irene
Laatst gewijzigd door irene op 15 Jul 2008, 20:10, 1 keer totaal gewijzigd.

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 10 Jul 2008, 18:19

Dat is een intrigerende zin..

irene
Berichten: 945
Lid geworden op: 04 Aug 2005, 12:51
Locatie: Helmond

Berichtdoor irene » 15 Jul 2008, 20:13

Dat is een intrigerende zin..


Haha: aangepast.

Overigens wel een heel mooi boek. Ik zou het nooit gelezen hebben als het geen samenleesboek was.

groetjes, irene

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 15 Jul 2008, 20:35

Dat geldt voor mij ook, en dat is bij veel boeken zo..


Terug naar “Het spannende boek/thrillers”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 84 gasten