Het kwam oorspronkelijk in 2006 uit, werd in 2007 in het Nederlands vertaald en de uitgave ging gepaard met een heruitgave van drie eerdere boeken van Kerr rond privédetective Bernie Gunther. De drie samen kwamen in één band "Berlijnse trilogie". Opmerkelijk is dat deze "Berlijnse" boeken zich respectievelijk afspelen in 1936, 1938 en 1947. Voor en na WOII, met andere woorden. De een van de ander speelt in 1949, in München. Ik heb nog geen enkel boek van Kerr gelezen, maar vraag me wel af hoe hij zijn personage naar het nazisme laat kijken.
Ik ben zelf ruim na WOII geboren, mijn ouders waren pubers toen die oorlog begon. De zwart-wittegenstelling tussen "De Bezetter" en "De Bevrijders" lijkt me met de paplepel ingegoten te zijn. Het was pas toen ik enkele jaren geleden het boek April in Parijs van Wallner las, dat ik me vragen ging stellen over "goede" Duitsers: mensen die tegen Hitler waren, daar misschien openlijk voor uitkwamen of dat misschien niet durfden, maar dan toch ook niet voldeden aan het beeld van de Nazi pur sang. Ik vroeg me bij het lezen van dat boek ook af wanneer de na-oorlogse relaties met Duitsland zijn gaan kantelen, wanneer de wonden begonnen te helen.
Kijk naar Bernard Schlink. Het door velen op dit forum bejubelde De voorlezer las ik (nog) niet, maar wel zijn drie detectives rond Gerhard Selb (De oude zonden). Die man deed netjes mee in de oorlog, was overtuigd Nazi en pas nà de oorlog zag hij zijn fouten in. Uit schuldbewustzijn koos hij voor een plek buiten de maatschappij. Hij kon niet om met de hypocrisie van anderen.
En dan was er de uitgave van Joachim Fest, Ik niet. Geen roman deze keer, maar een boek van een zoon over zijn vader. Die was leraar in Berlijn en verzette zich sinds het aan de macht komen van Hitler tegen de nieuwe machthebbers. Het kostte hem zijn baan, het leverde hem krijgsgevangenschap op, maar hij hield zijn rug recht. Zoals op de achterflap staat: "(...) de belichaming van de gedachte dat je zelfs onder de meest extreme omstandigheden integer kunt blijven."
Ik ben benieuwd of deze thematiek ook in De een van de ander behandeld wordt.