Gauke Andriessen: de verdwenen schilderijen

Reacties op recensies van, door leden gelezen, spannende boeken/thrillers
Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Gauke Andriessen: de verdwenen schilderijen

Berichtdoor Marjo » 24 Jun 2007, 15:31

Een verslag komt nog, maar ik vroeg me af of nog iemand dit gelezen heeft of aan het lezen is??
Het is de moeite waard, dat zeg ik maar vast. Ook voor Dettie, want het is veel meer historisch en gericht op de kunstwereld dan dat het een thriller is.
Laatst gewijzigd door Marjo op 11 Mei 2009, 20:47, 1 keer totaal gewijzigd.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44097
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 24 Jun 2007, 16:00

en ik maar denken... waar ken ik die titel van? Is het het maandboek!

Het klinkt wel goed Marjo!

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 25 Jun 2007, 10:31

Ha ja daarom bracht ik het even onder de aandacht zonder het verslag..

Dettie
Site Admin
Berichten: 44097
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 26 Jun 2007, 10:48

Jager Havix, zo heet de hoofdpersoon in het romandebuut van Gauke Andriesse De dode opdrachtgever

Recensie in het parool http://www.parool.nl/boeken/2006/recens ... iesse.html

Dettie

Dettie
Site Admin
Berichten: 44097
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 26 Jun 2007, 11:11

Je verslag staat er op marjo.

http://www.thrillers-leestafel.info/gauke-andriesse/

Het zou zo maar eens kunnen dat ik dit ga lezen.
Mooie link had je erbij.



Dettie
Laatst gewijzigd door Dettie op 19 Apr 2009, 17:47, 4 keer totaal gewijzigd.

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 26 Jun 2007, 14:21

Het verhaal doet er hier niet zoveel toe, maar het maakt dat je lekker wegleest.
De achtergrond is dus interessant, maar wat ik nu wil zeggen: ik heb er geen idee van of het allemaal klopt, of dat ook deze schrijver misschien de werkelijkheid heeft aangepast om zijn verhaal te doen kloppen..
Dan zou een grondige herlezing en een studie van alle info bij de links nodig zijn. Ik bedoel maar..

Bookiewurm
Berichten: 66
Lid geworden op: 10 Feb 2007, 15:06

Berichtdoor Bookiewurm » 29 Jun 2007, 10:05

Ik ben nog wel van plan om het te lezen, maar of dat deze maand nog lukt...?

Inge
Berichten: 1366
Lid geworden op: 18 Mei 2004, 08:47
Locatie: Kuurne België

Berichtdoor Inge » 29 Jun 2007, 15:39

Het boek ligt klaar, moet eerst nog een paar andere lezen. Dus is niet meer voor deze maand.

Inge

Inge
Berichten: 1366
Lid geworden op: 18 Mei 2004, 08:47
Locatie: Kuurne België

Berichtdoor Inge » 07 Jul 2007, 11:53

Het boek is bijna uit en ik kan het volgende wel zeggen..... Alhoewel het vlot leest komen er voor mij te dikwijls herhalingen voor. Hoeveel keer staat er niet te lezen dat hij de "vervalste vermeer" gekregen had van zijn overleden vriend? Hoeveel keer wordt er opnieuw gezegd dat van Meegeren werk van Vermeer vervalste? Net alsof je na een paar bladzijden dat al vergeten zou zijn. Er zijn nog een paar zo'n dingen die mij op een bepaald moment gaan "irriteren"
Het is inderdaad geen thriller zoals je van een thriller zou verwachten.
En alhoewel het vlot leest en het onderwerp boeiend heb ik problemen met die herhalingen.

Inge

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 07 Jul 2007, 14:49

Zoiets stoort mij eigenlijk helemaal niet. Meestal lees ik een boek niet in een ruk uit, dan is herhalen juist wel prettig, kom ik er eerder weer in..

Inge
Berichten: 1366
Lid geworden op: 18 Mei 2004, 08:47
Locatie: Kuurne België

Berichtdoor Inge » 07 Jul 2007, 15:03

Als een boek vlot leest dan lees ik dikwijls wel in 1 ruk uit. Nu heb ik het boek al een paar keer weggelegd, juist omdat die herhalingen erin voorkomen. Normaal gezien is het een soort boek die ik in een namiddag uitlees. Nu verveelt het me met momenten zo dat ik het wegleg een iets anders ga gaan doen. Hoe interessant alles over de schilderijen enz is, het is niet mijn genre van "spannend" verhaal. Er is totaal geen spanning, ik vind het ergens zelfs een beetje "belerend" en dan vooral het herhalen van dingen die je al weet.
Nu, nog een 50-tal blz en ik kan aan iets anders beginnen. Het ondertussen ook Dertiende sterrebeeld van Lindell binnen.

Inge

Inge
Berichten: 1366
Lid geworden op: 18 Mei 2004, 08:47
Locatie: Kuurne België

Berichtdoor Inge » 07 Jul 2007, 16:48

Ik begrijp iets niet. Ik heb het laatste hoofdstuk nu al 3 keer gelezen maar het gaat te vlug.
Betekent het bekend maken van het terugvinden van de Lisetsky-collectie dat ze die collectie terug gekocht/gekregen hebben?
Waarom geeft Havix de papieren van Vincent aan Ferares? De advocate is toch niet van plan om Terborcht aan te klagen uit angst in de verdediging te worden gedwongen door de rijke klanten?
En het "ongeluk" van Maria, had dat nu wel of niets met de zaak te maken?

'k blijf met veel vragen achter....

Mijn interesse voor Vermeer is er in ieder geval mee aangewakkerd.

Inge

Gast

Berichtdoor Gast » 08 Jul 2007, 20:32

Ik heb het inmiddels ook gelezen.
Interessant wat betreft de beschrijving van de kunstwereld, hoe van Meegeren te werk ging en hoe geconfisceerde spullen van Joodse families in de tweede wereldoorlog verhandeld werden.
Op zich prettig geschreven maar als thriller niet heel bijzonder.

Ik vond het ook niet allemaal even duidelijk.
Volgens mij kregen ze die collectie wel terug (omdat ze konden aantonen dat ze de rechtmatige eigenaar waren).
Hoe het zit met die papieren ... geen idee. Hij had ze net zo goed kunnen verbranden.
De dood van Maria lijkt inderdaad wel verdacht maar eigenlijk doen ze daar niets mee.

Bij mij is de interesse voor van Meegeren ook aangewakkerd!

vrgr, Desiree

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 08 Jul 2007, 20:35

Ik heb het idee dat het de schrijver er dus ook niet om ging een spannende thriller te schrijven? Het was meer een verpakking. en dan och, als er eens iets niet helemaal af is, is dat niet zo erg toch?
Bij mij zijn die details al weer verdwenen, en is vooral het verhaal over Van Meegeren blijven hangen.

irene
Berichten: 945
Lid geworden op: 04 Aug 2005, 12:51
Locatie: Helmond

Berichtdoor irene » 11 Apr 2008, 14:03

Mooi boek. Goed verhaal, goed onderbouwd en met een onverwacht verrassend thrillergegeven: over kunstvervalsing, over corruptie rondom de kunstwerken; over wat je allemaal kunt doen als je geld en macht hebt. Met enorm veel plezier en gretigheid gelezen. En ja Marjo, ik ben het helemaal met je eens: dit is een misdaadboek dat Dettie beslist moet lezen!

groetjes, irene

Dettie
Site Admin
Berichten: 44097
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 11 Apr 2008, 15:56

O jee... en er ligt hier al zo'n stapel.

Dettie


Terug naar “Het spannende boek/thrillers”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 132 gasten