Gebr Wagenaar: Moord op het Pieterpad

Reacties op recensies van, door leden gelezen, spannende boeken/thrillers
Marjo
Berichten: 25922
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Gebr Wagenaar: Moord op het Pieterpad

Berichtdoor Marjo » 10 Apr 2007, 20:08

Niet bijzonder, maar wel heel aardig.
Grappig is dat ik dit aantrof in het boek:

"Hij was verdomme in de literatuur gegaan om te begrijpen hoe het leven in elkaar zat, maar de boeken over misdaad en politie en achtervolgingen had hij altijd overgeslagen. Dat was immers onrealistische oinzin. Literatuur ging over het echte leven. "

Wie de gebr Wagenaar zijn weet ik niet..zou een van hen Bas Heijne zijn?
Ha ha..

Moord op het Pieterpad
Gebr. Wagenaar


Thriller van Nederlandse bodem, waarin de dichter Staring een grote rol speelt. Er wordt tenminste regelmatig gerefereerd aan dichtregels, en het slachtoffer heeft een biografie van Staring geschreven, die niet onverdeeld positief ontvangen wordt.
De man schijnt namelijk vermoord te zijn om dat boek.
Drie mensen doen alle moeite om het manuscript te bemachtigen en te vernietigen, waarbij ieder een eigen scenario heeft. Als locatie is gekozen voor het Pieterpad, ter hoogte van Ommen, waar de nazaten van de dichter nog wonen. (ik weet overigens niet of dit waar is, en of de feiten die genoemd worden uit de biografie waar of onwaar zijn). De politie gaat ook al op een heel eigen manier te werk, ze lijken erg te improviseren. Het echte onderzoek gebeurt op de verre achtergrond.

Er wordt driftig heen en weer gewandeld, gerend en geraced op en rond het Pieterpad, verstoppertje spelen is daar zeer goed mogelijk begrijp ik. Het geheel is vlot geschreven, korte hoofdstukken, wisselende vertellers, je leest het in een vloek en een zucht uit. Spannend is het wel, maar literair? Dat zou dan moeten zitten in de dichter denk ik. Maar de informatie over de man en zijn verzen is zeer karig. Zoals ook het Pieterpad niet meer dan een locatie is.
Wil je het verhaal goed volgen dan kun je er beter pen en papier bijhouden en aantekeningen maken. Want er wordt geen duidelijke conclusie getrokken aan het eind, geen algemene uitleg gegeven zoals de meeste thrillerschrijvers wel doen. Ik vind dit overigens geen minpunt, het is apart, verrassend, en maakt dat je af en toe eens terug bladert om te lezen hoe het ook al weer zat. En waarschijnlijk kun je dit boek rustig nog eens lezen na een paar maanden.

Paperback | 254 Pagina's | A.W. Bruna Uitgevers | 2005 ISBN: 9056721240

Marjo

Dettie
Site Admin
Berichten: 44230
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 11 Apr 2007, 13:28

Achter de gebroeders Wagenaar gaan Gert Jan de Vries en Auke Leistra schuil, helaas geen Heijne ;)

Dettie

Marjo
Berichten: 25922
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 11 Apr 2007, 16:42

He, wat jammer nou, maar misschien kennen ze elkaar..
Auke Leistra, daar rinkelt een belletje. Ik heb pas iets van die man gelezen in een krant, geloof ik.
Weet je wat ook nog zo leuk was bij dit boek? Die persoon die een afstammeling van Staring beweert te zijn, zegt dat hij ook afstamt van Van Gelder..en omdat ik net het verhaal van De Spiegel gelezen heb, wist ik al voor het verteld werd wie Van Gelder was..Jawel de schipper uit de 17e eeuw.
Het gebeurt zo vaak, dit soort toevalligheden, onverwachte linken tussen heel verschillende boeken, ik vind dat altijd wel grappig..


Terug naar “Het spannende boek/thrillers”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 gasten