simon beckett - de geur van sterfelijkheid (samenleesboek)
simon beckett - de geur van sterfelijkheid (samenleesboek)
De eerste bladzijde is al "wham" het verhaal in. Superspannend boek. Nog vlug de laatste hoofdstukken lezen.
Inge
Inge
En je zit onmiddellijk in het verhaal hé irene.
Je moet het als schrijver maar aandurven om op zo'n manier je boek te beginnen. Ik dacht direct: zéér goed begin maar dat moet je dan heel het boek volhouden. Zat heel de tijd te wachten tot het zou invallen als een kaarthuisje maar het bleef echt heel het boek op niveau.
Inge
Je moet het als schrijver maar aandurven om op zo'n manier je boek te beginnen. Ik dacht direct: zéér goed begin maar dat moet je dan heel het boek volhouden. Zat heel de tijd te wachten tot het zou invallen als een kaarthuisje maar het bleef echt heel het boek op niveau.
Inge
Ik vind dit boek erg spannend, wat je maar moeilijk weg legt. Wat ik vooral goed beschreven vind is de onderhuids spanningen in het dorp. Binnen no time gaan ze elkaar met argusogen aankijken. Wat ik een min punt in dit boek vind is de vele dierenleed. Daar kan ik slecht tegen en dat komt in dit boek erg veel voor.
Mijn website over bookcrossing
http://www.bi-sa.nl/
http://www.bi-sa.nl/
Ook direct naar adem gehapt Marjo???? Ik kan me voorstellen dat er mensen zijn dat erop afknappen. Ik liet een vriendin de eerste bladzijde lezen en ik zag haar gezicht helemaal in afgrijzen betrekken maar ook zij wilde na de eerste bladzijde verder lezen, gewoon om te weten waar het naartoe ging.
Inge
Inge
Ik zit nu vreselijk te gapen..ik heb het vannacht uitgelezen, het werd half twee. Pff..wat je zegt Irene: heerlijk zo'n boek dat je helemaal meesleept en dat je niet weg kunt leggen!
Waren er minpunten..nou, eigenlijk vind ik het ergens niet helemaal niet kunnen die mededader..niet realistisch. Maar er zijn veel verknipte figuren op de wereld, dus vooruit..
En zo kwam mijn vermoeden over de dader deels toch uit..Hadden jullie een idee terwijl je las?
Waren er minpunten..nou, eigenlijk vind ik het ergens niet helemaal niet kunnen die mededader..niet realistisch. Maar er zijn veel verknipte figuren op de wereld, dus vooruit..
En zo kwam mijn vermoeden over de dader deels toch uit..Hadden jullie een idee terwijl je las?
Nou ik heb er niet zo veel over te zeggen. Ik kan het boek niet vergelijken met andere thrillers, omdat ik die niet lees. Ik had op een gegeven moment wel de beide daders als verdachte, maar verwisselde steeds de een voor de ander, omdat het plaatje steeds maar niet echt klopte. Wat wil je met twee daders! Ik vond het jammer dat het einde zo'n cliché was. Dat vond ik het meest onlogische. Hij had wat mij betreft Jenny beter dood kunnen laten gaan of niet zo ver weg kunnen laten zakken. Zo'n wonderbaarlijke verrijzenis was een beetje té. Of de dokter op een realistische manier gestoord was kan ik niet beoordelen.
En wat ik frappant vond: de schrijver was goed op de hoogte van alle moderne onderzoektechnieken, maar hij laat zijn hoofdpersoon (een dokter!) rustig toekijken terwijl de dames spiritus op de brandende barbecue gooien.
En wat ik frappant vond: de schrijver was goed op de hoogte van alle moderne onderzoektechnieken, maar hij laat zijn hoofdpersoon (een dokter!) rustig toekijken terwijl de dames spiritus op de brandende barbecue gooien.
Nou uiteindelijk is geen enkel boek perfect. Ik was gewoon zeer aangenaam verrast door de manier waarop het boek geschreven was. Zo rauw met de deur in huis vallen en het dan in meer of mindere mate volhouden. De meeste thriller bouwen langzaam op tot een climax (de ontknopping van de moord, het vatten van de dader, enz.) hier was het direct boem, maximale spanning. Over die gehandicapte dokter (henri?) had ik al dikwijls gedacht:" als hij zo overtuigd was van lopen en het zelfs een tijd met wandelstokken gelopen heeft waarom is er dan plots weer zo'n achteruitgang en zelfs berusting? Of het moet in zijn plaatje passen. Dus over die dokter was ik er eigenlijk al uit dat het niet klopte. De andere dader had ik niet "voorzien" ik dacht eerder aan die boswachter. Het hele einde vond ik ook eerder een anticlimax. Ik dacht echt dat het meisje dood was, kon ook niet anders als ze al die tijd niet meer ademhaalt en haar hart niet meer klopt. In ieder geval volgens mij niet zonder op zijn minst hersenbeschadiging door zuurstofgebrek. Soit, het einde nam ik er maar bij, nog eens niets is perfect.
Inge
Inge
Ha ja die spritus, dat vond ik ook nogal ongepast! Maar hij was verliefd..dus vooruit.
Ik dacht al eigenlijk vanaf het begin dat de opa en kleinzoon de daders zouden zijn. Waarom anders die figuren erbij halen terwijl ze verder niet belangrijk waren? Later twijfelde ik even voor de oude dokter, maar wat je zegt, Berdine, dat paste niet. Ik heb vaker boeken gelezen waarin de invaliden nep waren, maar om de een of andere reden wilde dat er bij dit keer niet in. Fout dus.
Het einde van een thriller is vrijwel altijd een anti-climax..
hier nog meer doordat je als lezer wist dat Jenny het overleefd moest hebben, (lag in de lijn van het boek) maar de schrijver dat niet vertelde..
Ik dacht al eigenlijk vanaf het begin dat de opa en kleinzoon de daders zouden zijn. Waarom anders die figuren erbij halen terwijl ze verder niet belangrijk waren? Later twijfelde ik even voor de oude dokter, maar wat je zegt, Berdine, dat paste niet. Ik heb vaker boeken gelezen waarin de invaliden nep waren, maar om de een of andere reden wilde dat er bij dit keer niet in. Fout dus.
Het einde van een thriller is vrijwel altijd een anti-climax..
hier nog meer doordat je als lezer wist dat Jenny het overleefd moest hebben, (lag in de lijn van het boek) maar de schrijver dat niet vertelde..
Terug naar “Het spannende boek/thrillers”